Szőlő-Bor

Sikeres és hatékony a földrajzi jelzés nélküli borokra bevezetett ellenőrző jegy

Agrofórum Online

Az elmúlt egy hónap tapasztalatai alapján látható, hogy az intézkedés látványos eredményeket hozott.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) által földrajzi jelzés nélküli borokra vonatkozó – miniszteri rendelettel bevezetett – ellenőrző jegy kapcsán az elmúlt egy hónap tapasztalatai alapján látható, hogy az intézkedés látványos eredményeket hozott.

Az ellenőrző jegy bevezetését a kialakult borpiaci viszonyok tették szükségessé, amelynek rendezése érdekében a Földművelésügyi Minisztérium és a HNT szorosan együttműködik. Azért vált szükségessé a kategória borait fokozottan ellenőrizni, mert a földrajzi jelzés nélkül piacra kerülő, nagyon alacsony árú (és olykor minőségű) borok minőségével kapcsolatban a fogyasztók bizalma megrendült. Joggal lehetett tartani attól, hogy a lefelé elindult árspirál tovább ronthatja a minőséget, magával hordozva ezzel a visszaélések kockázatát.

Az intézkedés hatását az érintettek is kedvezőnek ítélik meg. Az ellenőrző jegy első alkalmazása óta 1 396 742 liter borra érkezett alkalmazási igény, 29 tételben. Eddig összesen 565 378 db ellenőrző jegyet adott ki a HNT, míg további 5792 db jegy kiadása jelenleg folyamatban van. A HNT munkatársai a „C” típusú származási bizonyítványok adatai alapján – a jogszabályban előírtak szerint – folyamatosan figyelik valamennyi tételt. Kiskereskedelmi, jegyzőkönyvezett ellenőrzés nem történt, az ellenőrzési díj megkerülésére irányuló szándékot nem tapasztaltak. A „C” típusú származási igazolást igénylőkkel folyamatos a kommunikáció, az együttműködést a kölcsönös segítő szándék jellemzi, konkrét negatív visszajelzések az alkalmazhatóság tekintetében nem voltak. Az ellenőrző jegy optimális méretével, a ragasztóanyag erősségével (jó tapadás vs. lemoshatóság a többutas palackoknál) kapcsolatban a jövőbeni változtatásokról zajlanak az egyeztetések.

A HNT minden olyan bortétel esetén, amely kizárólag magyar szőlőből készül és az ellenőrzőjegyet megváltották utána, fejlesztési hozzájárulást ad, amelynek összege 22 Ft/ liter. A nem Magyarországon forgalomba hozott tételek után az ellenőrzőjegy megfizetett összege teljes mértékben visszajár, így a magyar borok versenyképessége nem romlik az exportpiacainkon. A befolyt összeget a HNT promóciós tevékenységre használja fel, amely segítséget jelent a minőség javításában, fejlesztések finanszírozásában.

(FM Sajtóiroda)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A Napa-völgy szőlővidéke is lángokban áll Kaliforniában

2020. szeptember 30. 08:18

Az amerikai médiában közvetített riportok tanúsága szerint többen azon gondolkodnak, hogy végleg elköltöznek a vidékről.

Jó minőségű szőlőre számítanak Szekszárdon

2020. szeptember 27. 14:17

Sok lehetőség rejlik az idei szőlőben, könnyedebb és testes vörösborokat is lehet készíteni belőlük.

Még mindig a Lidl a legnagyobb hazai borexportőr - taroltak a saját márkás borok

2020. szeptember 17. 13:52

Egy Champion, három arany és három ezüst díjat nyert a Lidl Magyarország a 21. VinAgora Nemzetközi Borversenyen. Az áruházlánc a 2019-es gazdasági évben több mint 23,7 millió palack bort értékesített a hazai és külpiacokon egyaránt, mellyel megőrizte, sőt tovább növelte piaci részesedését, így a teljes magyar palackos borexport közel 30 százalékát tudhatja magáénak.

Már elérhető a magyar bor hivatalos közösségimédia-oldala

2020. szeptember 15. 08:17

Megszületett a hivatalos Facebook és Instagram oldal Wines of Hungary - Personally név alatt.

Jó évjáratra számítanak a szekszárdi borvidéken

2019. szeptember 30. 09:03

Az eddigi átlagtermés 80-90 mázsa, a fehér szőlőket 19-19,5-es, a kék szőlőket 20 feletti mustfokkal szüretelik, így musterősítésre valószínűleg nem lesz szükség Szekszárdon.

11 millió palack: ennyi magyar bort exportált a Lidl tavaly

2019. szeptember 13. 09:21

Hatodik alkalommal rendezte meg a Lidl Magyarország a Lidl Wine Expo Hungaryt, melyet Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium miniszterhelyettese nyitott meg. Az Expo célja – a kormányzati törekvésekkel összhangban – a hazai borexport elősegítése, támogatása, ami megoldást jelenthet a hazai borászatok számára is az egyre nehezedő külpiaci értékesítésben.

Tesztgyőztes borokat kóstolhatunk

2018. december 7. 08:16

A rendezvényen több mint 50 kiállító vesz részt 80 toplistás borral a Winelovers 100 magazinból, ezek mellett pedig további 70 tétel is kóstolható lesz a díjnyertes borászatoktól.

Fontos a magyar borágazat

2019. május 21. 14:33

Az elmúlt évek mind támogatáspolitikai, mind szakmapolitikai intézkedései hozzájárulnak ahhoz, hogy az ágazat lépésről lépésre egyre stabilabban és sikeresebben működjön, és egyre jobb eredményeket érjen el.