Állattenyésztés

Erősödik a tejpiac szervezettsége

Világgazdaság

A tejpiac szervezettségét erősíti, hogy a terméktanácsi tagságtól függetlenül minden termelő, feldolgozó és kereskedő köteles jelenteni - írja a Világgazdaság.

A tejmarketingalap működése 2020 végéig biztosítva van, miután a földművelésügyi miniszter további három évre kiterjesztette az ágazat összes szereplőjére a befizetési kötelezettséget – mondta a Világgazdaságnak Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Ez a rendszer 2015 eleje óta működik a tejpiacon. Akkor azért kezdeményezte a terméktanács a befizetési kötelezettség kiterjesztését, mert a tej és tejtermékek népszerűsítésének előnyeit mindenki élvezte, logikusnak és igazságosnak tűnt tehát a „potyautasok” bevonása.

A tejpiaci szervezettséget jelzi, hogy a feldolgozók 96, illetve a termelők csaknem 75 százaléka tagja a terméktanácsnak, a hét nagy kiskereskedelmi láncból pedig négy lépett be – közölte Harcz. A marketingjárulék mértéke a tej és tejtermék forgalmazásából származó, a tárgyévet megelőző naptári évben keletkezett nettó árbevétel fél ezreléke. A járulék megfizetése helyett választható a terméktanács védjegyének használata a védjegyhasználati díj megfizetésével – tette hozzá. A marketingalapba évente 140-160 millió forintot fizetnek be, melyből kizárólag cégsemlegesen folyhat a tej és a tejtermékek népszerűsítése.

A cél több, gyakoribb és tudatosabb tej- és tejtermékfogyasztásra való ösztönzés, segítség az egészségtudatos táplálkozás kialakításában, illetve a tejtermékek sokféleségének és az egészséges táplálkozásban betöltött szerepének bemutatásával.

Kuriózum a magyar jogrendben, hogy egy tavaly márciusi rendelettel a földművelésügyi miniszter a terméktanácsi tagoknál működő piaci jelentéstételi kötelezettséget kiterjesztette a nem tag szereplőkre is. Az ügyvezető igazgató szerint ez fontos lépés a néhány tisztességtelen piaci magatartást folytató nagykereskedő kiszűrésében. Ennek ellenőrzését a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal végzi, és a bejelentés elmulasztása szigorú szankciókkal jár. Itt hamarosan rendelkezésre áll egy éves adatbázis, amelyet már össze lehet vetni a KSH és a marketingalapba érkező befizetések adataival. A terméktanács azért is lobbizik, hogy a kormány terjessze ki az áfacsökkentést a forgalom nagy részét adó UHT- és ESL-tejekre, illetve több tejtermékre, valamint a piaci adatokat vessék össze az elektronikus árukövetési rendszerben lévő információkkal, hogy végképp ellehetetlenüljön az áfacsalók helyzete.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Újabb sertéspestises esetek Németországban

2020. szeptember 27. 08:32

A német kormány fontolóra veszi, hogy a gazdálkodóknak támogatást nyújtson, miután az árak csökkentek az ASP vadon élő állatokban való felfedezését követően.

Uniós oltalom alatt az Akasztói szikiponty is!

2020. szeptember 26. 05:37

A magyar akvakultúra ágazat számára komoly elismerés, hogy a Szilvásváradi pisztráng után második magyar édesvízi halként az Akasztói szikiponty földrajzi árujelzője is uniós oltalmat kapott. Az Akasztói szikiponty oltalom alatt álló eredetmegjelölésként való bejegyzésével már 62-re emelkedett azoknak a magyar agrártermékeknek a száma, amelyek földrajzi árujelzője az Európai Unióban oltalmat élvez.

Megbénult a német sertéspiac

2020. szeptember 24. 12:17

A sertéseknek halálos kórt okozó vírus (ASP) továbbra is jelentős hatással van a piaci trendre, de mindenekelőtt az exportra.

Készül az akvakultúrát meghatározó stratégia

2020. szeptember 23. 12:01

Az Európai Unióban és Magyarországon is folyamatban van azoknak a stratégiai dokumentumoknak, jogszabályoknak és programoknak az előkészítése, amelyek a következő tíz évre meg fogják határozni a magyar akvakultúra fejlődését – mondta Szentpéteri Sándor erdőkért felelős helyettes államtitkár a 44. Halászati Tudományos Tanácskozáson.

Változások a tejpiaci jelentéstétellel kapcsolatban

2020. április 20. 09:17

A Nébih tájékoztatja az érintetteket, hogy az Agrárminisztérium a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács kérelmére elrendelte a tejpiaci jelentéstételi kötelezettség meghosszabbítását 2023. február 28-ig.

Az Aldi megvásárolta az Alföldi Tej Kokárdás márkáját

2018. február 16. 11:00

Az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. megvásárolta az Alföldi Tej Kft. Kokárdás márkáját, így hazai története során először szerez tulajdonjogot egy magyar brandben.

Nagy mennyiségű tej és tejtermék megy kárba világszerte

2018. december 5. 09:48

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) szerint a fejlődő országok jelentős részében a tárolási és szállítási nehézségek miatt nagyobb százaléknyi tejtermék vész kárba a tejgazdaságtól a boltig tartó szakaszon, mint a gazdaságilag fejlettebb országokban.

Csökken a tej áfája - de mi lesz az árával?

2018. szeptember 4. 16:28

Jövőre újabb alapélelmiszer, a tartós (UHT, ESL) tejek áfája csökken, amely - az eddigi áfacsökkentési  tapasztalatok alapján - részben megjelenhet a kiskereskedelmi árakban, illetve növelheti a kereskedők árrését. Ami azonban sokkal fontosabb, hogy visszaszorulhat a szektort súlyosan érintő áfacsalás, illetve az intézkedés helyzetbe hozhatja a magyar termelőket, akik amúgy is szenvednek az alacsony felvásárlási ár miatt. Ha azonban tanulhattunk valamit az elmúlt évek áfacsökkentéseiből, akkor az az, hogy mindig jöhet egy kellemetlen meglepetés.