Márciusban 15 627 személyautót és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 7,5 százalékos növekedés a tavalyi év hasonló időszakához képest, de a két évvel ezelőttivel összevetve már 33,4 százalékos bővülést jelent.
Az éves alapú havi bővülés üteme februárban 13,9, míg januárban 11,2 százalékos volt – derült ki a Datahouse adatiból. Tehát míg februárban gyorsult a bővülési dinamika az előző hónaphoz képest, addig márciusban lassult. Igaz ez még mindig elég magas a 2018 utolsó négy hónapjában látott 5-7 százalékos mínuszokhoz, illetve az októberi mindössze 1,4 százalékos pluszhoz viszonyítva. Tavaly az első nyolc hónapban azonban rendre 24-41 százalékos éves alapú havi bővülést mértek, ez alól egyedül a májusi 16 százalék volt kivétel. Tavaly a valós üzemi terhelést a korábbi eljárásnál pontosabban modellező WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) károsanyag-kibocsátási teszten áteső új gépjárművekről szóló szabályozás hozott visszaesését az utolsó hónapokban.
Márciusban a személyautó és kishaszonjármű piacon Ford, Suzuki, Toyota sorrend alakult ki az élmezőnyben. A negyedéves rangsorban is a Ford vezet a Suzuki előtt, azonban a harmadik helyen a Volkswagen áll.
A tavalyhoz képest 28 százalékkal 1641 darabosra bővült pick-up-piacon a nyolc típus verseng. A Ford Rangerekből idén már 887 darab kelt el, ami 54 százalékos piaci részesedést jelent. A Toyota Hilux 18 százalékkal a második, a dobogóra még a Nissan Navara állhatott fel 12 százalékos piaci részesedéssel. Őket az Isuzu D-Max követi, a Volkswagen Amarok, a Mitsubishi L200, a Mercedes-Benz X-osztály és a Fiat Fullback előtt.
A SUV-szegmens már 12 822 darabos, ami 11 százalékos éves alapú bővülés az első negyedév adati alapján. Szinte felesleges leírni, hogy a Suzuki Vitara vezet. Az Esztergomban készülő modellből 2255 darabot adtak el három hónap alatt, ami egyébként 24 százalékos visszaesés tavalyhoz képest, de a második helyen álló Dacia Duster a maga 986 darabjával nem fenyegeti a Vitara elsőségét. A Top 10-ben egyébként az előző hónaphoz képest a Ford Kuga a harmadik, de a negyedik helyet átvette a Toyota CH-R a Nissan Qashqaitól. A Hyundai Kona berobbant a hatodik helyre. Az Opel Mokka X és a Jeep Renegade ugyanúgy hetedik és nyolcadik, mint egy hónapja az összesített listán. A Kia Sportage feljött a kilencedik pozícióba, a Ford Ecosport pedig tartja tizedik helyét.
A kishaszonjárművek piaca éves alapon 29 százalékkal 3030 darabosra bővült. Az élen a Ford Transit áll a Volkswagen Transporter és a Fiat Ducato előtt.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) az értékesítési adatok alapján a várakozásoktól elmaradó bővülésről írt közleményében. Feltételezésük szerint részben a belső égésű motorokról, elsősorban a dízelekről szóló hírek miatt maradnak el vásárlások, miközben – tették hozzá – az elektromos autók még nem jelentenek életszerű lehetőséget ezekkel szemben. A nagycsaládosokat segítő kormánytámogatás hatása a program elindulása után mutatkozhat meg az új autók piacán, de az érdeklődés már most látszik – írták.
Az egyesület szerint a kishaszonjárművek piacának bővülése is elmarad a várakozásoktól, de a vállalkozói támogatások hatására növekedés, míg a nagyhaszonjárműveknél a tavalyi eredmény ismétlődése várható idén.