Szőlő-Bor

Túl olcsón kerül piacra a magyar bor

Világgazdaság

Tavaly egy euró alá süllyedt a magyar borok literenkénti átlagos exportára, miközben a belföldi termelői árak is a mélyben vannak, és az idei szüret is feszültségekkel teli. Az agrártárca a hamarosan induló 3,5 milliárdos promóciós program és a borászati fejlesztések kedvező hatásaiban bízik.

Az utóbbi évek hazai borexportját jellemző, 1,2-1,3 eurós literenkénti átlagár után, 2018-ban – amikor a kivitt bor mennyisége megugrott – már az egy eurót sem érte el a külföldön eladott bor után kapott literenkénti bevétel – derül ki a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) honlapján elérhető statisztikai adatokból. Ausztria ugyanakkor jóval két euró fölötti átlagot ért el. A kivitel csaknem fele folyó bor, ennek a sorsáról a szakemberek nem sokat tudnak, házasításként vagy önállóan, valószínűleg csupán Made in EU megjelöléssel kerülhetnek piacra.

A probléma a megkérdezett piaci szereplők szerint összetett, a megfelelő marketing hiányától kezdve a mennyiségi és minőségi gondokon keresztül odáig terjed, hogy kudarcot vallottak a kitörési pontnak szánt fajták – például az irsai olivér vagy a furmint – magyar brandként történő felépítési kísérletei.

A borászszakemberek szerint az is gond, hogy még a külföldön jól csengő magyar borvidékek termékeiből sincs nagyobb kereskedelmi tétel, a legtöbb bor helyben, a pincékben és a fesztiválokon fogy, az export csekély. A belföldi feldolgozói értékesítési árak is a mélyben vannak. A NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézet adatai szerint például idén júliusban az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott (OFJ) fehérborokat literenként 188 forintos átlagáron adták el a borászatok, a külföldön értékesített OFJ-s fehérborok értékesítési ára 290 forint volt, az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott vörösborok és rozék pedig 258 forintos literenkénti áron kerültek a külpiacokra.

Csak ezekhez az adatokhoz képest jobb helyzet, hogy az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel (OEM) ellátott, magasabb minőséget feltételező borok közül a tokaji fehérborok belföldi értékesítési átlagára literenként 695 forint volt. Az eredetvédelem szempontjából ugyanebbe az OEM-kategóriába tartozó vörösborok és rozék közül az egrieket 441, a villányiakat pedig 627 forintos literenkénti átlagáron értékesítették.

Az Agrárminisztérium (AM) szeptember elején jelentette be, hogy a minőségi borok értékesítésének támogatására 3,5 milliárd forintos kerettel borpromóciós programot indít.

Úgy számolunk, hogy a következő években évi két-két millió eurót tudunk fordítani részben belpiaci – ezalatt az európai uniós piacot értve –, részben pedig harmadik országbeli fogyasztókat célzó projektekre – mondta a Világgazdaságnak Feldman Zsolt, az AM mezőgazdaságért felelős államtitkára.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A Napa-völgy szőlővidéke is lángokban áll Kaliforniában

2020. szeptember 30. 08:18

Az amerikai médiában közvetített riportok tanúsága szerint többen azon gondolkodnak, hogy végleg elköltöznek a vidékről.

Jó minőségű szőlőre számítanak Szekszárdon

2020. szeptember 27. 14:17

Sok lehetőség rejlik az idei szőlőben, könnyedebb és testes vörösborokat is lehet készíteni belőlük.

Még mindig a Lidl a legnagyobb hazai borexportőr - taroltak a saját márkás borok

2020. szeptember 17. 13:52

Egy Champion, három arany és három ezüst díjat nyert a Lidl Magyarország a 21. VinAgora Nemzetközi Borversenyen. Az áruházlánc a 2019-es gazdasági évben több mint 23,7 millió palack bort értékesített a hazai és külpiacokon egyaránt, mellyel megőrizte, sőt tovább növelte piaci részesedését, így a teljes magyar palackos borexport közel 30 százalékát tudhatja magáénak.

Már elérhető a magyar bor hivatalos közösségimédia-oldala

2020. szeptember 15. 08:17

Megszületett a hivatalos Facebook és Instagram oldal Wines of Hungary - Personally név alatt.

A magyar bortermelés stratégiai terület

2018. július 23. 06:00

A létesítményt úgy alakították ki, hogy a borvidék kisebb pincészetei számára is elérhetővé válnak a legkorszerűbb borászati technológiák.

35 badacsonyi pincészet mutatkozik be a Nagy Badacsony kóstolón

2018. április 12. 07:06

A borvidék sokszínű kínálatát idén első alkalommal ismerhetik meg a kóstoló látogatói, a kiállítók között ugyanis ott lesznek a legismertebb szálláshelyek, programhelyszínek, kézműves termelők, vendéglátóhelyek is, akik a borokhoz illő finomságokkal készülnek.

Már lehet nevezni a 2018-as országkóstolóra

2018. március 26. 11:50

A Nemzeti Borkiválóság Program a Földművelésügyi Minisztérium országos bormustrája, amely hazánk borvidékeit, szőlőfajtáit és borászatait mutatja be.

Megnyitott a 10. VinCE Budapest Wine Show

2019. április 26. 06:03

A VinCE Budapest Wine Show-nak 2010-es indulása óta mintegy 43 ezer látogatója volt, az idén 5-6 ezer érdeklődőt várnak.