Életmód

A szélsőséges nyár az ásványvízforgalmat se kímélte, egyszerre tépázta meg és húzta fel

Agrofórum Online

A Global Data nemzetközi piackutató szerint 2019. II. negyedévében a palackozott ásványvizek forgalma 7 százalékkal 363,8 millió literre csökkent a tavaly bázisidőszakhoz mérten, ami elsősorban a szélsőséges időjárásnak tudható be, de továbbra is Európa élmezőnyébe tartozunk az egy főre jutó fogyasztásban.

A Magyarvíz Kft. nyári eladásaiban is vegyes volt a kép, de az idei első nyolc hónapban összességében a piaci csökkenéssel szemben 3 százalékos növekedést értek el, július pedig rekord eredményt hozott, olyannyira, hogy ez lett a vállalat 19 éves működésének legsikeresebb hónapja. A társaság év végére (ismét átlag feletti), 6 százalék növekedést prognosztizál.

2019. január-augusztus között a Magyarvíz Kft. 185,3 millió darab ásványvizet értékesített, ami 3 százalékkal magasabb az előző év első nyolc hónapjához képest. Ezen belül a legnagyobb növekedést az 1 literes palackokból érték el, amelyekből másfélszer több fogyott, mint tavaly ilyenkor. Ugyanezen időszakokat vizsgálva a 0,5 literes kiszereléseknél 14, a legkedveltebb 1,5 litereseknél pedig 5 százalékos volt a növekedés, amelyek a teljes forgalom 66 százalékát tették ki idén január-augusztusban. Továbbra is a zászlóshajó, a „család vizse”-ként ismert Mizse márka a legkeresettebb, és jelenleg 45 százalékot képvisel az összeladásban. Míg 2018-ban a május és az augusztus hónapokban teljesített a legjobban a Magyarvíz, addig 2019-ben a viharos, heves-esős időjárásnak köszönhetően épp ezen hónapok ásványvízértékesítési adatai lettek alacsonyabbak. Az egyébként is magas tavalyi bázist alapvetően nehéz lett volna elérniük, de az időjárás még kevésbé kedvezett az ásványvíz eladásoknak. Ezek ellenére soha nem látott csúcsot döntött a cég idén júliusban, amikor 40 százalékos emelkedést ért el a 2018. júliusihoz képest, és ezzel működésének legnagyobb értékesített mennyiségét realizálta 1 hónap alatt.

Kilátások a víz áráról
A hazai ásványvizek árát ma három fő tényező befolyásolja: a forint árfolyama, a disztribúciós és a bérköltségek. Az ágazatra jellemzően – így a Magyarvíznél is – a költségek legnagyobb részét a külföldről származó alapanyagok teszik ki, ám a gyártók árbevétele forintban realizálódik. Jelenleg a költségek döntően euróban, dollárban jelentkeznek, ennek köszönhetően a forint mostani gyengülése nem várt mértékben növeli az alapanyagok árát, amit az ásványvizes cégek kénytelenek érvényesíteni az eladási áraikban. A második költséghelyen a disztribúció áll, mivel nagy térfogatú, alacsony egységárú termékről van szó, így drága a szállítása, de jelentősek az adók és a környezetvédelmi termékdíj is. A Magyarvíznél a harmadik ár-befolyásoló helyen a bérköltségek állnak, mert a világszínvonalú gyártási folyamataik automatizáltak, robotizáltak, a zárt rendszernek köszönhetően az ásványvíz emberi kéz érintése nélkül jut el a kútból a palackba.

„A Global Data piaci prognózisa éves szinten 2019-re mindössze 1 százalék forgalomnövekedésről szól, ám a Magyarvíz Kft. ez év végéig összesen 265 millió darab ásványvíztermék értékesítésével számol – a tavalyi 250 millióshoz képest –, ami 6%-os növekedést hozna. E tekintetben a következő években (2020-2021-re) Magyarországon további növekedés várható a piackutató szerint, aminek oka a hazai turizmus, különösen a HORECA szegmens erős növekedési potenciálja. Valamint, mert a vásárlók szeretik gyorsan és könnyedén oltani a szomjukat, azaz a kényelmi termékek további térnyerése látható hosszú távon” – mondta Balog Zoltán, a cég kereskedelmi igazgatója.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kerti feladatlista őszre a STIHL szakértőitől

2020. szeptember 30. 04:36

A STIHL szakértői összegyűjtötték azt a hét kerti feladatot, amit mindenképpen el kell végeznünk még a fagyok beköszönte előtt.

Megjelent a Fa Book frissített verziója a kirándulószezonra

2020. szeptember 15. 09:50

350 képpel és csaknem 20 erdőtársulással bővítette fahatározó mobilalkalmazását az Országos Erdészeti Egyesület. Az ingyenes applikációban tovább finomodott a felhasználói élmény, teljesen megújult a megszerzett tudást ellenőrző beépített kvízjáték, és jelentősen kibővült a fényképek adatbázisa. Az Egyesület az új verzió kiadása alkalmából nyereményjátékot hirdetett meg a Facebookon, amely az alkalmazás használatára és a beazonosított fákról készített képek posztolására invitálja a természetbarátokat.

Leonardo di Caprio is érdekelt húshelyettesítők piacában

2020. szeptember 10. 13:07

A hamburgerekbe való húspogácsát helyettesítő, növényi alapú pogácsákat gyártó Beyond Meat Sanghajban épít új üzemet. Közben a világszerte csaknem 16 ezer kávézót működtető Starbucks is bejelentette, hogy növényi alapú termékkel bővíti az ázsiai kínálatát. A vegán árucikkek egyik nagy beszállítója egyébként pont a Beyond Meat.

STIHL Gépforgatók nyereményjáték: humor, kreativitás, értékes nyeremények

2020. szeptember 9. 14:30

Hatalmas sikert aratott a STIHL Gépforgatók nyereményjátéka, amelyben a legnagyobb hazai rajongótáborral rendelkező kertészeti gépeket gyártó vállalat új influenszereit kereste.

A magyar ásványvíz „királyhoz” került a Pepsi

2018. január 23. 11:52

A csehországi Karlovarské Minerální Vody és Balogh Levente üzletember közösen szerzik meg az amerikai PepsiCo magyarországi érdekeltségeit, míg a cseh és szlovák PepsiCo cégeket a KMW egyedül vásárolja meg.

A csökkenő ásványvizes piac nem törte meg a Magyarvíz lendületét

2020. február 20. 12:37

A Mizse 2012 és 2013 után 2019-ben harmadik alkalommal kapta meg a világ egyik legrangosabb innovációs termékdíját, az Év Terméke Díjat.

Tiszta vizet öntünk a pohárba! - Nő a szénsavmentes ásványvizek piaci aránya

2018. október 29. 15:43

A Mizse és a Primavera tovább erősödik és orrhosszal a piac előtt jár. A Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint az ásványvízeladási adatokat vizsgálva, az első 9 hónapban a hazai gyártók közül a legnagyobb arányú növekedést a Magyarvíz Kft. mutatta fel 2018-ban

A Mizse harmadszor is kiérdemelte Az Év Terméke Díjat

2019. március 5. 13:02

Az eredmények szerint a másfél literes szénsavmentes Mizse mindhárom dimenzióban a legjobbnak bizonyult.