Gépinfo

John Deere robot traktor, valódi- vagy álhír?

Agrofórum Online

Az elmúlt napokban több helyen találkozhattunk a hírrel, miszerint a John Deere cég Spanyolországban bemutatott egy robot traktor koncepciót. Összegyűjtöttük és a következőkben bemutatjuk az elérhető információkat.

A John Deere cég a közelmúltban számos elektromos traktor koncepciót mutatott be, amelyek között volt akkumulátoros erőforrású és volt elektromos hálózatról kábelen keresztül hajtott vezető nélküli változat.

A John Deere SESAM (Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery) traktor prototípus az első nagyteljesítményű akkumulátor meghajtású traktor, amely megtartja a hagyományos traktorok működési jellemzőjét, és közben az elektromos rendszer előnyös tulajdonságaival is rendelkezik.

SESAM nagyteljesítményű akkumulátor meghajtású traktor

A John Deere 6R sorozat alapjaira épült erőgép két 150 kW (200 LE) teljesítményű elektromotorral rendelkezik. Extra terhelés esetén a két erőforrás ideiglenesen össze is kapcsolható, és így már 300 kW (400 LE) áll a gépkezelő rendelkezésére. Az áramot 130 kWh-s, 670 voltos lítium-ion akkumulátorok biztosítják. Nagyságrendileg 3 órányi töltéssel 4 órányi munkára képes a gép. A traktor már alacsony sebességnél is nagy nyomaték leadására képes. A traktor technológiájából fakadóan emissziómentes, és csendes üzemű, ami különösen akkor fontos, ha lakóterület közelében, illetve éjszaka dolgozik.

A John Deere GridCON rendszerű elektromos prototípus traktora az első olyan John Deere erőgép, amely kizárólag elektromos vezetékkel működik és nincs vezetőfülkéje, vagyis önvezető.

GridCON rendszerű elektromos prototípus traktora

A traktor egy 1 km hosszú elektromos vezetékkel rendelkezik (300 kW-nál nagyobb villamos teljesítménnyel terhelhető), amely haladás közben automatikusan visszahúzódik, vagy éppen kienged, így nem akadályozza a traktor haladását. Az önvezető erőgépet 100 kW (136 LE) teljesítményű villanymotor hajtja, amellyel 20 km/h sebesség is elérhető. Csatlakozási lehetőség áll rendelkezésre a további 200 kW teljesítményű villanymotor működtetésére is. Így a kábelen keresztül üzemeltetett összesen 400 LE teljesítményt leadó traktor nehéz talajmunkára (pl. szántás) is alkalmas.

A traktor tömege (dobbal és a kábeltartóval), körülbelül 8,5 tonna. Ez egy hagyományos John Deere 6195R traktoréval megegyező, viszont a teljesítménye kétszer annyi. A kiváló teljesítmény-tömeg arány mellett a traktor rendkívül csendesen üzemeltethető, valamint kipufogógáz-kibocsátás sincs.

A legújabb vezető nélküli traktor egy érdekes elképzelés, amely egy gumihevederes traktor mellső részét kapcsolja össze egy tárcsás boronával. Az új elképzelésű járműnél elhagyták a vezető fülkét és a hátsó tengelyt, amelyet a tárcsás borona futóműve helyettesít. Feltételezések szerint a tárcsás borona részegység más munkagéppel is helyettesíthető.

Az új robot traktor elölnézetben

A Valenciai díler találkozón bemutatott új tanulmány traktor autonóm működésű (vezető nélküli), elektromos hajtás rendszerrel (zéró emisszió), gumihevederes járószerkezettel és csuklós kormányzással. A beszerezhető fotók egyetlen forrásból származnak (Terre Comtoise- Gauvain).

Az új robot traktor járószerkezete

A John Deere cég ezidáig nem közölt hivatalos információt, ezért csupán annyit lehet tudni, hogy az elektromos traktor több mint 500kW (680LE) teljesítményű és gumihevederes járószerkezetű. Egyelőre kérdés, hogy a motorház akkumulátor tömböt vagy hidrogén cellát rejt-e? A rendelkezésre álló ábrák szerint a traktor teljesen automatikus működésű és csuklós kormányzású, amelyre egy tárcsás boronát kapcsoltak.

Az új robot traktor tárcsás borona adapterrel

A John Deere cég részt vesz a német „Feldschwarm project”-ben (Robotraj program), ezért felmerül a kérdés, hogy vajon ez a tanulmány traktor része-e a programnak? Továbbá találkozhatunk-e az új koncepcióval a közelgő Agritechnica kiállításon?

Forrás: KITE.hu; Bob Karsten, Trekker magazine; Steven Vale, Profi Magazine; Jim Breen, Agri Land; https://www.farm-equipment.com

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Január 27-30. között lesz az AGROmashEXPO

2020. szeptember 29. 14:14

2021 januárjában a fokozott egészségügyi higiéniai rendelkezések betartása mellett megrendezésre kerül az AGROmashEXPO, Magyarország legnagyobb agrárgépipari szakmai rendezvénye. A Hungexpo vezetése figyelemmel kíséri a járványhelyzet alakulását, egyeztett a felelős kormányzati szervekkel és betartja a hatályos rendelkezéseket.

Ne felejtsük el, kötelező a permetezőgépek műszaki felülvizsgálata!

2020. szeptember 29. 09:02

A kötelezettségre a Kölcsönös Megfeleltetés rendszerben érintett gazdáknak kiemelten ügyelniük kell, mivel a mulasztás esetükben akár az agrártámogatások csökkenésével is járhat.

A KITE Zrt. kiemelt óvintézkedések alkalmazása mellett működik

2020. szeptember 29. 04:36

A KITE Zrt. a jelen járványügyi helyzetben is folyamatosan működik tovább.

A koronavírus miatt lemondták az AgrárgépShow-t

2020. szeptember 24. 07:16

A MEGFOSZ elnöksége egyhangúlag úgy döntött, hogy 2021-ben nem rendezi meg az Agrárgépshow-Budapest kiállítást. A program évek óta szerves, meghatározó részét képezi Magyarország legnagyobb agrárkiállításának, az AGROmashEXPO-nak, amit minden év januárjában tartanak meg Budapesten.

Szintet lépett a Fendt Xaver robotprojekt

2020. szeptember 17. 05:37

A Fendt Xaver program célja elsősorban az, hogy a szakemberek olyan intelligens rendszerekkel kísérletezhessenek, amelyeket később a nagyobb gépekben is alkalmazhatnak majd.

Giugiaro design és német minőség, kell ennél több?

2018. október 2. 10:36

Nem árulok el nagy titkot azzal, ha kijelentem, a mezőgazdasági technológiák fejlődése már régóta túlmutat a személyautókon.

Felavatták a CLAAS cég új tesztközpontját

2019. április 25. 04:34

Az új tesztállomás segítségével lerövidíthető és a termelési ciklusoktól függetleníthető a kombájnok, járvaszecskázók és traktorok fejlesztési ideje. A szimuláció lehetővé teszi a mérnökök számára a gép működési és megbízhatósági ellenőrzését még a fejlesztés korai stádiumában.

Cséplés a 100 éves gőzgéppel - Veteránok Bábolnán

2020. szeptember 21. 09:50

Akkoriban a kor legtöbb gőzgépét csak jó minőségű feketeszénnel lehetett üzemeltetni, a magyar fejlesztők azonban célul tűzték ki, hogy a tulajdonosok fával, kukoricaszárral, kukoricacsutkával, az erdőn, a táblán megtalálható melléktermékekkel, hulladékokkal is felfűthessék.

Gépészet Videó