Szőlő-Bor

Változik a bor íze a klímaváltozás miatt

Syngenta Blog

A 2018-as év az aszály ellenére kiváló évjárat volt a német bor számára. Az éghajlat melegedésével azonban a rizling, a Németország leghíresebb borának íze kezd megváltozni.

„Az éghajlatváltozás eljutott hozzánk is. A rizling vegetációs időszakában, amely április és október között tart, az átlaghőmérséklet több mint egy fokkal emelkedett 1988 óta, és ez megváltoztatja a bor jellegét” – magyarázta az Euractivnak Ernst Büscher, a Német Bor Intézet szóvivője.

A rizling a hűvös időjárást kedveli, mert az érés és az aromák kifejlődése hosszú ideig tart. Az elmúlt harminc évben azonban a Wiesbaden melletti Rheingau és más borvidékek egyre melegebb nyarakat tapasztalnak. Emellett egyre gyakoribbak a szélsőséges esőzések és a heves viharok, amelyek elpusztíthatják a teljes termést.

A borászok nem kis meglepetésére nagy évnek bizonyult 2018, jóllehet a szőlő csak a szokásos csapadék 54 százalékát kapta. Igaz, amint Büscher elmondta a portálnak, a rizling meglehetősen jól tűri az aszályt, mivel gyökerei nagyon mélyen ülnek a talajban. Ennek ellenére tavaly nem egy szőlész csodálkozott, hogy honnan jutott vízhez a szőlő a szárazság közepette.

Másrészt viszont ha a forróság miatt a szőlő túl korán érik, édesebbé válik, még mielőtt kialakulna a rizlingre jellemző friss íz.

„A szőlő cukortartalma manapság sokkal magasabb, mint a múltban. Az értékek néha kétszer annyira magasak, mint az 1960-as és 1970-es években” – mondta a szőlőtermesztésre szakosodott geisenheimi egyetem professzora, Otmar Löhnertz, aki szerint nem feltétlenül jó, hogy a szőlő nagyobb cukortartalmának következménye a bor magasabb alkoholszintje.

„Az alkohol hordozza az ízeket. Ha a bor alkoholtartalma 11 százalék helyett 13 vagy 14 százalékos, megváltozik az erjedési folyamat, így a bor íze is” – jelentette ki a kutató, hozzátéve, hogy a globális felmelegedés megváltoztatja a rizling típusú borokat: „A jövőben a rizling teljesen más ízű lesz. Ekkor már akár egy másik borfajtáról beszélhetünk.”

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A Napa-völgy szőlővidéke is lángokban áll Kaliforniában

2020. szeptember 30. 08:18

Az amerikai médiában közvetített riportok tanúsága szerint többen azon gondolkodnak, hogy végleg elköltöznek a vidékről.

Jó minőségű szőlőre számítanak Szekszárdon

2020. szeptember 27. 14:17

Sok lehetőség rejlik az idei szőlőben, könnyedebb és testes vörösborokat is lehet készíteni belőlük.

Még mindig a Lidl a legnagyobb hazai borexportőr - taroltak a saját márkás borok

2020. szeptember 17. 13:52

Egy Champion, három arany és három ezüst díjat nyert a Lidl Magyarország a 21. VinAgora Nemzetközi Borversenyen. Az áruházlánc a 2019-es gazdasági évben több mint 23,7 millió palack bort értékesített a hazai és külpiacokon egyaránt, mellyel megőrizte, sőt tovább növelte piaci részesedését, így a teljes magyar palackos borexport közel 30 százalékát tudhatja magáénak.

Már elérhető a magyar bor hivatalos közösségimédia-oldala

2020. szeptember 15. 08:17

Megszületett a hivatalos Facebook és Instagram oldal Wines of Hungary - Personally név alatt.

Megéri manapság szőlőtermesztéssel foglalkozni?

2018. június 26. 04:00

Az egri borvidék egyik friss telepítésű szőlőjében jártunk.

Gazdahely Videó

Az alma tápanyag-utánpótlása

2018. május 20. 13:00

Legkedveltebb gyümölcsünk tápanyag-utánpótlása nemcsak a növény egészsége miatt fontos, így érhetünk el megfelelő fizikai tulajdonságokat a gyümölcsnél, jó ízt és eltarthatóságot is.

3,5 milliárd forintból népszerűsítik a magyar borokat külföldön

2019. október 9. 17:03

Magyarországon 65 ezer hektáron 22 borvidéken termelnek borszőlőt, a mintegy 20-30 százalékban exportra kerülő hazai borok pedig az "ország gasztronómiai nagyköveteinek" számítanak.

Túl olcsón kerül piacra a magyar bor

2019. szeptember 23. 08:33

A probléma a megkérdezett piaci szereplők szerint összetett, a megfelelő marketing hiányától kezdve a mennyiségi és minőségi gondokon keresztül odáig terjed, hogy kudarcot vallottak a kitörési pontnak szánt fajták.