A Claas Hungária Kft. október 28-án, egész napos programsorozat keretén belül promóciózta a 2020-as UniTech mérnökversenyt, valamint érdekes programot szervezett a BME hallgatói számára.
CLAAS UniTech Konstruktőri Mérnökverseny
A BME Sportközpont mögötti területen az érdeklődők első kézből szerezhettek információkat a CLAAS UniTech mérnökversenyről. A verseny kétévente kerül megrendezésre és egyre nagyobb érdeklődésnek örvend. A hazai egyetemek gépész hallgatóinak legjobbjai évről évre neveznek, egyre kiélezettebb a verseny. A fő feladat mindig ugyanaz, egy egyedi, saját tervezésű aratógép megépítése, amely a talajon elhelyezett fakockákat és teniszlabdákat felszedi, majd válogatva eltárolja azokat. A feladatra minden évben a legkülönfélébb ötletekkel rukkolnak elő a versenyzők, amelyek közül a megfelelően kidolgozott modellek alapján a zsűri első lépésként kiválasztja a megvalósíthatóakat.
A megépítés után a CLAAS Hungária Kft. törökszentmiklósi telephelyén kerül sor a megméretésre. A verseny egy egész napos program a csapatok számára. A kora reggeli érkezés, megnyitó és balesetvédelmi előadás után veszi kezdetét a jellemzően 6-8 órás gigászi küzdelem, ahol ember és gép egyaránt célba veszi a dobogó legfelső fokát. A verseny műszaki szakemberek szemszögéből nézve jobban kitalált nem is lehetne, hiszen teljesen objektív pontrendszer alapján történik az eredményhirdetés. Minden versenyszámnak megvannak a maga mérőszámai, valamint súlyozásuk az egészre nézve is.
A nap elején gépátvétel van, amelynek során ellenőrzik, hogy az előírásoknak maradéktalanul megfelelő-e (és alkalmas-e biztonságos versenyzésre) a versenygép. Ilyen előírás például a biztonsági öv, és a bukókeret megléte, a megfelelő üzemi fék és a vonóerő kifejtésére alkalmas hajtásrendszer. Az első feladat során egy gyorsasági szlalomversenyben kell megmutatni a járószerkezet képességeit. A második feladat a leghangsúlyosabb pontszámmal figyelembe veendő aratási feladat. Ekkor adott idő alatt kell felszedni és szétválogatni az összes terményt (kockákat, labdákat). A gyorsabb teljesítésért plusz pont, a hibás válogatásért és a nem felszedett darabokért büntetés jár. A nap leglátványosabb – és nem véletlenül a legutolsó – feladata a fárasztópályás tesztkör, amelynek során a CLAAS tesztpályáján kell két kört teljesíteni, bizonyítva ezzel a szerkezet megfelelő szilárdságát, megbízhatóságát. Ahogy említettük, nem véletlen a sorrend, sok váztörést, járószerkezet meghibásodást és hajtáslánc-szakadást láthatnak a szurkolók.
CLAAS Roadshow
A BME kampuszán a 2018-as versenysorozatban 2. helyezett versenykombájn is kint volt, amely javítás nélküli ugyanazon állapotában állt ki a látogatók elé, ahogyan a fárasztópályát elhagyta. Amellett, hogy életnagyságban megfigyelhető volt a mai napig működő felszedő- és betakarítórendszere, bárki kipróbálhatta a járószerkezetét is egy házi szlalomverseny keretein belül. Üzembiztonságát mi sem bizonyítja jobban, hogy élettartam szempontjából építőinek 1 versenyre kellett tervezniük, arra a párszáz méterre, amelyet a versenykörülmények között kellett megtennie, ehhez képest a roadshow alkalmából közel 150 időre- (és értékes nyereményre) menő szlalomkört tett meg gond nélkül.
A szlalompálya mögött egy kis, épített pálya volt, amelyen távirányítós traktorral lehetett versenyezni köridőre, vagy akár két személy esetén gyorsaságra is. A feladatban nem csak körbe kellet menni, hanem tolatva parkolni, valamint egy labdát a kapuba befocizva kellett a célvonalon átmenni. Eközben a LEGO szerelmesei sem unatkozhattak, hiszen külön az ő kedvükért megrendezésre került egy versenyszám, amelynek keretein belül egy CLAAS aratógépet kellett az építőelemekből megalkotni. Mindhárom versenyben a legjobbak értékes ajándékcsomagban részesültek.
Kombájn modellépítés és az eredmények |
A nap megkoronázásaként az egyetem Kármán Klubjában, egy közös sörözés keretein belül kvízversenyben mérettethették meg magukat a résztvevők, valamint meghallgathatták Dr. Csanádi Tamás (a CLAAS Hungária Kft. kompetencia központjának vezetője) előadását a precíziós mezőgazdaság jövőjéről.
Szerző: Vajda Márk doktorandusz (és „kombájn” építő)