Gépinfo

Milyen üzem- és kenőanyagot használjunk motorfűrészünkhöz?

Anrdeas STIHL Kft.

Annak érdekében, hogy sokáig használhassuk gépeinket, érdemes figyelmet fordítani karbantartásukra és a felhasználandó üzem- és kenőanyagokra is. A motorfűrészek példáján keresztül a STIHL műszaki vezetője, ez utóbbi téma kapcsán ad választ a leggyakrabban feltett kérdésekre.

  1. Milyen benzint használjunk gépeinkhez?
  2. Hogyan célszerű tárolni az üzemanyagot?
  3. Mire érdemes figyelni még a feltankolásnál és használat során?

Benzinváltozás

Legelőször néhány gondolat a közelmúltban tapasztalt benzinváltozásról. Magyarországon is megváltozott a leggyakrabban használt 95-ös motorbenzin összetétele. A korábbi „E5” jelölést felváltotta az „E10”, amely azt jelenti, hogy a benzin bioösszetevő (pl.: bioetanol) tartalma maximum 5%-ról maximum 10%-ra emelkedett. Az új szabályozás a magasabb oktánszámú (prémium) benzinekre nem kötelező jelleggel vonatkozik, ezért azok továbbra is elérhetők a maximum 5%-os bioösszetétellel és „E5” jelöléssel.

A STIHL kínálatának valamennyi benzines gépéhez alkalmas az újfajta összetételű üzemanyag, és az eddigiekben megszokott módon jól működik a jelenleg kapható, jó minőségű 95-ös, 98-as vagy 100-as oktánszámú benzinnel. A benzinváltozás miatt a régebbi gépeken akár szükség lehet a szakszervizek által elvégzendő porlasztóbeállításra is.

Milyen benzint használjunk gépeinkhez?

A kétütemű motorok keverékkel működnek, ezek használatához benzinből és kétütemű motorolajból álló üzemanyagkeverék szükséges. Az üzemanyag elkészítését 1:50 arányban ajánlott bekeverni, tehát 1 rész olaj + 50 rész benzin (pl.: 1 dl olajat tegyünk egy 5 literes kanna benzinhez). Manapság legnépszerűbb, a STIHL HP Super kétütemű keverék motorolaj, amely tiszta égést biztosító, kiváló kenési tulajdonságú olaj. Még benzintartósságot fokozó adalék is van benne. Bekeveréskor ajánlatos az elkeveredést segítve megmozgatni a kannát.

Ha nem a gépünknek megfelelő üzemanyagot használunk azzal jelentős anyagi kárt okozhatunk magunknak, hiszen a nem megfelelő üzemanyag használata, vagy az előírásoktól eltérő keverési arány akár a motor súlyos károsodását is okozhatja. Tehát a rosszabb minőségű vagy már megromlott benzin, vagy rossz minőségű motorolaj, a motort és az üzemanyagrendszert is megrongálhatja.

Hogyan célszerű tárolni az üzemanyagot?

A benzint kizárólag erre a célra gyártott, engedélyezett és használt, egyedi jellel vagy felirattal (pl. „95 tiszta benzin”) ellátott tiszta benzines kannában, száraz, hűvös, tűzbiztonsági szempontból is megfelelő, naptól védett helyen kell tárolni. Kerüljük el tehát a kannák összekeverését, például, ha kétütemű és négyütemű motoros gépeink is vannak. Figyeljünk arra, hogy a tartályban korábban belekerült lerakódás, maradék folyadék ne legyen. A benzintartálynak jól kell záródnia, a sérült tartályt vagy zárósapkát le kell selejtezni. Ne használjunk például üdítőspalackot üzemanyag tárolására, mert az sok szempontból veszélyes lehet. Akár a flakont is részben feloldhatja a benzin. A kanna anyaga ne legyen átlátszó, mert a napfény tönkre teszi a benzint. A benzinkanna, ha fém, akkor annak belseje idővel megrozsdásodhat, a levált rozsdadarabok is bekerülhetnek a tankba.

A megvásárolt üzemanyagot 30 napon belül tanácsos elhasználni, ugyanis a túl sokáig tárolt üzemanyag szétválhat (megromolhat). A bioetanol megkötheti a levegő nedvességét, a keletkezett víz az üzemanyag aljára leülepedve akár láthatóvá is válhat. A szétvált üzemanyag működési zavarokat és súlyos károsodásokat okozhat a motorban, és az ilyen üzemanyag már alapos felrázás után sem használható fel. Az üzemanyagból mivel elöregszik, érdemes csak annyit vásárolni, amennyi néhány hétre szükséges. A prémium benzint (98-as, 100-as oktánszámút) se tároljuk 3 hónapnál tovább. A közvetlen napsugárzás, az alacsony vagy a magas hőmérséklet hatására az üzemanyag-keverék a korábban említett időknél rövidebb időn belül is használhatatlanná válhat.

Mire érdemes figyelni még a feltankolásnál és a használat során?

A feltankolás előtt a beöntőnyílás környékét próbáljuk minél tisztább állapotba hozni, például: ecsettel még kinyitás előtt söpörjük le a koszt vagy fűrészport, hogy az lehetőleg ne hulljon bele a tankba. Az üzemanyag töltését csak a szabadban végezzük, és csak azután kezdjünk hozzá, hogy a motort leállítottuk és hagytuk lehűlni. A gép elindítását ne a feltankolás helyén végezzük, menjünk pár lépésnyi távolságra a feltankolás helyétől. Ha mellé is került a benzinből, töröljük le és hagyjunk egy pici időt a benzinnek, hogy elpárologjon. Soha ne akarjuk az üzemanyagtartályt csurig tölteni, hogy ne menjen mellé és maradjon egy kis hely a táguláshoz is.

A keveréket tartalmazó tartályt a feltankolás előtt érdemes megmozgatni. A tartályban nyomás lehet, ezért óvatosan nyissuk azt ki. A kannát időnként öblítsük ki, hogy a benne összegyűlő koszt lehetőleg bele se öntsük a gépek tartályába. A maradék vagy üledék üzemanyagot és az esetlegesen géptisztításhoz használt benzint az előírásoknak megfelelő környezetvédelmi szempontok szerint kell kezelni! Sajnos gyakran előfordul, hogy a felhasználók benzin helyett teljesen más folyadékot öntöttek a gépek tankjaiba, például gázolajat, hígítót, permetszert vagy bort, ennek elkerülése érdekében is célszerű felcímkézni a kamrában a tárolóedényeket.

A kannákból származó és a feltankoláskor a tankba bekerülő szennyeződés miatt ajánlatos, a gépek tartályát a felhasználás gyakoriságának függvényében például havonta kiöblíteni és a tartályban lévő benzinszűrőt (szívófejet) kicserélni.

Soha ne legyen a benzin a gép üzemanyagtartályában, ha a gépet épületen belül tároljuk, mert ez tűzveszélyt jelent és a benzinszagot is érezni!

Hosszabb tárolás előtt a gépből ürítsük ki a benzint és járassuk ki a gépből a maradék üzemanyagot is, hogy a lehető legkevesebb üzemanyag maradjon a gép üzemanyagrendszerében. A hosszú ideig a gépben maradó benzin korábban ismertetett megromlása közben káros vegyi folyamatokat indíthat el, melyek hatására a gépet nem lehet majd elindítani.

Végül pedig melyek a motorfűrészek lánckenőolajával kapcsolatban a legfontosabb ajánlások?

A motorfűrészek vágószerkezetének kenéséhez csakis az erre a célra kifejlesztett, minőségi lánckenőolajat alkalmazzunk, a STIHL Syntplus vagy a STIHL Forestplus olajat vagy a biológiailag gyorsan lebomló STIHL Bioplus láncolajat. A fűrészlánc és a vezetőlemez tartóssága leginkább az olaj minőségétől függ, ezért hangsúlyos, hogy csakis speciális lánckenőolajat használjunk. A felhasználók gyakran nem foglalkoznak ezzel, spórolni akarnak, és mindenféle olajakat elhasználnak lánckenőolaj helyett. A legrosszabb megoldás sem ritka, a fáradtolaj betöltése a lánckenőolaj tartályba.

  • A fáradtolaj használata lánckenésre tilos, mert az a bőrrel érintkezve, rákot is okozhat, és a környezetre is káros!
  • A fáradtolaj nem rendelkezik a szükséges kenési tulajdonságokkal, ezért lánckenésre alkalmatlan. Mindig jó olajjal dolgozzunk, mert ha a lánckenés nem tökéletes, akkor a súrlódásból származó hő a vágószerkezetet rövid idő alatt tönkreteszi!
  • Természetesen az olajtartályban összegyűlő szennyeződést minél gyakrabban, például havonta benzinnel kiöblítve, el kell távolítani.
  • A motorfűrészes munka megkezdése előtt mindig ellenőrizzük és töltsük fel a tartályokat és indítás után ellenőrizzük a lánckenést!

A gyakori kérdésekre Taba Zsolt, az Anrdeas STIHL Kft. műszaki vezetője válaszolt.

 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Január 27-30. között lesz az AGROmashEXPO

2020. szeptember 29. 14:14

2021 januárjában a fokozott egészségügyi higiéniai rendelkezések betartása mellett megrendezésre kerül az AGROmashEXPO, Magyarország legnagyobb agrárgépipari szakmai rendezvénye. A Hungexpo vezetése figyelemmel kíséri a járványhelyzet alakulását, egyeztett a felelős kormányzati szervekkel és betartja a hatályos rendelkezéseket.

Ne felejtsük el, kötelező a permetezőgépek műszaki felülvizsgálata!

2020. szeptember 29. 09:02

A kötelezettségre a Kölcsönös Megfeleltetés rendszerben érintett gazdáknak kiemelten ügyelniük kell, mivel a mulasztás esetükben akár az agrártámogatások csökkenésével is járhat.

A KITE Zrt. kiemelt óvintézkedések alkalmazása mellett működik

2020. szeptember 29. 04:36

A KITE Zrt. a jelen járványügyi helyzetben is folyamatosan működik tovább.

A koronavírus miatt lemondták az AgrárgépShow-t

2020. szeptember 24. 07:16

A MEGFOSZ elnöksége egyhangúlag úgy döntött, hogy 2021-ben nem rendezi meg az Agrárgépshow-Budapest kiállítást. A program évek óta szerves, meghatározó részét képezi Magyarország legnagyobb agrárkiállításának, az AGROmashEXPO-nak, amit minden év januárjában tartanak meg Budapesten.

Itt az új eljárás bioüzemanyagok előállítására

2019. január 14. 14:02

Egy európai uniós direktíva szerint 2020-ra az üzemanyagok legalább 10 százalékának biológiai eredetűnek kell lennie.

Bioüzemanyag nagyhatalom lesz hazánk?

2019. június 23. 13:47

Magyarországon és a visegrádi régióban is bődületes mértékű a kiaknázatlan kapacitás a szántóföldi növények és más biomassza energetikai hasznosítása terén.

Elhárult a bioetanol- és fehérje-előállítást fenyegető veszély

2018. január 23. 08:54

Az Európai Parlament (EP) plenáris ülésén döntött többek között a bioüzemanyagok felhasználási részarányáról és a biomassza-felhasználás csökkentéséről.

A negyedéves készletadatokra vár a piac

2020. március 31. 08:02

Nyomás alatt áll a kukorica ára, továbbra is rendkívüli mértékben aggódunk az etanolüzemek jövőjével kapcsolatban.


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/digitalnomads/public_html/staging/releases/20240911215937/public/cms/wp-includes/functions.php on line 5420