Huszonhárom százalékkal esett vissza éves alapon júniusban a hazai személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések száma – derült ki a Datahouse adatiból.
Az elmúlt hónapban 12 160 jármű kapott rendszámot az előző kategóriákban. A két évvel ezelőtti júniushoz képest 26 százalékos mínuszt mutatnak az adatok. Már a február is enyhe 3 százalékos visszaesését hozott, de utána a koronavírus hatására 13, 48 és 53 százalékos zuhanások következtek márciustól májusig. Az elmúlt hónapban bár csökkent a zuhanás, csak 23 százalékos, de a fordulat még nem érkezett el.
Összesen 65 811 járművet adtak el ezen a piacon eddig idén. Ez éves alapon 25 százalékos csökkenés, a két évvel ezelőttihez képest mérsékeltebb 19 százalékos a mínusz. Az idei első félévben 21 641 járművel kevesebbet értékesítettek.
Az összevont listán júniusban a Ford, Suzuki, Volkswagen sorrend alakult ki a dobogón. A teljes hat hónap dobogósait nézve Ford, Toyota, Volkswagen a sorrend.
A tavalyhoz képest 21 százalékkal 2377 darabosra szűkült pick-up-piacon továbbra is a Ford Ranger az első 51 százalékos piaci részesedéssel a január-június időszak adatai alapján. Második a Toyota Hilux 28 százalékos piacrésszel. A harmadik helyen a Mitsubishi L200 áll 7 százalékos piaci részesedéssel.
A szegmensek közötti versenyt 29 százalékos piaci részesedéssel vezető és egy év alatt 30 százalékkal 19 333 darabosra csökkent SUV-piacon az első két helyezett sorrendje ugyanaz mint egy hónappal ezelőtt. A Suzuki Vitara után a Dacia Duster következik. A harmadik helyre azonban feljött a Toyota RAV4, amely május végén még a negyedik helyen állt. A Skoda Kodiaq egy helyet rontott egy hónap alatt az év eddigi összesített versenyében. A TOP10-es lista hátralévő részében a nyolcadik helyig nem változott a sorrend. A Hyundai Tucson kilencedik helyre jött fel, míg a Kia Sportage visszacsúszott a tizedikre.
Az éves alapon 19 százalékkal 5365 darabra mérséklődő furgon-piacon továbbra is a Ford Transit az első, a Fiat Ducato a második, míg a Renault Master a harmadik volt az első félévben. A három típus 22, 17, illetve 11 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik.
„A COVID 19 vírus kapcsán hozott állami és gyártói intézkedések jelentős piaci visszaesést eredményeztek Európa szerte. Ahol az üzletek teljes bezárásra kerültek és a kijárási korlátozások is szigorúak voltak, a visszaesés akár a 100%-ot is megközelítette. Magyarország esetében az óvatosság, a gyárak bezárása és az emberek távolságtartása április és május hónapokban mintegy 50%, időarányosan mintegy 25% visszaesést eredményezett, de a haszonjármű területen ez még nagyobb volt” – hívta fel a figyelmet Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke.