A mezőgazdasági termények szállítására a nagy tehergépjármű gyárak célorientált teherautókat, vontatókat gyártanak. Az új Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4x4 az egyik legmodernebb nyergesvontató a mezőgazdaság számára. Az alap járművet a német Paul Nutzfahrzeuge GmbH ráadásul még mezőgazdasági munkavégzésre is alkalmassá teszi.
1. kép: Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 nyergesvontató, 24 tonnás háromtengelyes pótkocsival
A nagyüzemi mezőgazdasági vállalatok nagy mennyiségű terménymennyiséget szállítanak a szántóföldről a magtárakba és feldolgozó létesítményekbe, néha több tíz kilométeres távolságra is. A szállítási feladatok megoldására egyre inkább nagy teherbírású, különböző kialakítású félpótkocsikat alkalmaznak, amelyeket nyergesvontató mögé kapcsolnak. A mezőgazdaság számára a Mercedes-Benz járműgyártó Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 jelzéssel új nyergesvontatót hozott forgalomba (1. kép.) A mezőgazdasági igényeknek megfelelően kialakított jármű igen jó eredménnyel teljesítette a német DLG-PowerMix-Transporttest összes követelményét.
RÉSZLETEKÉRT KATTINTSON A KÉPRE!
A Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 egy kéttengelyes, összkerékhajtású jármű. A kormányzott kerekek hidraulikus szervo kormányzásúak. A rövid vontató tengelytávja 4200 mm, bruttó tengelyterhelések 9,0 t első tengely és 10,4 t hátsó tengely, a megengedett legnagyobb haladási sebesség 80 km/h. A széles Terra gumiabroncsok méretei 560/60 R 22.5 az első tengelyen és 750/45 R 22.5 a hátsó tengelyen.
A vontatót MB OM 471 LA típusjelzésű, 6 hengeres, soros hengerelrendezésű, 4 szelepes, két vezérműtengelyes, felülszelepelt, 12,8 literes, common-rail közvetlen befecskendezésű, intercooler turbófeltöltős, dízelmotor üzemelteti, amelynek teljesítménye 375 kW (510 LE) 1800 1/min fordulatszámon és maximális nyomatéka 2500 Nm 1100 1/min fordulatszám mellett. A motor működését fejlett elektronikus motormanagement felügyeli. A motor az Euro VI környezetszennyezési előírást teljesíti a kipufogógáz visszavezetéssel, az SCR (AdBlue) technológiával, dízeloxidációs katalizátorral és részecske szűrő alkalmazásával.
A Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 automatizált sebességváltója Mercedes PowerShift 3 G280-16/17,1-0,69 típusjelzésű, 16 előre és 4 hátra sebesség fokozattal, 17,1÷0,69 áttétellel rendelkezik. A sebességváltóhoz TLT kihajtó egység is rendelhető (1. ábra). A külön olajos hűtésű kiegészítő hátsó TLT hajtás névleges fordulatszáma 1000 1/min és működtethető álló, illetve haladó vontató esetén is. A TLT hajtás akár a motor teljes teljesítményének átvitelére is képes.
1. ábra: Mercedes Benz OM 471 LA típusjelzésű dízelmotor, sebességváltóval és TLT kihajtó egységgel
A nyergesvontató kétkörös, minden kerékre ható dob-légfék berendezése 12,5/10 bar nyomású. Az integrált légfék rendszer ABS és ASR funkcióval rendelkezik, a hátsó tengely fék munkahengerei rugóerő tárolósak.
A nyergesvontató hidraulikus rendszere 210 bar nyomású, és a szivattyú maximális szállítóképessége 240 liter/min. A jármű hátulján 9 hidraulikus csatlakozó van elhelyezve (2. kép). A külső hidraulikus egységek a vezetőfülkéből joystick és nyomógombok segítségével működtethetők.
2. kép: Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 hátul nézete
Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 nyergesvontató hátul állítható magasságú, automatikus kapcsolású, csapszeges vonófejjel, valamint Scharmüller K80 gömbcsatlakozóval rendelkezik. A vonórúdterhelése maximálisan 3 tonna. és a kapcsolt félpótkocsi bruttó 27 tonnás lehet (3. kép).
A klimatizált, összkomfortos vezetőfülke, az állítható, rugózott ülés, a jól elhelyezett kezelőkarok biztosítják a gépjárművezető kényelmét. A vontató ISOBUS vezérlőrendszerrel rendelkezik, amelyet Müller Elektronik terminálon keresztül működtethet a vezető. A nyerges vontató Mekra visszapillantó biztonsági kamera rendszere 18 cm-es, színes monitoron tájékoztatja a gépkezelőt.
3. kép: Agro Muver 4×4 nyergesvontató Pöttinger nagyteljesítményű rakodó siló kocsival
A Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 nyergesvontatóból a német Paul Nutzfahrzeuge GmbH cég további kiegészítő átalakításokkal jól használható mezőgazdasági erőgépet, traktort kínál a felhasználóknak. A hidraulika rendszer továbbfejlesztésével, és a hátul elhelyezett hidraulikus hárompont-függesztő szerkezettel függesztett munkagép is üzemeltethető a nyerges vontatóval (4. kép). A mezőgazdasági követelményeknek megfelelően átalakított Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 nyergesvontatót Agro Muver 4×4 elnevezéssel forgalmazzák.
4. kép: Agro Muver 4×4 nyergesvontató talajművelő eszközzel
Felhasznált források:
http://www.dlg-test.de/tests/6416.pdf
https://www.paul-nutzfahrzeuge.de/applications.html
(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)