Megreformálhatja a hazai mezőgazdasági repülést az a sportrepülő, melyet a kecskeméti székhelyű Magnus Aircraft Zrt. gyárt.
A társaság a világon először fejlesztett ki kompozit anyagokból készült kétüléses sportrepülőgépet, amely alap műrepülő gyakorlatok végrehajtására alkalmas. A repülőpiacon újnak számító társaság 4 kontinensen van jelen a benzinmotoros Fusion 212, valamint a világsikernek minősülő elektromos meghajtású eFusion névre keresztelt repülőgépeivel. A cég gyárat épít az Egyesült Államokban, Kínában, és a közelmúltban tették le a magyarországi repülőgyár alapkövét a Pécs-Pogányi repülőtér közvetlen szomszédságában. A szakmában különleges innovációnak számító kisgépek a speciális műszaki adottságaikkal, valamint a rájuk szerelhető speciális kamerarendszerekkel képesek mind a növényvédelemben, mind a vadgazdálkodásban forradalmi segítséget nyújtani. Tarány Reginával, a Magnus Aircraft Zrt. PR-marketing menedzserével beszélgettünk.
Pécsett épül meg a Magnus Aircraft Zrt. hazai gyára, mely nemcsak a cégnek, hanem a térségnek is jelentős gazdasági erőt hozhat. Pontosan milyen munka zajlik majd az új telephelyen, milyen munkaerővel dolgoznak, milyen célpiacra termelnek és milyen kapacitást terveznek?
A pécsi beruházás összesen nagyjából 7500 négyzetméteren valósul meg, melyben összeszerelő üzem és központi iroda, majd a második ütemben egy kb. 5000 négyzetméteres kompozit üzem kerül kialakításra. A jelenlegi, évi 36 darabos gyártás-kapacitás várhatóan évi 250 darabra nő majd 2019-re, a teljes kapacitás kihasználtsága mellett. Így a jelenlegi manufaktúra jellegű gyártásból áttérünk a sorozatgyártásra. Ennek a fejlesztésnek egyszerű az oka. Olyan nagy számú lekötések és tárgyalások vannak folyamatban, amiket a jelenlegi üzemben nem tudnánk kiszolgálni, teljesíteni. Ezek mellett a fix számok mellett várhatóan a további vásárlói igényeknek is meg kell tudnunk felelni. Ezért lesz szükségünk megközelítőleg 105 fő új munkaerőre, akik majd a jelenlegi csapatot fogják erősíteni a pécsi üzemben.
Milyen célra rendelik az Önök gépeit?
Magán-, önkormányzati, és egyéb ipari célú felhasználásra is igényelnek tőlünk Fusion 212-es típusú repülőgépeket. Az önkormányzatok a mezőgazdaságban, vadgazdálkodásban és területmegfigyelésben tudják kihasználni a „SENTINEL Fusion” névre keresztelt géptípusunk speciális tulajdonságait, melyeket nem csupán a speciális kamerarendszerének köszönhet, hanem egyéb alaptulajdonságainak, mint például az alacsony üzemeltetési költség. Ilyen felhasználási irányzatok például vadállomány-figyelés, növénytermesztési terület figyelése, ártér ellenőrzés stb.
Beszéljünk a cégről – tulajdonosokról és a fejlesztő szakemberekről! Mindenekelőtt elmondható, hogy üde színfolt a cég a repülőpiacon. Hogy állt össze a csapat?
A Magnus egy fiatal, dinamikusan fejlődő magyar vállalat, melynek fő tulajdonosa és elnöke Tarány Gábor, s vezérigazgatója Boros László. Ugyan nem minden munkatárs volt a repülés által megbabonázva, mostanra már elmondható, hogy szenvedélyükké vált olyannyira, hogy együttesen fognak újra iskolapadba ülni, hogy letegyék a pilótavizsgát, így nyomatékosítva az érdeklődőkben, majdani vásárlókban is a termékük iránti bizalmat, szeretetet. Nincs is kézenfekvőbb annál, mint amikor a gyártó érkezik bemutató repülésre az érdeklődőhöz a kijelölt reptérre.
Tarány Regina
Az Egyesült Államokban és Kínában is épülnek gyárak, folyamatban van az ezzel kapcsolatos előkészítés. Miben mások azok a pécsihez képest?
2016-ban az USA-ban a Magnus Aircraft Zrt. megalapította a Magnus Aircraft LLC-t a texasi Fredericsburg-ban, mely összeszereléssel és értékesítéssel foglalkozik a kontinensen. Az amerikai vállalatalapítás után 2017-ben a repülési szabályok könnyítése okán nagyobb mennyiségű repülőgép igényt jeleztek a kínai partnerek. Emiatt alapította meg vegyesvállalatát a Magnus Aircraft Zrt. a kínai Tiensan Grouppal, ahol már nemcsak összeszerelésről beszélünk, hanem komplett gyártásról is. Ezzel a gyártóegységgel képesek lesznek az ázsiai kontinenst ellátni repülőgéppel. 2018-ban Pécs-Pogányi repülőtér tőszomszédságában építi meg következő saját üzemegységét, ahol már a kompozit alkatrészeket is saját maga fogja gyártani. A gyáregység 2018 év végére el fogja érni az évi 150 darab repülőgépes gyártókapacitást.
A magyar újítás sorozatgyártása történik majd Pécsett. Nézzük a Fusion 212 jellemzőit, funkcióit!
A Magnus kifejlesztette a Fusion 212-es, egymás melletti ülés elrendezésű, kétüléses, multifunkciós, Ultrakönnyű és Könnyű Sportrepülőgépet, mely alkalmas oktató, szabadidős és sportcélú repülésre, valamint alap műrepülő gyakorlatok kivitelezésére. A légi jármű felülmúl minden meglévő versenytársat a következő tulajdonságok ötvözésével: kialakítás, súly, üzemanyag típusa és fogyasztása, sebesség, repülési távolság, kiemelkedő légi akrobatikus képességek, egymás mellett elhelyezett ülések, biztonság, vételár és karbantartási költségek. A Fusion 212 megkapta a legjobb újításért járó díjat 2012-ben az „Aero 2012” bemutatón, amely a legnagyobb és legelismertebb európai légibemutató és kiállítás, amelyet évente rendeznek meg a németországi Friedrichshafen-ben. Jelenleg a Fusion 212-t több ország légügyi hatósága is teszteli és folyik engedélyeztetése a helyi lajstrombavételezéshez.
A benzines gép a környezetterhelési szempontok mentén is egyedit nyújt.
A Fusion 212 jóval környezetkímélőbb egy, a közhasználatban elterjedt, mezőgazdasági célokra gyakran használt repülőnél annak ellenére, hogy a kerozin és benzin széndioxid kibocsátása majdnem ugyanaz. Ugyanis míg egy átlagos kerozinnal hajtott repülőnek 30-40 liter üzemanyagot fogyaszt óránként 200-230 km/h-s utazósebességnél, addig a Fusion 212 a legmagasabb utazási sebességnél (240 km/h) 16-21 liter 95-ös ólommentes benzint fogyaszt. Így, ha Fusion 212-vel repülünk, legrosszabb esetben is feleannyira szennyezzük a környezetet, mint egy átlagos, kerozinnal hajtott kisgéppel. Mindezek mellett annak, akinek már akár csak a 20 méteres közelében is volt egy járó légcsavarú, kerozinnal hajtott gépe, és érezte a kerozin erősen szúrós szagát miközben fülét fogta a zajtól – kész felüdülés a Fusion 212 csöndes és szagmentes motorja, mely mellett akár a levegőben is fülhallgató nélkül lehet beszélgetni.
A mezőgazdaságot és a vadgazdálkodást már említettük, mint olyan területeket, ahol kiválóan használható a gép. Kinek ajánlják és milyen konkrét célokra a mezőgazdaságban? Vannak-e példák a már használatban lévő gépekre?
A Fusion 212 ilyen specifikus célokra történő felhasználására fejlesztettük ki a Sentinel Fusion-t, ami egy speciális kamera- és megfigyelőrendszerrel felszerelt változat. Ebben az esetben a repülőgép két kamerát szállít. Mindkettő nagy felbontású (HD) képet ad úgy, hogy az egyik nappali fényben és infravörös tartományban, a másik éjszaka érzékel. A kamerákon a megfigyeléshez, felderítéshez igazodó, cserélhető objektív van. A pásztázott terület a repülőgép alatt előre található. A terület nagysága az objektív paramétereitől függ, alapbeállítás szerint 250 x 150 méter. A kamerák a gép szárnyán kerülnek elhelyezésre, megfelelő védelmet biztosító dóm(ok)ban. Az éppen szolgálatban lévő kamera képét egy enkóder dolgozza fel és egy RF adó továbbítja a földi állomásra. Az adóantenna a repülőgép szárnyán található. A pásztázott terület képét a pilóta és/vagy a fedélzeten utazó kezelő is látja egy monitoron. A vevőberendezés diversity antennapár segítségével fogadja az élő video streamet, irányított antennával akár 20 km távolságról. A videostreamet a vevőponton egy zárt hálózatra lehet átvinni, így tetszőleges távolságra továbbítható feldolgozásra, kiértékelésre. Több vevőpont is telepíthető a lefedettség kiterjesztésére, így egy repülőgép akár több száz kilométer távolságban is folyamatos élő videojelet biztosíthat éjjel-nappal. A mezőgazdaságban használható például invazív növények (pl. parlagfű) elterjedtségének vizsgálatára, ugyanis a kamerák képét, a nagy felbontású képi anyagnak köszönhetően akár rögtön elemezni lehet.
A növényvédelem követelményeihez mennyiben tud alkalmazkodni a gép?
A Magnus Aircraft Zrt. Sentinel Fusion speciálisan légi ellenőrzési és megfigyelési célra felszerelt gépe alkalmas mező-, vad- és erdőgazdálkodási feladatok végrehajtására, támogatására. A sajátos kamerarendszer képes észlelni az invazív növényeket, előrevetíteni a termés alakulását, valamint felmérni az erdőállomány alakulását, fejlődését. A kamerák segítségével a felhasználók láthatják az öntöző csatornákat, azok állapotát is. A kamera képes felmérni a lineáris tárgyakat, mint például a kerítés, így azok állapota is ellenőrizhető rendszeresen. A kamerák képfeldolgozó képessége révén az árvíz és belvíz elleni küzdelem is sokkal hatékonyabb lehet. A preciz hőkamerák pedig nagy segítséget nyújthatnak a vadállomány ellenőrzésében, az orvvadászat megakadályozásában, a fatolvajok és tiltott tűzrakók ellen, valamint az erdő- és bozóttüzek megfékezésében. Mindezeken felül a mezőgazdasági pilótaképzések újraindítása is lehetségessé válik, melyben nagy segítség lehet a Magnus hatékony, környezet-kímélő és fenntartható repülőgépe, a Sentinel Fusion.
Melyek a gép főbb technikai jellemzői, illetve beszéljünk a költségigényekről, a fenntartási költségről, a kezelhetőségről és az árról is!
A Fusion 212 95-ös ólommentes benzinnel hajtott robbanómotoros sportrepülő, 90 literes tankkal. A gép kb 7 méter hosszú, és 8,3 méter széles fesztávval rendelkezik. A géptörzs, az egyedi fejlesztés révén bírja a +6 / -3 G-s terhelést, ami mellé kiváló fordulékonyság társul, így nagyon jól manőverezhető. A 212-es az Ultralight kategóriába sorolt maximum 472.5 kg-os tömeggel bír 2 utassal, csomaggal (max 20 kg) együtt. Az utastér kb 1,2 m széles, melynek kialakításakor kiemelt figyelmet fordítottunk a kényelemre és az igényességre. A gép utazósebessége 185-240 km/h, amivel 800-1100 km megtételére is képes. A felszálláshoz csupán 130 méterre van szükségünk, míg a landolást akár 150 méteren is elvégezhetjük biztonságosan. A gép alapfelszereltségéhez tartozik még egy úgynevezett „ballistic recovery system”, ami a gépbe épített ejtőernyő rendszer. Ez akár 200 méter magasságból képes biztonságban letenni a gépet.
Mi a célpiac? Hazai vagy nemzetközi értékesítés van a fókuszban?
Három fő felvásárlói csoportot különböztetünk meg országtól, régiótól függetlenül. Az első az oktatói piac, mely magában foglalja az alapkiképzést, a vészhelyzeti manőver képzést, ami kötelező a kereskedelmi pilóták számára, valamint a haladóműrepülő képzéseket. A következő felhasználói szegmens alá tartoznak a magánszemélyek és a repülős klubok. A harmadik csoport a különleges, vagy specifikus rendeltetésű, repülési célú felhasználás, mely a (fél)katonai felhasználásról, mezőgazdasági, vadgazdálkodási, erdőgazdálkodási, térképészeti, természetvédelmi és egyéb gazdasági ágazatok feladatait és működését segítő felhasználás. A polgári repülés szabályai nagymértékben eltérnek az egyes földrészeken, így a Fusion 212 célpiacai különböző szintű fejlettséggel rendelkeznek. Eszerint az érett piacokon, mint az USA, Nyugat-Európa, Ausztrália és Új-Zéland – több ezer klub és pilótaképző intézmény van. Ezek a kiképző és repülő klubok tudatosan keresik az olyan repülőgépeket, amelyek megbízhatóan és alacsony költséggel üzemeltethetők. A Magnus minden régióban terjeszkedési potenciállal bír, ám a legnagyobb lehetősége az ázsiai piacokon van, különösen Kínában és Indiában, amely országok 2016-ban nyitották meg légterüket a polgári repülés számára. Ez a változás hatalmas igényt generál a képzést és kirándulást lehetővé tevő légi járművekre pusztán a számok miatt. Ezt a várakozást jól alátámasztják a potenciális partnerek részéről nagy számban érkező és magas szintű érdeklődések.
Az innováció megköveteli a képzést is – van-e terv pilótaképzésre?
A Magnus Aircraft Zrt. közép-hosszú távú tervei közé tartozik egy, a Fusion 212-re specifikusan kialakított pilótaképzés kifejlesztése. Ezért a jövőben szeretnénk több pilótaképző iskolával együttműködni, hogy a lehető leghatékonyabb oktatást biztosítsuk a repülni vágyóknak.
A benzines mellett beszéljünk arról a fejlesztésről, mely világsiker lett a szakmában – az elektromos kisgépről! Robbanómotorosból elektromos változatot fejlesztettek, mely eFusion néven került a köztudatba, mint forradalmi innováció.
A Magnus Aircraft Zrt. és a SIEMENS Zrt. együttműködése révén jött létre az eFusion, melynek géptörzsét a Magnus biztosítja, az elektromos hajtásrendszerét a SIEMENS csapata fejleszti. A teljesen elektromos hajtásrendszer révén a gép környezetkímélő lesz, így elterjedése folyamán csökkenthetjük a repülőgép ipar által okozott környezetterhelést. Az eFusion híre meghaladja a benzinmotorosét. 2016-os debütálása óta az egész világ figyelemmel kíséri minden megjelenését, bárhol és bármikor is kerül bemutatásra. Az eFusion teljesen elektromosan hajtott repülőgép, melynek gépteste, így repülési tulajdonságai hasonlóak a FUSION 212 repülőéhez. A tervezett piaci bevezetése előtt egy évvel, az érdeklődési adatokból leszűrve, olyan eladási számokat fog produkálni, ami az előzetes számokat nagyságrendekkel felül fogja múlni.
(Gombár Gabriella – Agrofórum Online)