A talaj káros tömörödése csökkenti a termést, ugyanakkor megszüntetése komoly feladatot jelent. A CLAAS ezért már a tervezési folyamat során nagy figyelmet fordít a talajvédelemre. A gyártó harminc évvel ezelőtt elsőként mutatott be szériagyártású gabonakombájnt gumihevederes járószerkezettel. Ezt követte néhány évvel ezelőtt a TERRA TRAC koncepció megjelenése. Azóta a gumihevederes technológia szisztematikus alkalmazását figyelhetjük meg a nagyteljesítményű LEXION gabona kombájnokon.
Gumihevederes CLAAS gyártmányok
A kombájnokon alkalmazott gumihevederes járószerkezet előnyei a következők szerint foglalhatók össze:
• a kerekes járószerkezethez képest 66% -kal kisebb talajnyomás,
• 40km/h sebesség közúti közlekedésnél a szállításra vonatkozó szélességi előírások betartása mellett,
• magas szintű vezetői komfort a hidropneumatikus rugózásnak köszönhetően,
• könnyű vágóasztal kormányzás és jó iránytartási stabilitás,
• jó stabilitás lejtős területen,
• költségmegtakarítási lehetőség a talajszerkezet megóvása és az állapotvisszaállítási műveletek csökkentése által.
A fejlesztési tevékenység következő logikus lépése az AXION traktor és a JAGUAR járvaszecskázó felszerelése az előnyös járószerkezettel.
Gumihevederes JAGUAR járvaszecskázó
A JAGUAR járvaszecskázó TERRA TRAC hevederrel történő felszerelésével a CLAAS társaság az első, aki takarmánybetakarító gépen alkalmazza a talaj- és növénykímélő járószerkezetet, amelynek előnye a táblavégi fordulóknál is jelentkezik. Fordulás közben a gép ugyanis a középső támgörgőkre támaszkodik, aminek következtében a felfekvő felület és ezáltal a talajnyomás kismértékben változik, így hatása nagyjából egyezik egy 800-as méretű gumiabroncséval. A Kiel University of Applied Sciences által készített tanulmány szerint a felfekvő felület rövidülésével a nem kívánatos nyíróhatás (amely gumihevederes járószerkezeteknél gyepen előfordul) a gumikerekes kivitelekhez hasonló mértékűre csökkenthető. Ez az innovatív megoldás lehetővé teszi a járvaszecskázó teljes szezonbeli alkalmazását átszerelési időkiesés nélkül.
A JAGUAR TERRA TRAC járvaszecskázó 635 mm széles hevederrel is az előírt 3.0 m szállítási szélességen belül marad, és közúton elérheti a 40km/h sebességet. Ha 800 mm széles hevedert alkalmazunk, a szállítási szélesség akkor sem haladja meg a 3,5 m-t. A másik praktikus előny akkor jelentkezik, ha a szemroppantó berendezést akarjuk fel- vagy leszerelni, mivel a heveder alacsonyabb mint a nagyméretű abroncs.
Gumihevederes AXION traktor
Az AXION 900 TERRA TRAC az első, teljes rugózási rendszerű fél-gumihevederes traktor. Az új koncepciót az Agritechnica kiállításon ezüstéremmel díjazták. A traktoron alkalmazott gumihevederes járószerkezet megegyezik a CLAAS kombájnokon alkalmazott megoldással. A hevedert hajtó kerék mérete nagyobb, mint a kombájokon és a járvaszecskázón alkalmazottak, ennek eredményeként a hajtómű nyomatéka is nagyobb. Alacsony sebességgel végzett, nehéz talajművelésnél a gumihevederes járószerkezet kisebb szlippel dolgozik.
AXION 900 TERRA TRAC gumihevederes traktor
Az AXION 900 TERRA TRAC rendszer egyesíti a gumihevederes járószerkezetek vontatási és talajkímélő előnyeit, a hagyományos kerekes traktorok vezetési komfortjával. A hajtókerék, a feszítőkerék és a támgörgők egymástól független rugózása lehetővé teszi a gumiheveder talajfelszínhez történő hatékony illeszkedését.
Az AXION 900 TERRA TRAC járószerkezet nagy felfekvő felülete ellenére lényegesen keskenyebb, mint egy széles vagy iker gumiabronccsal szerelt traktor. A kiváló rugózási megoldás eredményeként a vezetési komfort még 40km/h sebességnél is magasszintű.
(Jóri J. István – Agrofórum Online)