A tejpiac szervezettségét erősíti, hogy a terméktanácsi tagságtól függetlenül minden termelő, feldolgozó és kereskedő köteles jelenteni - írja a Világgazdaság.
A tejmarketingalap működése 2020 végéig biztosítva van, miután a földművelésügyi miniszter további három évre kiterjesztette az ágazat összes szereplőjére a befizetési kötelezettséget – mondta a Világgazdaságnak Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Ez a rendszer 2015 eleje óta működik a tejpiacon. Akkor azért kezdeményezte a terméktanács a befizetési kötelezettség kiterjesztését, mert a tej és tejtermékek népszerűsítésének előnyeit mindenki élvezte, logikusnak és igazságosnak tűnt tehát a „potyautasok” bevonása.
A tejpiaci szervezettséget jelzi, hogy a feldolgozók 96, illetve a termelők csaknem 75 százaléka tagja a terméktanácsnak, a hét nagy kiskereskedelmi láncból pedig négy lépett be – közölte Harcz. A marketingjárulék mértéke a tej és tejtermék forgalmazásából származó, a tárgyévet megelőző naptári évben keletkezett nettó árbevétel fél ezreléke. A járulék megfizetése helyett választható a terméktanács védjegyének használata a védjegyhasználati díj megfizetésével – tette hozzá. A marketingalapba évente 140-160 millió forintot fizetnek be, melyből kizárólag cégsemlegesen folyhat a tej és a tejtermékek népszerűsítése.
A cél több, gyakoribb és tudatosabb tej- és tejtermékfogyasztásra való ösztönzés, segítség az egészségtudatos táplálkozás kialakításában, illetve a tejtermékek sokféleségének és az egészséges táplálkozásban betöltött szerepének bemutatásával.
Kuriózum a magyar jogrendben, hogy egy tavaly márciusi rendelettel a földművelésügyi miniszter a terméktanácsi tagoknál működő piaci jelentéstételi kötelezettséget kiterjesztette a nem tag szereplőkre is. Az ügyvezető igazgató szerint ez fontos lépés a néhány tisztességtelen piaci magatartást folytató nagykereskedő kiszűrésében. Ennek ellenőrzését a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal végzi, és a bejelentés elmulasztása szigorú szankciókkal jár. Itt hamarosan rendelkezésre áll egy éves adatbázis, amelyet már össze lehet vetni a KSH és a marketingalapba érkező befizetések adataival. A terméktanács azért is lobbizik, hogy a kormány terjessze ki az áfacsökkentést a forgalom nagy részét adó UHT- és ESL-tejekre, illetve több tejtermékre, valamint a piaci adatokat vessék össze az elektronikus árukövetési rendszerben lévő információkkal, hogy végképp ellehetetlenüljön az áfacsalók helyzete.