Életmód

Kávézólánc hódít a tea földjén

Agrofórum Online

Jelentős mértékben növekszik a kínai kávéfogyasztás. Ezt a növekvő szegmenst igyekszik kiaknázni a 2017-ben alapított és tavaly májusában az amerikai tőzsdére bevezetett Luckin Coffee.

A nyugati kultúrában óriási hagyománya van a kávéfogyasztásnak. A hivatalos statisztikák szerint 2015-ben az 5 millió lakost számláló Finnország 1 millió zacskónyi kávét fogyasztott. Ezzel szemben az 1,3 milliárdos populációval bíró Kína éves kávéfogyasztása 200 és 400 ezer zacskó közé tehető. A kínai kávéfogyasztás ugyanakkor jelentős mértékben növekszik. Az elmúlt években 30 százalék közeli volt az éves növekedés a kínai piacon, és a Statista becslése szerint 2020 és 2023 között további 10,7 százalékos éves növekedés várható.

Háromszoros tempó

A kínai kereslet növekedés közel háromszorosa a világénak. Összehasonlításképpen az Egyesült Államok kávépiacának bevétele a 2020-as évre várhatóan 85,1 milliárd dollár, ami 5,2 százalékos növekedés a 2019-es adatokhoz képest, míg ez a szám Kínában 9,3 milliárd dollár, ami éves alapon 13,3 százalékos növekedésnek felel meg – hangsúlyozta az Equilor Befektetési Zrt. A szakadék még nagyobb, egy főre nézve. Az urbanizáció növekedésével a kávéfogyasztás iránti kedv is növekedhet, ahogy az már most is tapasztalható, különösen az ázsiai ország keleti régiójának nagyobb metropoliszaiban. Az egy főre jutó éves átlagos kávéfogyasztás Japánban 279 csésze, Hongkong-ban 249,5 csésze, míg Kínában csupán 6,2 csésze.

Luckin Coffee és Starbucks

Ezt a növekvő szegmenst igyekszik kiaknázni a 2017-ben alapított és tavaly májusában az amerikai tőzsdére bevezetett Luckin Coffee. Az újfajta technológiavezérlet kiskereskedelmi modellt használó kínai kávézólánc, mely 2019 végére több mint 4 500 kávézót üzemeltetett Kína területén. Ez több, mint a Starbucks által az országban üzemeltetett 4 300 kávézó. A Starbucks is egyre nagyobb figyelmet fordít a kínai növekedésre, az amerikai vállalat 2022-re 6 000 kávézóval szeretne jelen lenni Kínában. A kínai kávépiac dinamikus növekedésére mind a két vállalat kilátásaira pozitívan hat és mivel más szegmensben is versenyeznek emiatt jelenleg együtt építik a piacot.

Elvitelre adják és olcsóbban

A Luckin modellje az elvitelre alapoz. A legtöbb üzletben az ülőhelyek száma korlátozott és készpénzt sem fogadnak el, fizetni ugyanis csak telefonon lehet a cég saját alkalmazásán keresztül. Árazásban is olcsóbb, mint az amerikai versenytárs, így sokkal szélesebb fogyasztó réteget szólít meg. Pénzügyi eredmények tekintetében egyelőre még veszteséget termelnek, de a robusztus növekedés és a profitabilitás felé tartó tendencia figyelemre méltó. Az üzletek bővítését meghaladó ütemben nő az árbevétel.

Kilőtt az árfolyam

A Luckin és a Starbucks dinamikus növekedése a világ legnépesebb országában egyelőre pozitívan alakul és úgy tűnik, sikeresen szoktatja át a kínai embereket a teafogyasztásról a kávéfogyasztásra, ez különösen igaz a nagyobb kínai városokra. A Luckin modellje, mely az applikáción keresztüli értékesítést és személyzet nélküli kávézók korát hozhatja el nagyobb működési marzsokat eredményezhet, mint a hagyományos modell. Emiatt került több befektető célkeresztjébe is a vállalat novemberben a harmadik negyedéves gyorsjelentés után, amit követően több mint 100 százalékot emelkedett az árfolyam.

Gondok a koronavírus miatt

A koronavírus miatta boltbezárások ugyanakkor negatívan érintették az árfolyamot, ami miatt jelentősen visszaesett a Luckin jegyzése – emelte ki az Equilor Befektetési Zrt. Amennyiben a koronavírussal kapcsolatos kockázatok enyhülnek, a korábbi hónapok felfele ívelő mozgása folytatódhat. A vállalat ugyan még nem nyereséges a magas terjeszkedési költségek miatt, de látható, hogy a már üzemelő helyiségek profitmarzsa óriási és Kínában a kávéfogyasztás gyorsan emelkedik.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kerti feladatlista őszre a STIHL szakértőitől

2020. szeptember 30. 04:36

A STIHL szakértői összegyűjtötték azt a hét kerti feladatot, amit mindenképpen el kell végeznünk még a fagyok beköszönte előtt.

Megjelent a Fa Book frissített verziója a kirándulószezonra

2020. szeptember 15. 09:50

350 képpel és csaknem 20 erdőtársulással bővítette fahatározó mobilalkalmazását az Országos Erdészeti Egyesület. Az ingyenes applikációban tovább finomodott a felhasználói élmény, teljesen megújult a megszerzett tudást ellenőrző beépített kvízjáték, és jelentősen kibővült a fényképek adatbázisa. Az Egyesület az új verzió kiadása alkalmából nyereményjátékot hirdetett meg a Facebookon, amely az alkalmazás használatára és a beazonosított fákról készített képek posztolására invitálja a természetbarátokat.

Leonardo di Caprio is érdekelt húshelyettesítők piacában

2020. szeptember 10. 13:07

A hamburgerekbe való húspogácsát helyettesítő, növényi alapú pogácsákat gyártó Beyond Meat Sanghajban épít új üzemet. Közben a világszerte csaknem 16 ezer kávézót működtető Starbucks is bejelentette, hogy növényi alapú termékkel bővíti az ázsiai kínálatát. A vegán árucikkek egyik nagy beszállítója egyébként pont a Beyond Meat.

STIHL Gépforgatók nyereményjáték: humor, kreativitás, értékes nyeremények

2020. szeptember 9. 14:30

Hatalmas sikert aratott a STIHL Gépforgatók nyereményjátéka, amelyben a legnagyobb hazai rajongótáborral rendelkező kertészeti gépeket gyártó vállalat új influenszereit kereste.

A következő generációs élelmiszer-technológiára figyel a Starbucks

2020. május 1. 05:36

A Starbucks kereskedelmi partnerséget hoz majd létre a következő generációs élelmiszer és kiskereskedelmi technológiai vállalatokkal.

Nem állt meg a gabonaárak esése

2020. január 31. 05:47

A koronavírus terjedése miatt komoly kétségek merültek fel a a kínai importkereslettel kapcsolatban. Emiatt már egymás után nyolc kereskedési napon is csökkent a szójabab ára.

Kínai üzletre várnak a gabonapiacon

2019. december 24. 07:38

A szójabab és a kukorica is 0,6-0,6 százalékkal drágult, ám a búza ára 0,4 százalékkal csökkent.

A Starbucks felkészült a legextrémebb forgatókönyvre is

2020. március 21. 06:38

A járvány kitörése után a Starbucks egy időre bezárta a Kínában működő kávézói jelentős részét, ami a menedzsment várakozásai szerint egy 430 millió dollár közeli árbevétel-kiesést jelent.