A szakács, lelkész, kertész vagy épp erdész foglalkozású Dutra-imádókat a magyar gyártmányú mezőgazdasági gépek szeretete köti össze.
Az egykoron a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár által gyártott Dutra rakodók és traktorok rajongói tartottak találkozót Komárom Szőny városrészében.
A patinás társaság, a Dutra Baráti Kör vezetője Nagy Vilmos elmondta a körnek hatvanöt aktív tagja van, az ország minden részéből. A szakács, lelkész, kertész vagy épp erdész foglalkozású Dutra-imádókat a magyar gyártmányú mezőgazdasági gépek szeretete köti össze.
A rendezvényen mintegy évindítóként megosztották egymással a tavalyi év során tartott géptalálkozók tapasztalatait, videó- és fényképfelvételeit, valamint szakmai előadásokat hallgattak. Az esemény népszerűségére jellemző, hogy a randevún rendszeresen megjelennek a traktorgyár, vagy ahogyan egykor nevezték, a Vöcsi dolgozói, többek között Korbuly János főkonstruktőr rokonai.
A Vörös Csillag Traktorgyár 1948-ban jött létre a Hofherr-Schrantz-Clayton- Shuttleworth Gépgyár Művek Rt. államosításával. Az első ötéves terv építkezéseihez szükséges szállítógépet gyártottak, az angol dumper (dömper) és a magyar traktor szóból született a Dutra név.
Forrás: Kiskőrösi Dutra Baráti Kör Facebook oldal
Dömpereik és rakodóik különlegessége a vezető leszállása nélkül elfordítható ülés volt. A sofőr két kormányt kezelhetett, egyet előre- és egyet hátramenetben. Az emblematikussá vált orrnehéz, gumikerekes, négykerék-meghajtású Dutra traktorcsaládot 1958-tól 1975-ig gyártották. Az üzemet később a győri Rába Vagon és Gépgyárhoz csatolták, majd Kispesten zajlott a Rába-Steiger 245 erőgép szériagyártása, amely a nagyüzemi talajművelés meghatározó jellegű traktora lett. Az utolsó traktorok 2002-ben hagyták el a gyárat.
(kemma.hu)