A Case IH ACV (autonomous concept vehicle – autonóm jármű koncepció) fülke nélküli, robot Magnum traktor megjelenése megmozgatta a keleti traktorfejlesztők fantáziáját, aminek eredményeként számos - különböző technikai szintű - autonóm traktor koncepció jelent meg. Ezek közül mutatunk be néhány indiai és japán fejlesztést.
A Mahindra cég vezető nélküli traktora
Az autonóm, vezető nélküli traktor lesz a következő „nagy dobás” az indiai mezőgazdaságban. Az új traktorok, az önvezető autókhoz hasonlóan saját magukat irányítják/kormányozzák a GPS alapú technológia alkalmazásával. Az új traktorok a GPS koordinátákat használva felismerik a farm határokat, ugyanakkor tablettel távvezérelhetők.
A Mahindra & Mahindra India egyik traktorgyártó óriása bemutatta első vezető nélküli traktorát Chennai-ban. Az új gyártmány hamarosan piacra kerül Japánban és az Egyesült Államokban. A jelentések szerint az új traktorok teljesítménye a 20-100 LE tartományba tartozik. Pawan Goenka az M&M társaság ügyvezető igazgatója szerint traktoraik 43%-kal részesednek az indiai piacból és az új fejlesztéssel ez a részesedés nagymértékben növelhető.
A Mahindra vezető nélküli traktor néhány fontosabb jellemzője:
- automatikus táblavégi fordulás
- GPS technológián alapuló automatikus kormányzás
- Geo-fence lock, ami lehetővé teszi a farm határvonalának betartását
A robot farmer álma, hogy ül a kocsijában, megnyom egy gombot és a gépe a szeme előtt végrehajtja a termény betakarítását. Ez a megoldás ma már nem egy álom, mivel a gépesítés automatizálása lehetővé teszi számukra a munkaműveletek gyorsabb végrehajtását.
A Mahindra cég történetében a „DigiSense technology” rendszer után ez lesz a legnagyobb esemény. A farmerek számára a vezető nélküli traktor számos előnyös tulajdonsággal bír: nagyobb produktivitás, kisebb környezeti terhelés, automatizált élelmiszer termelés, nagyobb jövedelmezőség.
A farmerek azonban egyelőre kétkedéssel fogadják az önvezető traktorokat. A traktorok ára ugyan meghaladja a hasonló dízel hajtású traktorokét, az elérhető nagyobb teljesítmény és az időtakarékosság viszont hosszú távon abszolút versenyképessé teszi őket.
Forrás: PTI, Abhinand Venugopal
Az Escorts Group bemutatta India első autonóm traktor koncepcióját
India vezető gépgyártó egyesülése az Escorts Limited, első autonóm koncepció traktorának az Exclusive 2018 kiállításon Új Delhiben tartott bemutatója alkalmából tájékoztatást adott autonóm mezőgazdasági programjáról (Farming Automated Solutions).
Az Escorts társaság hét nagy technológiai óriással működik együtt: Microsoft, Reliance Jio, Trimble, Samvardhana Motherson Group, WABCO, Bosch és AVL.
A társaság tájékoztatása szerint a technológiai óriásokkal történő együttműködés lehetővé teszi olyan mezőgazdasági gépek kifejlesztését, amelyek elektromos hajtással, távműködtetéssel, szenzor alapú kormányzással működnek, ezáltal alkalmasak autonóm alkalmazásra, adat alapú talajművelésre és növénytermelésre.
Nikhil Nanda (igazgató, Escorts Ltd) tájékoztatása szerint a cég az elmúlt évben bemutatta a világ első elektromos kompakt traktorát, most viszont hét stratégiai technológiai partnerrel együttműködve előkészítenek egy autonóm mezőgazdasági programot, amely segíti a farmerek gazdaságos termelését.
A társaság tájékoztatása szerint az indiai mezőgazdaság extenzív gépesítést és precíziós megoldásokat igényel. Ennek megvalósítása érdekében az Escorts együttműködik az AVL céggel az elektromos hajtásrendszer, a Trimble céggel szenzorok, szabályzó elemek és autonóm elektromos kormányzási rendszer kifejlesztésében.
A Samwardhana Matherson Group az okos Cabins & Care Plus, a WABCO cég a járműszabályzási és automatizálási technológia, a Microsoft pedig a precíziós mezőgazdaság megvalósításához szükséges felhő- és AI (mesterséges intelligencia) technológia kifejlesztésében nyújt támogatást. A Reliance Jio egy hálózati platform kifejlesztésében működik együtt, amely segíti a mezőgazdasági eszközök életciklusának növelését, egy megfelelő országos szerviz és pótalkatrész hálózattal.
Az Escorts Limited leányvállalata a Farmtrac traktorgyár az indiai „Esclusive 2018” kiállításon bemutatta az Autonomous Farmtrac traktort. Jelen pillanatban az Autonomous Farmtrac csupán egy koncepció még nincs típus neve, gyártási száma. A fejlesztést olyan nagy cégek együttműködésével végezték, mint a Microsoft, Trimble, Wabco és Bosch.
A Farmtrac viszonylag kisméretű traktoron mutatta be fejlesztését. Ennek oka az, hogy bár India az egyik legnagyobb traktor piac a világon, viszont a forgalmazott traktorok teljesítménye 80 LE alatti.
Megjegyzendő, hogy a Farmtrac előtt több más keleti gyártó is bemutatta már saját autonóm fejlesztését, főleg az alacsony teljesítmény kategóriába.
Forrás: Bas van Hattum, Future Farming; Pratik Rakshit, Autocar Pro News Desk
A Kubota cég autonóm mezőgazdasági gépei
A Japán mezőgazdaságban növekszik a nyugdíjasok száma. Ez a helyzet nyomást gyakorol a mezőgazdasági ipar automatizálási törekvéseire, amelynek következtében 2015-ben elfogadtak egy tervet, amely olyan technológiákat támogat, amelyek robotokat alkalmaz. Ennek eredményeként mind több fiatal szándékozik a mezőgazdaságban elhelyezkedni.
A Kubota SLA6OA traktort 2017-ben mutatták be. A 60 LE teljesítményű traktor volt az első, amely az önvezető autókban alkalmazott innovatív megoldásokat tartalmazott. A traktor megfelelő működését szenzorok és kamerák biztosítják.
A Kubota a versenytársait megelőző automatizált traktor modell mellett egy 100 LE teljesítményű kombájnt és egy a rizstermelésben használatos kultivátort is bemutatott.
Az autonóm gépek alkalmasak a területen való teljesen független mozgásra. A megfelelő műszaki felszereltségű gépek könnyen tudnak alkalmazkodni az üzemeltetési környezet változásához. A radarral és szenzorokkal ellátott gépek észlelik az útjukban előforduló akadályokat. A GPS alapú eszközök meghatározzák a gép helyzetét, segítik a táblán való mozgást, ezáltal hozzájárulnak az üzemeltetési költségek csökkentéséhez.
A traktor autonóm működése a Kubotánál ma már realitás. Az innovatív megoldásoknak köszönhetően a farmer képes két Kubota traktort (L vagy M7001 series) üzemeltetni egy időben. A távvezérlési megoldás lehetővé teszi azt, hogy a traktorvezető az egyik traktorban ülve felügyel egy másik, vezető nélküli traktort. A kijelzőt figyelve képes az összes funkciót ellenőrizni.
Az autonóm járművek terjedése elérte a mezőgazdasági szektort is. Mezőgazdasági gép- és traktorgyártó cégek elhatározták, hogy az autonóm autókban alkalmazott legmodernebb technológiát felhasználják saját gyártmányaikban. A Kubota együttműködve a TopCon és a Nippon Telecommunication Technology cégekkel kifejlesztette az Agri Robo autonóm traktor-működtetési szoftvert. Ez lehetővé teszi az autonóm jármű műveleteinek tervezését, ellenőrzését és figyelemmel kísérését. A biztonságos működés garantálása érdekében a traktor el van látva ISO által megkövetelt biztonsági megoldásokkal. Szonár és szkenner technológia segítségével a traktor automatikusan észleli az esetleg előforduló akadályokat. Ezekkel a technológiai előnyökkel a Kubota segít kivédeni a jövőben jelentkező élőmunka hiányt. Az autonóm traktorok ezen felül gazdaságossági és környezetvédelmi előnyökkel is rendelkeznek. Az autonóm traktor képes a folyamatos működésre, ennek eredményeként nem kell a motornak teljes terheléssel dolgoznia, mivel a munkaidő megnövelhető.
Forrás: Mihelczarek Michal, autonomicvehicles.eu
A Yanmar cég robot traktora
A Yanmar cég csatlakozott az autonóm traktorokat (Pl. Case) előállítók csapatához. Valóban elérkezett az autonóm traktorok világa? A japán Yanmar cég már régen foglalkozik az autonóm traktor kifejlesztésével. A robot traktornak nevezett jármű képes önállóan vagy csoportban dolgozni a szántóföldön. A fejlesztési munkákat a Hokkaido egyetemmel közösen végzik.
Az új fejlesztés jelenleg szántóföldi vizsgálatokon szerepel (kultivátorozás, vetés és betakarítás). A rendszer alkalmas egy vezető két traktoros üzemmódra. A beépített szenzorok felismerik az akadályokat, megelőzve az ütközést miközben a tablet interfész létrehozza az elhárító műveletet.
A motor szabályozó egysége automatikusan optimalizálja a motor fordulatot, a megvalósított műveletekről egy kamera tájékoztatja a vezetőt. A traktor adatait telemetrikus rendszer továbbítja a központba.
A Yanmar cég már 2017-ben beszámolt a robot traktor fejlesztésről, napjainkra ez valóság lett. A Smartpilot ICT technológiát használó robot traktor első példányai októberben kerültek kereskedelmi forgalomba.
A robot traktor mellett a Yanmar cég bemutatta az Auto Tractor fejlesztését, amely alkalmas precíziós munkák végzésére, minimális vezetői segítséggel. Az Auto Tractor tulajdonképpen egy, a cég által kifejlesztett GPS által támogatott kormányzási rendszer, amelynél a vezető a fülkében tartózkodik. A cég véleménye szerint az Auto Tractor rendszer további munkával robot traktorrá fejleszthető.
Az “Auto” ill. “Robot” traktorok alábbi négy modelljét mutatták be:
- YT488A (88 hp)
- 498A (98 hp)
- 4104A (104 hp)
- 5113A (113 hp)
Az autonóm működés két módja
A robot traktor üzemeltetésének két módját ismertették. Az “Auto Mode” esetén a traktor önállóan képes hátramenetben megállni és megfordulni. A “Linear Mode” esetén, amikor a fordulást kézzel végezzük, a traktor képes önállóan visszatérni az egyenes haladásra. Az ismertetett két működési módot a 2-Series típusoknál lehet használni, amikor például különböző tudású kezelőket kell betanítani vagy amikor képzett vezetőt alkalmazunk.
A működés irányítása illetve a beállítások ellenőrzése a mezőgazdasági körülményekhez tervezett, por-és vízálló, 25 cm méretű tablettel történhet. Ezzel a megoldással lehetséges, hogy egy kezelő két traktort üzemeltessen úgy, hogy az egyik traktorban lévő vezető a tablet segítségével működteti a vezető nélküli traktort, amely párhuzamosan vagy szemben halad.
Az információk a tableten ikon vagy ábra formában jelennek meg, segítve a kezelő munkáját. A traktor RTK-GNSS rendszerből kapja az információt, amellyel megfelelő pontossággal tudja a feladatokat végrehajtani.
Biztonsági eszközök csak a robot traktorokhoz
A tabletet használó vezető felügyelete alatt dolgozó robot traktor biztonságáról szenzorok és biztonsági lámpák gondoskodnak. Ezen felül a kezelő a vészhelyzet jelző funkciót is alkalmazhatja.
Az új típusok ára:
- AutoTractor: 82 672-108 495 euró
- Robot traktor: 93 618-119 441 euró
Japánban a farmerek idős korúak, a fiatalok viszont más szakmát választanak, ennek következtében a mezőgazdaság munkaerő hiánnyal küzd. A problémára a vezető nélküli traktor adhat egy lehetséges megoldást.
Forrás: Hugo Claver Future Farming; Joe Spencer Farmer’s Weekly.