Szőlő-Bor

Komoly fejlesztések valósultak meg a Tokaji Borvidéken

MTI

A Tokaji Borvidék a huszonegyedik századba lépett azzal a beruházás sorozattal, amelyet 2016 és 2019 között a kormány hazai forrásból biztosított 8,2 milliárd forintos támogatásával valósítottak meg a borvidék szereplői - mondta az agrárminiszter csütörtökön a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Bodrogkisfaludon a szolgáltató borászati és beszerzési központ átadásán.

Nagy István a több beruházást magába foglaló, a létesítmény átadásával együtt lezáruló projekt legnagyobb eredményének nevezte a fejlesztések révén a borok remélt minőségi javulását, emellett kiemelte a programot övező összefogást is.

A miniszter kifejtette: a magyar borászok mindig tudtak olyan csúcsborokat készíteni, amelyekre felfigyelt a világ, de az átlagborok minőségén még van mit javítani. A minőség kiegyenlítését szolgálja az elsőként a Tokaji Borvidéken megvalósított közösségi borászati központ, amely példaként szolgál más borvidékek számára is.

A miniszter hangsúlyozta, a létesítményeket üzemeltető Tokaji Szőlő- és Bortermelési Közösségi Infrastruktúra Központ Nonprofit Kft. szolgáltatásai mindenki számára elérhetőek. Így nem kell minden apró pincészetnek költséges beruházásokat végrehajtania a modern borkészítés feltételeinek megteremtése érdekében, hanem a ma ismert legmodernebb eszközök állnak rendelkezésükre a közösségi borászati központokban. A termelők megőrizhetik boraik sajátos jellegét, miközben kiváló körülmények között készülő, magas minőségű terméket állíthatnak elő. Ez segít megőrizni a borvidék sokszínűségét is – fogalmazott Nagy István. A miniszter szólt arról is, hogy meg kell teremteni a tokaji bor piacának bővülési lehetőségeit. Ehhez nyújt majd segítséget a kormány döntése alapján rendelkezésre álló 12 millió eurós bor marketing- és promóciós keret. Az agrártárca vezetője közölte azt is, hogy a vidékfejlesztési operatív program keretében megnyílik egy négymilliárd forintos keret a borászok számára, ott az elérhető támogatási arány hetven százalék.

Molnár Péter a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanács elnöke arról beszélt, hogy a Tokaji Szőlő- és Bortermelési Közösségi Infrastruktúra Központ Nonprofit Kft.-t a beruházás révén létrejött kapacitások működtetésére hozták létre. Három szolgáltató borászati központot létesítettek Hercegkúton, Tállyán és Bodrogkisfaludon. Az újonnan kialakított, úgynevezett mobil infrastruktúra rendszer szűrési, címkézési és palackozási lehetőséget kínál.

Emellett Bodrogkisfaludon létrehoztak egy közösségi beszerzési központot, ez által szerzik be kedvezőbb feltételekkel a szőlészeti-borászati segédanyagokat. Vásároltak egy szőlészeti gépészeti eszközparkot, továbbá Tarcalon felépült a szőlészeti-borászati kutatóközpont új épülete, amelyben egy 21. századi laboratóriumi berendezés kapott helyet. Az újításokkal olyan szolgáltatások váltak elérhetővé, mint például a precíziós lézervezérelt oltványültetés, a must-, a gyöngyöző- és habzóbor palackozása, vagy a pezsgőkészítés lehetősége.

Molnár Péter elmondta: a bevételek egy részét a tokaji bor marketingjére és piacbővítésre fordítják majd. Hozzátette: a borvidék hegyközségi tanácsa a hosszú távú fejlesztés érdekében megalkotott programjában a borászathoz kötődő egyéb területek, például a képzés segítését is zászlajára tűzte.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A Napa-völgy szőlővidéke is lángokban áll Kaliforniában

2020. szeptember 30. 08:18

Az amerikai médiában közvetített riportok tanúsága szerint többen azon gondolkodnak, hogy végleg elköltöznek a vidékről.

Jó minőségű szőlőre számítanak Szekszárdon

2020. szeptember 27. 14:17

Sok lehetőség rejlik az idei szőlőben, könnyedebb és testes vörösborokat is lehet készíteni belőlük.

Még mindig a Lidl a legnagyobb hazai borexportőr - taroltak a saját márkás borok

2020. szeptember 17. 13:52

Egy Champion, három arany és három ezüst díjat nyert a Lidl Magyarország a 21. VinAgora Nemzetközi Borversenyen. Az áruházlánc a 2019-es gazdasági évben több mint 23,7 millió palack bort értékesített a hazai és külpiacokon egyaránt, mellyel megőrizte, sőt tovább növelte piaci részesedését, így a teljes magyar palackos borexport közel 30 százalékát tudhatja magáénak.

Már elérhető a magyar bor hivatalos közösségimédia-oldala

2020. szeptember 15. 08:17

Megszületett a hivatalos Facebook és Instagram oldal Wines of Hungary - Personally név alatt.

Elindult "Az aszú éve" magyar borokat népszerűsítő kampány az Egyesült Államokban

2018. február 19. 08:50

A rendezvényen részt vettek a washingtoni diplomáciai, politikai és üzleti élet szereplői, borkereskedő és -forgalmazó cégek vezetői, valamint csaknem 30 étterem borbeszerzői és kiemelt sommelier munkatársai is.

Változtak a borok eredetmegjelölését szabályozó uniós rendeletek

2019. február 6. 08:33

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján az Európai Bizottság átdolgozta a borok eredetmegjelölésére, földrajzi jelzéseire és a hagyományos kifejezések elismerésére, a termékleírások benyújtására és módosítására, valamint a borok jelölésére és címkézésére vonatkozó szabályokat.

3,5 milliárd forintból népszerűsítik a magyar borokat külföldön

2019. október 9. 17:03

Magyarországon 65 ezer hektáron 22 borvidéken termelnek borszőlőt, a mintegy 20-30 százalékban exportra kerülő hazai borok pedig az "ország gasztronómiai nagyköveteinek" számítanak.

A szőlőmagban rejlő kincseink

2020. február 7. 04:37

Bock József, a Bock Pince Kft. ügyvezető-tulajdonos elmondta, közel tizenöt évvel ezelőtt kezdtek el azzal foglalkozni, hogy valamilyen módon hasznosítsák a borszőlő feldolgozásának egyik melléktermékét, a rendkívül magas antioxidáns tartalommal rendelkező kékszőlőmagot.