Szőlő-Bor

Magyarország a 23. legnagyobb borexportőr a világon

Agrofórum Online

Tavaly összesen 36,1 milliárd dollár értékben exportáltak bort a világ országai. A listát Franciaország vezeti 11 milliárd dollárral Olaszország és Spanyolország előtt. Hazánk a 23. a globális listán a maga 112 millió dolláros borkivitelével, ez a mennyiség az európai rangsorban a 14. helyre volt elegendő.

Az új típusú koronavírus terjedése alaposan megváltoztatta a preferenciákat az elmúlt hónapokban az élelmiszeriparban és az alkohol-tartalmú italok kereskedésében is. Az egyik olyan termék, amely iránt megemelkedett az érdeklődés a világon a bor.

Március végéig a globális borértékesítés 42 százalékkal növekedett éves alapon. A bor kereskedelme egyes országok számára nélkülözhetetlen, így nekik jól jön a kereslet élénkülése az előző év hasonló időszakához képest. A howmuch.net megnézte, hogy áll össze a globális borexportáló piac. A világ teljes borkivitele 36,1 milliárd dollárt tett ki 2019-ben. Ennek az értéknek a fele két országból, Franciaországból és Olaszországból származik. A teljes globális borexport háromnegyed pedig Európából. Emellett érdekesség, hogy Ausztrália 2,1 milliárd amerikai dollár értékű borexportja több, mint Afrika és Ázsia teljes borkivitele.

A vizsgálatnál csak azokat az országokat vették figyelembe, amelyek elérik a világ teljes borexportjának legalább 0,01 százalékát. A listát a Franciaország vezeti a maga 11 milliárd dollár értékű exportjával, Olaszország 7,3 milliárd dolláros értéke előtt. Kissé lemaradva, 3,1 milliárd dollárral Spanyolország a harmadik, majd Ausztrália következik. Az ötödik helyen Chile áll 1,9 milliárd, a hatodikon pedig az Egyesült Államok 1,4 milliárd dollárral. Őket Új-Zéland és Németország követi 1,2-1,2 milliárd dollárral. Portugália úgy lett kilencedik, hogy az egymilliárd dollárt sem éri el a kivitel értéke, a luzitánok 920 millió dollár értékben exportálnak bort. A tizedik helyen pedig az Egyesült Királyság áll 937 millió dollárral.

Magyarország az európai mezőnyben 14. helyen áll a maga 112 millió dolláros borexportjával, a globális piacon ez az érték a 23 helyre elegendő a howmuch.net adatai szerint. Az európai rangsorban hazánkat Svájc előzi meg 114 millió dollárral és utánunk Moldova következik 98 millió dolláros borkiviteli értékkel.

Szakértők szerint a bortermelésre komoly hatással lehet a globális felmelegedés. A borászoknak folyamatosan ahhoz kell igazítaniuk a mezőgazdasági technikájukat, hogy miként változik a klíma. Egyre több bort termelnek magasabb tengerszint feletti magasságon. Vannak akik kevésbé a közvetlen napfényt keresik, és különféle szőlőfajtákkal kísérleteznek. A hőmérséklet emelkedésével több régióban is megfigyelhetők olyan környezeti változások, amelyek elősegítik a szőlőültetvények kialakítását. Franciaország és Olaszország egyre naposabb éghajlatának fokozódó versenyt jelenthet a növekvő boripariparával néhány meglepő térség is, mint például az Egyesült Királyság.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A Napa-völgy szőlővidéke is lángokban áll Kaliforniában

2020. szeptember 30. 08:18

Az amerikai médiában közvetített riportok tanúsága szerint többen azon gondolkodnak, hogy végleg elköltöznek a vidékről.

Jó minőségű szőlőre számítanak Szekszárdon

2020. szeptember 27. 14:17

Sok lehetőség rejlik az idei szőlőben, könnyedebb és testes vörösborokat is lehet készíteni belőlük.

Még mindig a Lidl a legnagyobb hazai borexportőr - taroltak a saját márkás borok

2020. szeptember 17. 13:52

Egy Champion, három arany és három ezüst díjat nyert a Lidl Magyarország a 21. VinAgora Nemzetközi Borversenyen. Az áruházlánc a 2019-es gazdasági évben több mint 23,7 millió palack bort értékesített a hazai és külpiacokon egyaránt, mellyel megőrizte, sőt tovább növelte piaci részesedését, így a teljes magyar palackos borexport közel 30 százalékát tudhatja magáénak.

Már elérhető a magyar bor hivatalos közösségimédia-oldala

2020. szeptember 15. 08:17

Megszületett a hivatalos Facebook és Instagram oldal Wines of Hungary - Personally név alatt.

Már a borospalackok környezeti hatásait is vizsgálják

2020. június 24. 09:27

Az indokolatlanul nagy mennyiségben keletkező csomagolási hulladékok világszerte nagy fejtörést okoznak a szakembereknek, és nincs ez másként az egyszer használatos borospalackok tekintetében sem. Bogóné Tóth Zsuzsánna, a Szent István Egyetem (SZIE) kutatója most részletes képet vázolt fel arról, hogy miként lehetne csökkenteni a borospalackok használatából fakadó környezeti hatásokat.

Itt a Furmint Február! De milyen is egy jó furmint? - interjú Szabó Zoltánnal

2019. február 20. 04:36

Tokaj egymaga a furmint termőterületeink 95 százalékát bírja, így sajnos a maradék csak kuriózumszámba megy. Egyszerre több Tokaj létezik, műanyag hordóban árult félédes folyóborok ugyanúgy piaci szereplők, mint a jó nevű termelő mádi csúcsdűlős tétele. Nehéz így kommunikálni, egységes arculatot, közös marketinget kialakítani a furmintnak.

Magyar borok a Vinitaly olasz szakkiállításon

2018. április 18. 07:50

Újból önálló standdal mutatkoznak be a magyar borok a Vinitaly nemzetközi borászati rendezvényen és szakkiállításon, az olaszországi Veronában.

Elindult "Az aszú éve" magyar borokat népszerűsítő kampány az Egyesült Államokban

2018. február 19. 08:50

A rendezvényen részt vettek a washingtoni diplomáciai, politikai és üzleti élet szereplői, borkereskedő és -forgalmazó cégek vezetői, valamint csaknem 30 étterem borbeszerzői és kiemelt sommelier munkatársai is.