Az északi félteke időjárása van a középpontban és megy az egyensúlyozás a szükséges csapadék és a vetés késése miatti aggódás között.
Természetesen megint az USA-ból indult a hullám és ahogy ott megérkezett a várt eső, úgy kezdtek megnyugodni a kedélyek a várható terméskilátásokat illetően. Ez indította el a jegyzések csökkenését és a napokban megérkezett szokatlan hideg és havazás sem tudta ezt megállítani.
Európában is jelentős csapadék hullott az elmúlt napokban, de itt kicsit háttérbe szorította az örömöt a tavaszi munkák késése miatti aggódás. Általános vélemény ugyanakkor, hogy a jelenlegi kb. 2 hetes csúszás még nem okoz visszafordíthatatlan károkat, a következő 2 hét előrejelzése alapján a munkák fel tudnak majd gyorsulni és utol tudja magát érni a természet.
Hasonló vélemények jellemzik az ukrán és az orosz területeket is – van csúszás, de még nem katasztrofális.
A déli félteke országai közül megint csak Argentína biztosított említésre méltó eseményt. Egyelőre még nem végleges, de a hírek szerint akár 1 millió tonna szójababot is importálhatnak az USA-ból, a belső feldolgozó kapacitások ellátásának biztosítására. Argentína az elmúlt két szezonban főként Brazíliából és Paraguayból vett szójababot, de az idei igen jelentős, akár 30 %-ot is elérő terméscsökkenés miatt más irányba is el kellett mozdulniuk.
A szállításokra várhatóan októbertől vagy novembertől kerülhet sor és az argentin hatóságokat is meglepte a lépés. Elemzők emlékeztetnek rá, hogy legutóbb 1997-ben vettek amerikai szóját és emiatt sok intézkedés és szabályozás újragondolására, illetve meghozatalára van szükség. Ezek közé tartoznak növény-egészségügyi kérdések is, de a GMO kérdése is aktuálissá vált, mert nem minden GMO-s szója került engedélyeztetésre Argentínában az USA-ban használt fajták közül.
Találgatni lehet csak, milyen következményei lehetnek az USA és Kína között alumínium/acél kontra szójabab vitának, egyelőre úgy látszik, egyre többen hajlanak arra véleményre, hogy csak sikerül tárgyalásokkal elkerülni a kereskedelmi háborút.
Mindezen tényezők hatottak az árcsökkenés irányába és amennyiben igazolódik a tavaszi munkáknak kedvező időjárás, úgy inkább a további lanyhulás látszik valószínűbbnek.
Az európai jegyzések fordulata is érzékelhető és ennek most különös oka is van, mégpedig egyelőre kiszámíthatatlan hatással és ez a francia vasúti sztrájk. A szállítások döntő része vasúton történik és olyan mértékben, ahogy a gördülékeny szállításokhoz szükséges lenne, nem is lehet ezt pótolni közúti eszközökkel. Ennek többirányú hatása lehet – azon túl, hogy Franciaország export-teljesítménye csökken, emelkedik a szezon végi átmenőkészlet és ezek a jegyzések csökkenését eredményezhetik, kihatással már az új termésre is.
Van azonban egy másik aspektusa is és ez már a magyar gabona-helyzetet is érintheti, mégpedig, hogy a szezon végén érkezhet egy újabb hulláma a vételi érdeklődésnek. Ez stabilizálhatja az itthoni árakat és akár az egyébként eddig eléggé alacsony exportunkat is növelheti.
Az eddig rendelkezésre álló tény-adatok alapján jóval kisebb a kukorica-export, mint volt egy éve és ez eddig magas készleteket vetített itthon is előre. A francia kukorica EU-n belüli szerepe kiemelkedő fontosságú, de a francia kínálat hiánya vagy bármilyen kiesése már korábban is megmutatta, hogy a magyar áru helyettesítheti főként a német-belga-holland piacokon. Ez volt a 2016-os rekordév megmentője és most is ez lehet az átmenő készletek levezetője.
Ehhez nem kell más, csak a megfelelő logisztika és a versenyképes ár. Erre látok most esélyt, az itthoni árak és a kinti igények miatt a párizsi jegyzésektől elszakadó fizikai piaci árak összeérhetnek. Erre utal, hogy az olasz fizikai piaci árak emelkedtek miközben a párizsi jegyzések csökkentek. Ez a 3-4 EUR/to-s erősödés a kilátásban helyezett két-három hónapig is tartó sztrájk esetén akár még tovább is mehet, gyakorlatilag a nyári hónapokban eredményezve újabb keresletet.
A tovább gyűrűződő hatás sem fog elmaradni – ha az egyik alaptakarmány-féleség drágul, a többi sem fog lemaradni és akár az egész 2018/19-es szezont is beárazhatja.
Egyelőre azért nem várom, hogy árrobbanás legyen, mert szerintem hamarabb meg fog egyezni a vasutasokkal a francia vezetés, semmint még nagyobb nyugtalanságot, esetleges kormányválságot eredményező elégedetetlenségi hullám indulna el. Ez viszont a feltorlódó szállítások teljesítésével és a kínálat növekedésével járhatna.