A koronavírus a komoly rövid és maradandó hatást gyakorol a fogyasztói szokásokra – derül ki az Euromonitor International tanulmányából.
A vírushelyzet a szolgáltatások bezárásának köszönhetően a fogyasztókat saját háztartásukba tereli, így a kiskereskedelmi élelmiszer-beszerzések rövid távon megemelkednek. Az online vásárlások gyakorisága megnő, a munkahelyi és így a pénzügyi bizonytalanságok fokozódnak, illetve a nemzetközi utazások minimalizálódnak. Az online kereskedelem növekedése közép távon is jelentős marad, illetve az otthoni ételkészítés a háztartások bizonytalan pénzügyi helyzete miatt továbbra is nagy jelentőséggel bír. Hosszú távon a rendelkezésre álló pénzügyi eszközök mérséklődésének köszönhetően a beszerzések a költségbarát megoldások felé fognak tolódni. A fogyasztók a vendéglátó egységekben is várhatóan kevesebb pénzt fognak költeni. Az online beszerzés a pozitív tapasztalatokat átélő fogyasztók esetében maradandó lesz, ugyanakkor a negatív tapasztalatokat gyűjtők esetében a személyes vásárlás visszatérését fogja eredményezni.
Vagyis annak ellenére, hogy a házon kívüli étkezésre lehetőséget nyújtó helyek újra megnyílnak, az otthoni ételkészítés és fogyasztás a költséghatékonyság érdekében bizonyos mértékig továbbra is meg fog maradni. Az online beszerzést használó fogyasztók − rájuk kényszerített szokásként − jelentős része meg fogja tartani. Az otthoni ételkészítés gyakoriságának növekedése miatt a beszerzésre kerülő élelmiszer típusok az alapanyagok felé fognak tolódni. Az egészség megőrzése érdekében a „clean label” iránti igény a növekedése tapasztalható (pl. immunrendszer fokozása), valamint a gazdasági nehézségek a prémium élelmiszerek fogyasztásának csökkenésében is vissza fognak köszönni.
A tanulmány ide kattintva érhető el.