Gépészet

A New Holland bemutatta metánhajtású traktorát

Agrofórum Online

A kőolaj kitermelésének várható csökkenése miatt a traktorok üzemeltetése az alternatív hajtóanyag irányába fog elmozdulni az elkövetkező évtizedben. A traktorok metán alternatív hajtóanyaggal történő üzemeltetése iránt egyre nagyobb érdeklődés figyelhető meg.

1. kép: New Holland új metánhajtású tanulmánytraktora az „Energiatakarékos Farm ™”-on

A három hete zárult Farm Progress Show-n (Dacatur, Illinois USA) a New Holland bemutatta metánhajtású, új tanulmány traktorát és a mezőgazdasági fejlődés fenntartható jövőképét az „Energiatakarékos Farm ™” gazdaságot  (1. kép). A nagyvállalat igen aktív fejlesztési tevékenységet folytat az alternativ hajtóanyagok mezőgazdasági erőgépekben történő felhasználására és előállítására.


2. kép: Metángázmotorral működő New Holland T6.180 típusjelzésű traktor

A New Holland 2006-ban biodízel erőgépet mutatott be, három évvel később hidrogén-meghajtású tanulmány traktort, 2012-ben a propánhajtású T6-os traktormodellt, egy évre rá  pedig a T6-os metánhajtású változatát jelentették be. Tavaly ősszel széleskörű vizsgálatokba kezdtek a metángázmotorral működő T6.180 traktorral Németországban (2. kép).


3. kép: Az új metánmeghajtású New Holland traktor

Az új metánmeghajtású traktor

A most bemutatott metánmeghajtású traktor a korábbi kialakítás továbbfejlesztett változata (3. kép). A traktor megjelenését szemlélve nem lehet észrevenni a metánhajtáshoz tartozó nagy és ormótlan gáztartályokat. Az új koncepciójú forma új lehetőségeket rejt a gázhajtású traktorok kialakításában.


4. kép: 133 kW-os Fiat Powertrain (FPT) NEF6 metángázmotor

Az új traktor hathengeres, Fiat Powertrain (FPT) NEF6 metángázmotorja 133 kW-os (180 LE-s) és 740 Nm nyomatékot szolgáltat (4. kép). Az alacsony üzemanyag-fogyasztás a szabadalmaztatott levegő-gázkeverő rendszer által biztosított stabil égésnek, a dugattyúk és a gyújtógyertyák speciális kialakításának, illetve az elektronikus motorvezérlésnek köszönhető.
A nagy ellenálló képességű szerkezeti blokkot kifejezetten traktorokba tervezték. Az alkalmazott ATS ultrakompakt és karbantartásmentes háromalkotós katalizátor mellett nincs szükség DPF-re vagy SCR-re. A motor ugyanolyan teljesítményt nyújt, és ugyanolyan tartósságú, mint a korábban alkalmazott dízelmotor megfelelője, de üzemeltetési költsége mintegy 30%-kal alacsonyabb. A metánmotor 10% kevesebb CO2-ot bocsájt ki és a kipufogógáz többi károsanyag emisszióértéke is 80%-kal kisebb, a zajkibocsájtás 3 dBA értékkel alacsonyabb (ez 50% hangnyomás szintcsökkenést jelent), a dízelmotorhoz képest. 


5. kép: A szénszálas anyagból készült biometán tartályok elhelyezése

A 200÷250 bar nyomáson sűrített biometánt szénszálas anyagból készült tartályokban tárolják. A tartályok formatervezett módon lettek elhelyezve a traktoron (5. kép). A traktor orrában pótsúlyhoz hasonló formában egy nagy gáztartály, míg a traktor baloldalán – a két keréktengely között – hat darab kisebb gáztartály található.


6. kép: Az új metánmeghajtású New Holland traktor vezető fülkéje

A traktor vezetőfülkéje is modern formajegyekkel rendelkezik. A 3600-os látómezejű fülkében a traktorvezető munkáját fejlett elektronika segíti. A vezető jobb oldalán lévő monitorokról kézi érintéssel az éppen szükséges adatokat mutató piktogramok a kormánykerék közepén levő displayre helyezhetők azért, hogy könnyű figyelemmel lehessen kísérni (6. kép). További újdonság, hogy a vezető például a munkagép csatlakozásakor a fülkén kívül tudja okostelefonjával irányítani a traktor kezelőszerveit.

A gyár tervei szerint három év múlva sorozatgyártásra is kész lesz ez a formatervezett, metánnal üzemelő traktor.

(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Jacto: önjáró permetező-, önjáró műtrágyaszóró-, önjáró vetőgép

2020. szeptember 27. 04:36

A Máquinas Agrícolas Jacto S/A családi vállalat magas műszaki színvonalú mezőgazdasági gépeket gyárt és innovatív szolgáltatásokat ajánl a precíziós mezőgazdaság számára.

Cséplés a 100 éves gőzgéppel - Veteránok Bábolnán

2020. szeptember 21. 09:50

Akkoriban a kor legtöbb gőzgépét csak jó minőségű feketeszénnel lehetett üzemeltetni, a magyar fejlesztők azonban célul tűzték ki, hogy a tulajdonosok fával, kukoricaszárral, kukoricacsutkával, az erdőn, a táblán megtalálható melléktermékekkel, hulladékokkal is felfűthessék.

Gépészet Videó

Szintet lépett a Fendt Xaver robotprojekt

2020. szeptember 17. 05:37

A Fendt Xaver program célja elsősorban az, hogy a szakemberek olyan intelligens rendszerekkel kísérletezhessenek, amelyeket később a nagyobb gépekben is alkalmazhatnak majd.

„Újra színre lépnek a gépek!” - 33. Bábolnai Gazdanapok

2020. szeptember 12. 04:36

Az AGROmashEXPO/AgrárgépShow program januárban nagy sikert aratott, az országos hatású szántóföldi bemutatók közül pedig, a COVID-19 következtében csupán a bábolnai kiállítás valósult meg.

John Deere precíziós vezérlés régebbi traktorra is

2020. április 13. 08:39

Az univerzális John Deere AutoTrac Controller 300 az integrált precíziós irányítás előnyeit nyújtja a gazdálkodók számára anélkül, hogy komolyabb átalakítást kellene végrehajtani a traktoron.

Erőteljes, hatékony, tetszetős, gazdaságos – New Holland T7

2018. július 13. 08:05

A New Holland méltán ismert a folyamatosan fejlődő, minden igényt kielégítő traktorkínálatáról. Ennek ékes bizonyítéka az utóbb években végrehajtott teljes körű modellfrissítés.

Kézmentes Hektár projekt - Főszerepben a csúcstechnológia

2019. június 10. 14:18

A Kézmentes Hektár projektben alkalmazott gazdaságot azzal a céllal találták ki, hogy a világ első ember nélküli mezőgazdasági munkaterülete legyen – a traktorokon nem ül vezető, és a földeket sem járja agronómus.

Traktorpiac: több mint száz traktort adott el a John Deere márciusban

2019. április 8. 09:54

A márciust toronymagasan a John Deere nyerte a traktoreladások terén 109 darabbal, ami 30 százalékos piaci részesedést jelent. A második a Case lett 40 darabbal, míg harmadik a Fendt 27 eladással.


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/digitalnomads/public_html/staging/releases/20240911215937/public/cms/wp-includes/functions.php on line 5420