A digitális technika forradalmi eszközeit a mezőgazdaság is elkezdte alkalmazni. A 2017. november 12. és 18. között Hannoverben zajló Agritechnica kiállítás „Innovációs Díj” pályázatának ezüstérmesei között szerepel az AMAZONE SmartService 4.0 elnevezésű termék, amely az elsők között használ az agráriumban „intelligens szemüveget”. Segítségével a bonyolult mezőgazdasági gépek karbantartási tevékenysége könnyen elsajátítható, és szakszerűen elvégezhető.
Az egyre összetettebb mezőgazdasági gépek szakszerű üzemeltetéséhez, karbantartásához és javításához magas szintű szaktudás szükséges, aminek jelentős részét képezi a mezőgazdasági gép informatikai adatainak ismerete. A széleskörű szakmai ismeretanyag ma már digitális formában számítógépen, laptopon tárolható és szükség esetén onnan elő is hívható. A laptop mindenkori rendelkezésre állása és kezelése azonban egy kicsit bonyolult és igénybe veszi a karbantartást végző szervizes kezét.
Az információhoz jutás módját segítheti az „intelligens szemüveg” alkalmazása a mezőgazdasági gépek üzemeltetése során. A szemüvegkeretben elhelyezett mini computerrel interaktív hang- és üvegre kivetített képutasítás kérhető. A szerelő az utasítások segítségével az aktuális munkafázist végre tudja hajtani. Az elvégzett művelet helyességét a szemüvegkeretben elhelyezett mini kamera segítségével a számítógépes rendszer ellenőrizi is.
AMAZONE SmartService 4.0
A kiváló mezőgazdasági gépeiről ismert vállalat, az Amazonen-Werke GmbH, a szerviztechnikus szakemberek számára és a végfelhasználók tanácsadási szolgáltatásához multimédiás alapú, valós idejű támogatást nyújtó AMAZONE SmartService 4.0 elnevezésű rendszert hozott létre. Ez a valós idejű kommunikáció lehetőségén túl virtuális mezőgazdasági gépismertetéssel a felhasználás, az üzemeltetés, a karbantartás, a javítás tananyagának átadására is képes. A következő képzési időszakban az Amazone először támogatja képzéseit a virtuális valóság segítségével.
A számítógépes 3D adatok felhasználásával létrehozott virtuális mezőgazdasági gép segítségével a vállalat szerviztechnikusa taníthatja, irányíthatja a karbantartási vagy a javítási folyamatokat. Akár olyan összetett gép is megismerhető, mint például a Pantera önjáró permetezőgép. A rendszer segítségével még a szerelvények felszerelése is megtanulható.
SmartService 4.0 rendszer használata
Az AMAZONE SmartService 4.0 rendszer támogatja az „intelligens szemüveg” használatát. A rendszer számítógépes program segítségével lehetőséget nyújt a karbantartáshoz, a gép javításához szükséges információk átadására, és ha szükséges, a feladat megoldásához az Amazone szakemberével történő valós idejű kommunikációhoz is. A speciális szoftver által az Amazone széleskörű kommunikációs lehetőséget kínál. Ezt világszerte többféle terminálon, például Android vagy iOS képernyőkön is használhatják. Így például az Amazone szervizpartner szakembere, aki bonyolult javításokat végez, az asztali számítógépen, az okostelefonon vagy a digitális „intelligens szemüveg” alkalmazásával valós idejű kapcsolatot létesíthet a vállalat szakemberével. Az utóbbi eszköz használatakor a szerelő kommunikáció közben mindkét kezét használni tudja a szerelési, mérési feladatok végzésére.
A jövőben az előre elkészített karbantartási és javítási utasítások az Amazone kereskedői portál adatbázisán keresztül letölthetők valamennyi vásárló részére. Ezenkívül, különösen a mezőgazdasági termelők és a mezőgazdasági vállalkozók számára, speciális karbantartási utasítások is rendelkezésre állhatnak. A megrendelők számára ingyenesen hozzáférhetővé teszik a gyártmányok specifikus E-learning ismertető és oktató moduljait.
(Dr. Varga Vilmos – Agrofórum Online)