Több mint 65 évnyi off-road hagyománnyal a háta mögött a Land Cruiser továbbra is egyedinek számít saját szegmensében, hiszen a kimagasló minőség, a strapabírás és a megbízhatóság páratlan kombinációjához lenyűgöző terepképesség és minden eddiginél magasabb szintű kényelem, valamint presztízs társul. Megújult a mezőgazdászok egyik kedvenc terepjárója, mindenes munkaeszköze.
A több mint 190 országban forgalmazott Toyota Land Cruiser sziklaszilárd hírnevet vívott ki magának. Legendás off-road képességei miatt az autót sokan a világ legkeményebb és legmegbízhatóbb terepjárójának tartják – nem véletlen hát, hogy több mint 10 európai országban ez a modell áll a szegmens élén.
Modernebb és egyben robusztusabb stílus
A sikeres Land Cruiser-generációk külső dizájnjában mindig keveredett a minden környezetben otthonosan mozgó autó stílusos szépsége és a tökéletes terepjárótól elvárt elpusztíthatatlanság és erő robusztus kisugárzása. Az új Land Cruiser is erre a bevált alapra építkezik, és bár formavilága agilisabb és dinamikusabb lett, továbbra is őrzi a modell közismert off-road értékeit biztosító három alapelvet:
Praktikum – a fényszórókat és a hűtőrács nyílásait úgy pozícionálták, hogy maximális védelmet és nagy gázlómélységet biztosítsanak; Strapabírás – a hajtáslánc és minden fontos rész jól védett; Jó adottság – a szűk fordulókör és a nagy hasmagasság alapvető fontosságú ahhoz, hogy az autó a legkeményebb terepen is jól mozogjon.
Az új Land Cruiser hossza 60 mm-rel 4.840 mm-re nőtt (a háromajtós modell hossza 4.565 mm). A mindössze 5,8 méteres fordulókörnek (háromajtós: 5,2 méter) köszönhetően a jármű kiválóan manőverezhető. Bár a motorháztető, a hűtőrács, a fényszóró, az első lökhárító és a sárvédő új tervezésű, a Land Cruiser orrkialakítása mégis hatásosan idézi a korábbi modellgenerációk hangulatát. A motorháztetőt úgy formálták meg, hogy középső részén át a vezető jobban lásson lefelé. A lökhárítók oldalsó része jobban védi a motorteret. A lökhárító alsó sarka – ami a beépített ködfényszórókat is magában foglalja – látványosan előreugrik, a középső rész pedig olyan formát kapott, mint egy kartervédő. A sárvédők erőteljesebb domborításának köszönhetően a vezető jobban érzékelheti járművének sarkait és széleit. A Land Cruiser hagyományaihoz ragaszkodva a hűtőrács vaskos, krómozott függőleges oszlopai légbeeresztő réseket rejtenek.
A Land Cruiser széles, erőteljes kiállását még inkább kihangsúlyozza az orr-rész alsó traktusának éles lemetszése, ami hatásosan javítja az autó első terepszögét. A legkisebb hasmagasság 215 mm (a háromajtós modell esetében 205 mm), így az első terepszög 31, a hátsó terepszög 25, a rámpaszög pedig 22 fokos.
Még több kényelem az utastérben
Az új Land Cruiser áttervezett műszerfalán a műszeregység és a középkonzol új dizájnja mutatja a leglátványosabb változást. A formatervezők arra törekedtek, hogy minden kezelőszervet könnyebb legyen használni, és hogy kidolgozásuk még kifinomultabb legyen. A funkciók szerint kialakított zónáknak köszönhetően a hajtáslánchoz, a vezetéshez és a kényelemhez tartozó kapcsolók egyértelműen elkülönülnek, formájuk pedig még ergonomikusabb lett, hogy extrém körülmények közt is egyszerűen használhatók legyenek.
A középkonzolon kapott helyet az új, 8 colos színes multimédia képernyő, a konzol síkjába simuló klímavezérlő panel és a hajtáslánc összes kezelőszerve. A komfortnövelő megoldások közt az első ülések fűtése és szellőztetése is megtalálható.
Jól bevált hajtáslánc
A 3 és 5 ajtós kivitelekhez egyaránt megrendelhető 2.8 D-4D Global dízelmotorhoz egyaránt csatlakozhat hatfokozatú manuális és hatfokozatú automata sebességváltó. A 2.755 köbcentiméter lökettérfogatú, 16 szelepes, DOHC rendszerű, változó geometriájú turbófeltöltővel és közteslevegő-hűtővel felszerelt négyhengeres egység teljesítménye 130 kW/177 LE 3.400 1/perc fordulatszámon. A motorban számos fejlett műszaki megoldás szolgálja a tömegcsökkentést, a hatékonyabb égést és a súrlódás mérséklését. Az erőforrás elektronikus vezérlésű közös nyomócsöves üzemanyag-befecskendezési rendszere nagyobb nyomással és fejlettebb befecskendezési nyomásvezérléssel működik. A precíz előbefecskendezés a mindenkori külső környezethez igazodva lerövidíti a gyújtási késlekedést, így az égés még szélsőséges körülmények közt is stabil marad, garantálva a motor csendes működését és kiváló termikus hatásfokát. Hatfokozatú manuális sebességváltóval az autó 12,1 másodperc alatt gyorsít 100 km/órás tempóra; a végsebesség 175 km/óra, az átlagos üzemanyag-fogyasztás 7,4 l/100 km, a CO₂-kibocsátás pedig 194 g/km.
Otthonosan a szántóföldön, dűlőkben is
A szegmensben jelenleg egyedülállónak számító alvázas konstrukció a terepen számos előnyt kínál a vetélytárs SUV-k önhordó karosszériáival szemben. A könnyen karbantartható és javítható szerkezet szilárdsága és strapabírása nemcsak a sérülésektől védi meg a járművet, hanem a kocsitestre ható torziós erőket is jelentős mértékben csökkenti, így a vezető mindig tökéletesen uralhatja az autót.
Az új Land Cruiserben független, kettős keresztlengőkaros első és négy lengőkaros hátsó felfüggesztés található. A mérnökök optimalizálták a lengéscsillapító olajtömítésének szerkezetét, és ezzel együtt a csillapítás mértékét; az így kialakított, megbízható szerkezet tovább javítja az autó stabilitását és rugózási komfortját. Az autó terepképességeit még magasabb szintre emeli, hogy a Toyota mérnökei egy új AUTO üzemmóddal egészítették ki a Multi-terrain Select (MTS) rendszert.
Az MTS ötféle terepbeállítást kínál a vezetőnek: Sár és Homok, Laza sziklás, Kaptató, Sziklás, valamint Sáros-sziklás. A rendszer automatikusan, a terepviszonyoknak megfelelően módosítja a gázadást, a fékek és a kipörgésgátló működését szabályozó rendszerek működését, hogy bármilyen helyzetben optimális tapadást és vezethetőséget biztosítson.
Az új Land Cruisernél a hátsó differenciálmű zárható, sőt az autóhoz immár részlegesen önzáró Torsen (LSD) hátsó differenciálmű is rendelhető.
Bőséges biztonsági felszereltség
A Land Cruiser ezentúl a Toyota Safety Sense rendszerrel is felszerelhető: az aktív biztonsági technológiákat egybe foglaló új megoldás a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben is képes megelőzni a baleseteket, vagy mérsékelni azok súlyosságát. Ez a csomag a következő funkciókat tartalmazza: ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) gyalogosvédelmi funkcióval, adaptív sebességtartó automatika (ACC), sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA), valamint automatikus távolságifény-vezérlés (AHB) és útjelzőtábla-felismerés (RSA).
Nehéz még egy olyan SUV-t találni, ami a terepképességek és a közúti menettulajdonságok olyan kombinációját kínálná, mint az új Land Cruiser. Tekintélyt parancsoló megjelenése és fedélzeti technológiái igazi prémium terepjáróvá avatják ezt a kőkemény, mégis kifinomult és kényelmes autót.
(Agrofórum Online)