A 2021-es betakarítási szezonra megérkeznek az új X-szériás kombájnok, amelyekkel a nagy területen gazdálkodó farmerek képesek lesznek nagyobb t/h, illetve ha/nap teljesítményre még kedvezőtlen körülmények között is. Az X9 1000 és X9 1100 típusok, a John Deere cég új „zászlóshajójaként” a betakarítási teljesítmények új szintjét képviselik.
Az X9 1100 kombájn 100 t/h teljesítményre képes 1% alatti vesztességgel. Jonathan Edwards a John Deere marketing vezetője szerint a betakarítási körülmények változása esetén a kombájn automatikusan módosítja beállítási paramétereit a csúcsteljesítmény tartása érdekében.
A nagy teljesítmény biztosítéka az a tény, hogy az X-szériájú kombájnok a piacon található legszélesebb ferdefelhordóval rendelkeznek, amelyhez társul még az új kettős cséplődob és a szintén piacvezető méretű tisztító szerkezet.
Az egyenletes terményáramlást a ferdefelhordótól az X-Series Dual Separator (XDS)-hoz egy speciális kialakítású gyorsító henger biztosítja. A cég legnagyobb aktív cséplő-leválasztó felülettel rendelkező XDS dobjain az anyagáram kilenc fordulat alatt jut át és így jön létre a nagy teljesítmény és alacsony vesztesség. A 3,51 m hosszú XDS dobok koncepciója, az S sorozatú kombájnokból származik. A cséplőrész speciális kialakítású ujjai „kihúzzák” a szemeket a terményáramból, ezáltal biztosítva a megfelelő leválasztást még kedvezőtlen körülmények esetén is. Az X9 tervezési paramétereit az északi kedvezőtlen állományú területeken tesztelték, és ott is elérték a 100 t/h teljesítményt, 1%-os vesztesség mellett.
A Dyna-Flo XL rostaszerkezet 7 m2 felülete 36%-kal nagyobb, mint az S sorozatú kombájnoké és az új ventilátor rendszernek köszönhetően a tisztítási teljesítménye is 45%-kal meghaladja azokét. Mindezek az adatok teszik lehetővé a piacvezető minőséget és bizonyítják, hogy ezek a kombájnok felülmúlják a korábbiakat és képesek lesznek kielégíteni az európai farmerek elvárásait.
A hajtóanyag-takarékos X sorozatú kombájnok a betakarítási szezonban képesek 14 órát dolgozni újratankolás nélkül. Mindez az új 6 hengeres, 13,6 literes, 700 LE teljesítményű John Deere PowerTech motornak köszönhető. Ehhez járul még a 9000 sorozatú járvaszecskázóban már sikerrel használt HarvestMotion szíjhajtás, amely 30%-kal nagyobb nyomaték átvitelre képes, 20%-kal kisebb hajtóanyag-fogyasztás és alacsonyabb motorfordulat mellett. A maximális betakarítási időkihasználást segíti az X9 kombájnok 1250 literes hajtóanyag-tartálya, amelyet az új 550 l/min kapacitású Fast Fuel System segítségével mindössze 2,5 perc alatt lehet újratölteni.
Az X sorozatú kombájnok fejlesztésénél a John Deere a betakarítási hatékonyság növelésére fókuszált. Az új hajtás-, cséplő- és rostarendszer, valamint az új Xcel szalmaaprító berendezés mind hozzájárult ahhoz, hogy a működéshez szükséges teljesítményigény 120 LE-vel csökkent. Mindezeknek az újdonságoknak volt köszönhető, hogy az X9 kombájnok a DLG ezüstérmét kapták a tavalyi Agritechnica kiállításon.
A kombájnok új hajtóművet kaptak. Az új ProDrive XL fokozat nélküli hajtómű előnyei:
- a jelenlegi ProDrive hajtóműnél 30%-kal nagyobb nyomaték nedves, sáros, illetve lejtős területen,
- 40km/h végsebesség,
- 1700/min motorfordulat a közúti haladás hatékonysága érdekében.
A ProDrive XL hajtómű dupla szivattyús technológiát használ, amely induláskor a maximális nyomaték érdekében egyszerre kapcsolja mindkettőt. Amikor a haladási sebesség növekszik és már nincs szükség a maximális nyomatékra, akkor a második szivattyú teljesítménye csökken, takarékoskodva a teljesítmény- és hajtóanyag-felhasználással.
Az X szériás kombájnok kerekes és gumihevederes járószerkezettel egyaránt beszerezhetők.
Az X9 kombájnok új vezetőfülkéje el van látva a legújabb fejlesztések eredményeivel: ülésfűtés-, szellőzés- és masszázsképességek, applikációs rádió. A vezetőfülkék három kategóriában készülnek: Select, Premium és Ultimate az ízlésvilág és pénzügyi helyzet figyelembevételével. Azok, akik az X9 kombájnokat a legfejlettebb opcionális csomagokkal (fülke, technológia, világítás) vásárolják meg, egy speciális emblémával ellátott változatot kapnak.
Az új kombájnok éjszakai üzemeltetésre is alkalmasak, köszönhetően a LED lámpa rendszernek.
Az X9 kombájnok vezetőfülkéjét teljes fedélzeti technológiával is ellátták, amelyben a választott csomag szerint megtalálhatók az AutoMaintain, Active Terrain Adjustment és Active Yield programok.
A JDLink szolgáltatás két év időtartamig költségmentesen rendelkezésre áll. Ezen keresztül megvalósítható a gépek közötti kommunikáció (M2M) és az üzemeltető számára lehetőség nyílik a tábla- és agronómiai adatok, valamint az üzemeltetési adatok közvetlen forgalmazására. A Machine Sync program alkalmazása esetén lehetőség nyílik a kombájn és a magszállító jármű mozgásának szinkronizálására, amellyel az ürítés megállás nélkül történhet. A John Deere Connected Support csomagon keresztül az Expert Alerts használatával az üzemeltető jelzést kap a várható meghibásodás idejéről.
Az X9 1000 típus magtartálya 14.800 liter, az X9 1100 típusé 16.200 liter térfogatú és ürítési kapacitásuk 186 l/s. A kombájnokhoz különböző hosszúságú, felhajtható kivitelű és állítható kifolyó fejű ürítőcsiga áll rendelkezésre.
A John Deere cég, ismerve az új kombájnjai képességeit meghirdeti X-Series Challenge ajánlatát, amely szerint bárki 25.000 euróhoz juthat, aki a piacon beszerezhető kombájnjával nagyobb teljesítményt ér el.
Az X szériájú kombájnok a nyár végétől rendelhetők.
Az X9 kombájnok műszaki jellemzői
Modell | X9 1000 | X9 1100 |
Vágóasztal | Draper HDX, 10,7-13,7 m, vagy HDR: 10,7-15,2 m | |
Cséplő- és leválasztó rendszer | 2 db 3,51 m hosszú és 60 cm átmérőjű rotor | |
A gyűjtőtartály kapacitása (l) | 14.800 | 16.200 |
Ürítési sebesség (l/s) | 159 | 186 |
Motor | John Deere PowerTech PWS, 6 henger, 13,6 l | |
Maximális teljesítmény(LE) | 639 | 700 |
Forrás:
John Deere Walldorf GmbH & Co. KG;
https://www.deere.com/en/harvesting/x-series-combines/