A nagy mezőgazdasági gazdaságoknál a termőföldön végzett anyagmozgatási feladatok elvégzése során jól használható a traktor nyergesvontatóként a nagy teherbírású félpótkocsi vontatásához.
Traktor vontatású Fliegl letolókocsi (www.fliegl.hu)
Kombinált mezőgazdasági tömegáru szállítás
A modern szállítástechnika és logisztika a mezőgazdasági tömegáru-szállításban jelentős változásokat eredményez, akár a billentős pótkocsikról, letolókocsikról, trágyaszórásról, permetezésről vagy terménybetakarításról van szó. Az önjáró betakarítógépek teljesítményének növekedése, és az egyre hosszabb szállítási útvonalak következtében a mezőgazdaságban terjed a teherautó-pótkocsi és nyergesvontató-félpótkocsi szerelvények használata. Az átrakásos szállítás helyett az úgynevezett kombinált mezőgazdasági áruszállítást igyekeznek a mezőgazdasági nagyüzemek megvalósítani. Ez például a terményszállítás során úgy valósul meg, hogy a betakarítógépről a termény közvetlenül a nagy teherbírású nyergesszerelvény billenőszekrényes vagy letolós félpótkocsijára kerül. A nyergesvontató feladatát a nagy vonóerejű univerzális traktor is elláthatja mezőgazdasági termőterületen. A megrakott félpótkocsit a traktor a közúthoz vontatja, ahol a nyergesvontató (kamion) átveszi, ha nagy távolságra van a termény végcélja.
Egytengelyes dolly 600/55R26,5 abroncsozással (www.fliegl.hu)
Traktor mint nyergesvontató
A nyergesvontatási feladat ellátásához a traktor és a félpótkocsi közé egy vagy kéttengelyes (ritkán előfordul, hogy háromtengelyes) nyerges kapcsoló berendezést, az úgynevezett „dolly”-t kell kapcsolni. A vonórúddal ellátott, rövid alvázzal rendelkező dolly a tengelyen elhelyezett gumiabroncsozású kerekeken gurul. A tengelyek lap- vagy légrugózásúak. A dolly alvázának felső részén a „nyereg” található, ami egy lapos, kerek fémalj, amiben egy keskeny vágat fogadja be és zárszerkezettel rögzítik a félpótkocsi „királycsap”-ját. A félpótkocsi elejének terhelését a dolly hordozza. A nehéz félpótkocsihoz kapcsolt kiegészítő eszköz általában kétkörös légfékberendezéssel, ABS vezérléssel rendelkezik.
Egytengelyes dolly hidraulikusan állítható nyeregszerkezettel (www.fliegl-agrartechnik.de)
A könnyű kialakítású és mezőgazdasági gumiabroncsozással ellátott dollyval a traktorvontatású félpótkocsis járműszerelvény terepjáróképessége jobb mint a kamioné vagy a tehergépjárműé. A szállítás gépberuházás-költsége kedvezőbb az univerzális mezőgazdasági traktor ilyen célra történő felhasználásával.
A mezőgazdaságban alkalmazott dolly kialakítások
A mezőgazdaság számára több gyártó is készít dollyt. Általában a következő főbb műszaki paraméterekkel rendelkeznek: az egytengelyes tömege 1400÷2500 kg, nyeregterhelése kb. 11000 kg; a kéttengelyes tömege 2500÷3300 kg, nyeregterhelése kb. 16 000 kg. A nyereg magassága a talajtól mindkét esetben 1250÷1350 mm között változik. A gumiabroncsok mérete és típusa tág határok közötti lehet, manapság a 600/55R26,5 méretű mezőgazdasági széles abroncs alkalmazása a legnépszerűbb.
Hajtott kerekű, kéttengelyes dolly (www.byeengineering.co.uk)
A mechanikus laprugózás mellett a mezőgazdasági dolly rendelhető légrugózással is, ezzel lehetővé válik a nyereg emelése és süllyesztése. A nyeregszerkezet mechanikusan hosszirányban is állítható. Egyes típusok hidraulikus nyeregszerkezet-állítással is vásárolhatók. Ezeknél az állítás menet közben is elvégezhető. Így lehetőség van a talajviszonyoknak megfelelően – a nyeregszerkezet hosszirányú állításával – befolyásolni a dolly és a vontató traktor gumiabroncsainak terhelését.
A felázott, nehéz talajviszonyokhoz hajtott kerekű dollyt is készítenek egyes gyártók. A traktor TLT hajtásával működtetett dolly a járműszerelvény terepjáró-képességét jelentősen megnöveli. A hajtott kerekek tengelyei differenciálművel és differenciál zárral is rendelkeznek. A dolly segédhajtását csak mezőgazdasági talajon szabad működtetni. A dolly traktorhoz kapcsolását általában a K80 elnevezésű vonógolyós gépkapcsolással valósítják meg, amely maximum 40 kN vonóerővel terhelhető.
Hajtott kerekű, kéttengelyes dolly (www.scharmueller.at)
A traktor és a dolly összekapcsolásának segítéséhez újabban hidraulikus működtetésű támaszlábat alkalmaznak. A szokásos 12 V feszültségű rendszer külön igény esetén 24 V-os feszültségátalakítóval is rendelhető a félpótkocsi villamos energia-ellátásának érdekében. A nagy teherbírású félpótkocsi hidraulikusan működtetett rendszereihez, például a letolókocsi, takaróponyva mozgatásához szükséges úgynevezett fedélzeti hidraulikus egység is rendelhető.
A traktor nyergesvontatóként történő alkalmazása a mezőgazdasági nagyüzemekben megkönnyítheti a gabona, silózáshoz a lucerna vagy a kukoricaszár, a burgonya, a cukorrépa termények betakarítása során szükséges szállítási feladatok ellátását kedvezőtlen például felázott talaj esetén.
(Dr. Varga Vilmos – Agrofórum Online)