Magyaratád és Seregélyes után Kápolnásnyékre is elkísértük a Dorker Kft.-t még májusban, ahol az előző helyszínekhez hasonlóan egy Deutz-Fahr kombájn átadásán vehettünk részt a nyári aratási szezon előtt. A Vörösmarty Kft. udvarán szépen felsorakoztak a zöld gépek, hiszen tavaly két traktort és egy betakarítógépet is vásároltak a bajai forgalmazótól. Ezúttal az egyébként is impozáns sor egy újabb 7205TS típusú kombájnnal gyarapodott. A márkaválasztás nem volt túl nehéz a cégnél, hiszen egy szinte már veteránnak számító Deutz-Fahr betakarítógép két évtizeden át bizonyított a Velencei-tó közelében működő vállalatnál.
Két új Deutz-Fahr kombájn egy év leforgása alatt
„A Vörösmarty Kft. a korábbi Vörösmarty Termelőszövetkezet jogutódja. Mintegy 1200 hektáron folytatunk szántóföldi növénytermesztést. Kukoricával, napraforgóval, őszi búzával, őszi árpával, valamint a zöldítéshez kapcsolódva szójával foglalkozunk. A talajadottságaink összességében jók, Kápolnásnyék határában például kiváló földjeink vannak. A Sukoró környéki területeink ugyanakkor nagyon rosszak: kőpados, murvás, agyagos részeken dolgozunk. Pusztaszabolcs környékén közepes minőségűek. A méretük viszont nagyon kedvezőtlen, 70 táblánk van, amiből a legnagyobb 60 hektár, a legkisebb pedig 1,2 hektár” – mutatta be röviden a gazdaságot Kovács Tamás növénytermesztési ágazatvezető az új Deutz-Fahr kombájn szélárnyékában.
20 éve bizonyít a Deutz-Fahr
A kombájn átadásakor az új gép mellett helyet kaptak a tavaly megvásároltak is, hiszen akkor egy szintén 7205TS típusú betakarítógéppel, valamint két 100 LE-s, 5105.4G traktor érkezett a Velencei-tó partjára. Bár a Dorker Kft.-val viszonylag fiatalnak mondható a szakmai kapcsolat, a Deutz-Fahr márka már régóta bizonyítja rátermettségét, hiszen 1999 óta egy Topliner 4065 HTS dolgozott a vállalat földjein.
Kovács Tamás növénytermesztési ágazatvezető
„A régi gép 1999-ben került ide, és közösen használtuk a helyi mezőgazdasági szakiskolával. Az övék volt a kombájn, ők jutottak hozzá, de mi arattunk vele, mi tartottuk karban, amiért cserébe learattuk a tanüzemben megtermelt terményt, valamint jöhettek a diákok is gyakorlatra. Tavalyelőtt aztán megvásároltuk, és az utolsó két évben már sajátunkként használtuk” – tudtuk meg a kápolnásnyéki szakembertől, aki azt is elárulta, hogy mindössze két napja szállították el a régi gépet, így éppen lemaradtunk arról, hogy egy fotón szerepeljen az új kombájn és elődje.
A Topliner egyébként olyan jó állapotban volt, hogy a Dorker Kft. beszámította az új kombájn árába, majd vitték is Szerbiába, ugyanis ott rögtön gazdára talált. „Akkoriban ez volt a Deutz-Fahr zászlóshajója. Rendkívül gazdaságosan lehetett üzemeltetni, és amiért nagyon szerettük, hogy kiváló magtisztaságot és kimagasló teljesítményt nyújtott. Remekül működött, amit az bizonyított, hogy a vetőmag búzánkat még tavaly is azzal takarítottuk be. Nem is akadt gondunk a csávázás előtti tisztítással. Egyetlen hátránya, hogy nem volt szecskázója, a rendre rakott szalmával pedig állattenyésztés híján nem tudtunk mit kezdeni” – avatott be a gépcsere okaiba Kovács Tamás, aki hozzátette, hogy a két új Deutz-Fahr kombájn természetesen már szecskázóval is fel van szerelve, terítik a szármaradványt.
1999 óta ez a Deutz-Fahr Topliner 4065 HTS kombájn dolgozott a vállalat földjein (Fotó: Lempel László)
Rendkívüli magtisztaság, biztonságos üzemeltetés
A két új Deutz-Fahr kombájn egyik nagy előnye a háromdobos rendszer, ami gyomos területen, nedvesebb száron lévő termény betakarításakor is nagy tisztaságot biztosít. „A harmadik dob még egyszer átdolgozza a bekerült anyagot, de a tisztaságot tovább javítja a légáram is, aminek segítségével sokkal kevesebb lesz a szemveszteség. Az új gépek megbízhatósága és tartóssága szerintem kimagasló, amit a tavaly vásárolt kombájn is alátámaszt” – kezdett be az egy éves tapasztalatok elemzésébe az ágazatvezető. A jövőben a gazdaság teljes mértékben az új szerzeményekre fog támaszkodni
Az eddigi tapasztalatok nagyon biztatóak, a tavaly üzembe helyezett Deutz-Fahr kombájnnál ugyanis májusig mindössze egy kisebb elektronikai problémát észleltek, valamint egy alkalommal az ékszíjat kellett kicserélni. A Dorker szakemberei mindkét javítást azonnal elvégezték, így nem kellett sokáig állni a szezonban. „Az ékszíjcseréhez hozzátartozik, hogy egy nagyon gyomos, 5 hektáros szójatáblán történt a meghibásodás, ami szerintem bármelyik más márkával megesett volna, olyan arányú volt a vadkender borítása” – tette hozzá a szakember.
Kombájnátadás a kápolnásnyéki Vörösmarty Kft.-nél
Az első idényben egyébként a szója mellett 200 hektár búzát, 30 hektár napraforgót és 50 ha árpát takarított le a gép. Ez alapján már a második kombájn megvásárlása előtt bebizonyosodott, hogy az új szériák is rendkívül tisztán és gyorsan dolgoznak, ráadásul a fülke is kényelmes, emberbarát, minden kézhez áll – ami a traktorokra is igaz.
Két Deutz-Fahr traktor a zökkenőmentes betakarítás érdekében
Az idei és a tavalyi kombájn mellé 2016-ban két Deutz-Fahr traktor, valamint velük együtt két 13 tonnás, lengyel Pronar pótkocsi is érkezett Kápolnásnyékre, hogy a betakarítás zökkenőmentes legyen. „Örökös probléma volt az aratáskor, hogy nem elég hatékony a behordás. Van egy szintén új, nagy teljesítményű szárítónk, amit ki kell szolgálni, és tudtuk, hogy hamarosan két új kombájn fogja végezni a betakarítást, így le kellett cserélnünk a régi MTZ-ket modernebb, nagyobb teljesítményű erőgépekre. Nem volt kérdés, hogy ebben is a Deutz-Fahrt választjuk. Két közepes kategóriájú, nagyjából 100 LE-s traktort vettünk, két Pronar pótkocsival. Őszintén mondhatom, hogy nagyon meg vagyunk elégedve velük. Egyedül az ősz végi kukorica betakarításnál volt annyi problémánk, hogy a nedves, laza talajon már kevésnek bizonyult a teljesítményük, de ez nem a gép hibája, hiszen ha 10-15 LE-vel erősebbek lettek volna, akkor a tengelyig érő sárból is kihúzták volna a megtöltött pótkocsit. Egyébként nagyon fürgék, sok mindenre használhatóak, 40 km/h utazósebességre is képesek, és természetesen a mai kornak megfelelő környezetbarát, kiváló fogyasztású motorral rendelkeznek. Emellett pedig nagyon kényelmes traktorokról van szó, ami nem mellékes szempont” – zárta beszélgetésünket Kovács Tamás növénytermesztési ágazatvezető.
A 2016-ban vásárolt Deutz-Fahr 5105.4G traktorok és a Pronar pótkocsik
„Öt éven belül megduplázzuk a gyártási kapacitásunkat”
A magyaratádi és a seregélyesi kombájnátadáshoz hasonlóan itt is jelen volt a horvátországi, zupanjai gyár képviselője, Rajan Pranjic régióvezető, akit ezúttal a Deutz-Fahr kombájngyár kapacitásfejlesztéséről kérdeztem.
„Ahogy ezt a traktornál is megfigyelhetjük, úgy a Deutz-Fahr kombájnok esetében is folyamatos a fejlesztés. Ez pedig nemcsak az új típusokat érinti, hiszen a gépek mellett a gyártási technológia színvonala is emelkedik. Folyamatosan fejlesztjük a gyártási kapacitást, haladunk a korral, a legmodernebb eljárásokat vezetjük be Zupanjában is. Horvátországban jelenleg 500 darab kombájn készül évente, amit a következő öt évben lépésről lépésre meg szeretnénk duplázni. A piaci előrejelzéseink azt mutatják, hogy az így előállított 1000 darab kombájnt értékesíteni tudjuk majd, főleg a sikeres németországi és franciaországi jelenlétnek köszönhetően. Természetesen nagyon fontos számunkra a magyar piac is, ezért is vagyok jelen a kombájnok átadásánál. Lényeges, hogy kommunikáljunk a partnereinkkel, megismerjük az igényeiket, tapasztalatikat. Két éve a Deutz-Fahr gyár tulajdonosa is személyesen látogatott meg több magyar gazdaságot, hogy információkat szerezzen, amiket aztán a fejlesztések során figyelembe lehet venni. A legfontosabb az, hogy legyen visszacsatolás. A Deutz-Fahr esetében egy rendkívül nagy cégről van szó, ám ettől függetlenül családias a légkör. Ha valaki vásárol tőlünk egy gépet, akkor azzal be is került az egyre bővülő Deutz-Fahr családba. Ez pedig nagyon fontos a számunkra.”
(Gribek Dániel – Agrofórum Online)