Az első Kverneland i-Plough-t a skóciai Hampshire-ben helyezték üzembe. Az ISOBUS technológiának köszönhetően az eke könnyen és jól szabályozható.
A traktorvezető fülkéjében elhelyezett terminálon (Isomatch Tellus, Tellus Go vagy a traktor saját terminálja) keresztül, a kezelő
• képes jobbra-balra átfordítani az ekét,
• követni egy előre kitűzött A-B vonalat,
• a húzás végén adott helyen kiemelni az ekét (ez különösen fontos szabálytalan alakú tábla esetén),
• munkahelyzetből szállítási helyzetbe, ill. visszaállítani az ekét, és mindezt egyetlen gombnyomással.
Mindezen képességet a Kverneland Mechatronic Centre által kifejlesztett FURROWcontrol szoftver applikáció teszi lehetővé, felhasználva az eke hidraulikus fogásszélesség-állító berendezését és a traktor-eke ISOBUS kapcsolat rendszerét. Az előre kijelölt A-B vonal követését GPS jelek alapján automatikusan végzi. Az eketest fogásszélesség változtatásával képes az egyenes irány tartására akár sötétben is.
Az új eke üzembeállítását szervező Mike Cummins szerint az i-Plough ideális eszköz a nyílegyenes szántás megvalósítására. Ez a technológia megkönnyítette a kezelő munkáját, és ezáltal képes volt a téli fagyok beállta előtt jó minőségben befejezni a 300 hektár felszántását. Lejtős területen például az eke dőlésszögének menet közbeni állításával lehetett biztosítani a megfelelő barázda átfordítást.
Kiegyenesített barázda két menet után
A Kverneland i-2500 eke öt/hat testű változatát javasolják 280 LE teljesítményű traktorhoz. A függesztett eke felhajtható fordító állványa és a kormányzáshoz szabaddá tehető függesztő tengelye segítségével közúti szállításnál pótkocsi szerűen követi a traktort. Az eke új előhántókkal, új eketestszárral (könnyebb és erősebb) és növelt gerendely magassággal készül, amely lehetővé teszi a tarlómaradvány eltömődés-mentes áramlását. A pontos munkamélység tartását többféle mélységhatároló kerék változat, sőt a talaj káros tömörítését csökkentő gumihevederes megoldás is segíti.
James Rickard szintén kipróbálta az új ekét (www.fginsight.com). Az eke szállítási helyzetben jól követte a traktort, mivel a kormányszerkezet ± 45o elfordulást engedélyez.
A szántás megkezdésekor az első eketest fogásszélességének beállítása igen fontos, amely egy hidraulikusan működtetett paralelogramma szerkezettel történhet. A beállított helyzet rögzül és később az eketestek fogásszélességének változtatása esetén sem változik.
Az ekén 420 mm széles mélységhatároló kereket helyeztek el a főtartó végén, amely az eke átfordításakor automatikusa átfordul. Igény esetén gumihevederes mélység szabályzó is beszerezhető, éppúgy, mint a Packomat szántás elmunkáló.
Az ekéhez új eketestszárakat terveztek, amelyekre a szármaradványok nem rakódnak fel. További előnyük a 15%-os tömegcsökkentés és a 15%-kal kevesebb hegesztés.
Az eke szabályozása a traktor saját vagy a Kverneland Tellus Go termináljáról történik.
Ekeszabályzó terminál a traktorban
Az érintő képernyőn lévő ikonokkal a szabályozás egyszerű és könnyen megvalósítható a következő négy módozatban:
• eke felkapcsolás
• szállítási helyzetbe állítás
• fogásvégi kiemelés
• szántás
Kilenc előzetes beállítás lehetséges, amelyek bármikor lehívhatók.
Rickard tapasztalatai igazolták az eke képességeit, vagyis a pontos beállítást és a menetközbeni szabályozást, és mindezt a vezetőfülkéből. Különösen tetszett a barázdák kiegyenesítési és a táblán előforduló akadály kikerülési képesség, amellyel a holt idők csökkenthetők.
Műszaki jellemzők
Eketestek száma: 4/5/6
Függesztőmű kategória: Cat III.
Eketest osztás távolság: 850 vagy 1000mm
Keret szabad magasság: 800mm
Eketest fogásszélesség: 300-600mm
Forrás: www.kverneland.com; www.farmmachinery.co.uk
(Dr. Jóri István – Agrofórum Online)