A korábban kis traktorairól ismert japán cég az utóbbi években hatalmas változásokon ment keresztül. A kisteljesítményű mezőgazdasági és mindenes traktorok gyártásával és forgalmazásával a cég szinte behálózta az egész világot.
A nagy változás tulajdonképpen 2012-ben történt, amikor kidolgozták a cég globális misszióját, amelyet az új logóval jelenítettek meg.
A cél megvalósítását a Kverneland AS megvásárlásával indították, amelyet a franciaországi traktorgyár (Kubota Farm Machinery Europe S.A.S. Dunkerque, France.), majd az European R&D központ (Crépy-en-Valois) építése követett. Ezekkel a lépésekkel, a cég belépett a középkategóriás (130-170 LE) traktorgyártók közé, illetve a modern munkagépgyártás területére. A gyártói bázisok, ill. kategóriák bővítése azonban nem állt le. Az elmúlt év elején Indiában hoztak létre egy közös vállalatot az Escorts Group-pal, amelynek Farmtec és Powertec típusai már az európai piacon is jól ismertek. Az Escorts Kubota India cég 2020-ban kezdi meg a traktorgyártást évi 50.000 darabos programmal.
A világelsőségre törekvő Kubota azonban nem elégszik meg az ázsiai és európai terjeszkedéssel, hanem Amerikában is szélesíti traktorgyártási portfólióját. A tavalyi év közepén jelentette a Kubota North America Corporation (a Kubota Tractor Corporation és Kubota Canada Ltd. anyavállalata), hogy megkezdik a Kubota M8 szériájú traktorok gyártását, amellyel a cég belép a 200 LE feletti kategóriába. A traktorok a kanadai Buhler Industries Inc. céggel kötött együttműködés keretében a winnipegi Versatile gyárban készülnek.
Az M8-191 és M8-211 modellek hathengeres 190, illetve 210 LE teljesítményű Cummins B6.7 motorokkal készülnek. A traktorokhoz terhelés alatt kapcsolható powershift, vagy KVT fokozatnélküli sebességváltó, továbbá mellső- (opcióként) és hátsó függesztő berendezés valamint TLT választható. A vezető fülkében a Kverneland Tellus K-monitor 7, ill. 12 inches (opciós) változata rendelhető. Az M8 széria traktorai az észak-amerikai piacot célozzák, európai forgalmazásukról nincs hír.
Az M7 széria népszerűségét kihasználva a cég az Agritechnica 2019 kiállításon bemutatta az M7003 szériát, amely a látogatók között nagy sikert aratott. A 130, 150 és 170 lóerős névleges motorteljesítményű traktorokba új, 1900 f/min névleges fordulatú, Stage V emissziós normájú motorok kerülnek. A traktorokhoz terhelés alatt kapcsolható powershift, vagy KVT fokozatnélküli sebességváltók is választhatók, továbbá többfokozatú hidraulikus szervokormányázással rendelkeznek.
A Kubota az automatizálás és vezető nélküli üzemeltetésre vonatkozó japán rendszer mindhárom szintjén tevékenykedik.
A Level 2 szintet az Agri Robo Traktor, valamint a rizspalántázó gépek és kombájnok teljesítik. A Level 3 szintre képes traktorok fejlesztése, amelyek szántóföldön vezető nélkül dolgoznak, közúton pedig távvezérléssel közlekednek szintén megkezdődött.
Folytatva a K+F tevékenységet az AI (Mesterséges Intelligencia) és KSAS (Kubota Smart Agri System) alkalmazásával megkezdték a vezető nélküli mezőgazdasági gépek kifejlesztését.
Ennek kézzel fogható eredménye a Kubota 130 éves évfordulója alkalmából bemutatott új „Dream Tractor”. Az eredeti „Dream Tractor”-t az 1970-es Oszakai világkiállításon mutatták be az akkori modern technológia szemléltetése céljából.
Az új traktor koncepció, amely “X tractor – cross tractor” megnevezést kapta, a beépített szenzorok, kamerák, valamint a mesterséges intelligencia (AI) és az elektrifikációs technológia felhasználásával készült, teljesen automatikus működésű.
A fejlesztés fő célkitűzései:
- Japánban a farmerek mind nagyobb része nyugdíjba vonul, a farmok mérete a hatékonyság érdekében növekszik. Mindezek következtében sürgősen lépni kell az „okos gazdálkodás” (Smart Farming) bevezetése érdekében.
- Az AGRIROBO traktorok 2017-ben történő bemutatása óta a Kubota kiterjesztette az autonóm mezőgazdasági gépek fejlesztését. A most bemutatott koncepció modell tartalmazza mindazon modern megoldásokat (AI, elektrifikációs technológia), amely alkalmassá teszik az okos mezőgazdaságban való alkalmazásra.
- A Kubota eltökélt szándéka a megkezdett fejlesztés folytatása annak érdekében, hogy a japán mezőgazdaság igényét (megfelelő mennyiségű és minőségű élelmiszer előállítása, profitábilis termelés, környezeti terhelések csökkentése) kielégítse.
Az “X tractor – cross tractor -” főbb jellemzői:
1. Futurisztikus dizájn
- Az autonóm és elektrifikációs technológiát új dizájn koncepcióval jelenítik meg
- A Kubota traktor indentitását harmonikus és környezetbarát forma jellemzi
2. Komplett vezetőnélküli működtetés az AI felhasználásával
- A különféle adatokra (pl. időjárás, növényfejlődési állapot) támaszkodva az AI kiválasztja és időben indítja a megfelelő műveletet. A cél a komplett autonóm üzemeltetés megvalósítása.
- A traktorok által meghatározott környezeti adatok a területen dolgozó többi gépszámára is elérhetővé válnak.
3. A teljes elektrifikációval megvalósítható a környezet – barát üzemelés
- A 100%-os elektromos hajtás a lítium ion akkumulátorok és napelemek együttes alkalmazásával megvalósul
- A teljes elektrifikáció által elért zéró emisszióval csökken a környezeti terhelés.
4. Egyetlen gép, különböző körülményekhez
- A gumihevederes járószerkezettel stabil üzemeltetés biztosítható nedves talaj állapot, illetve egyenetlen talajfelszín esetén egyaránt
- A gumihevederes járószerkezet alakjának változtatásával szabályozható a traktor magassága, illetve tömegközéppontja, valamint szabadmagassága
- A „kerékbe épített” motor lehetővé teszi az egyes gumihevederek eltérő forgási sebességét, amellyel biztosítható a traktor kis fordulási sugara
Az új traktor gyártásáról egyelőre nincsenek hírek, de kialakításával jelzik, hogy felveszik a versenyt az autonóm traktorokat kialakító Case IH, John Derere és Yanmar cégekkel.