A CEMA (Európai Mezőgépgyártók Szövetsége) véleménye szerint vissza kellene vonni az Európai Bizottság tervezetét, amely kötelezővé tenné a 40-60 km/h sebességű traktorok számára az ABS beépítését.
Az EU-ban a 2016 után üzembe helyezett, 60 km/h feletti sebességre képes traktoroknál elvárás az ABS rendszer alkalmazása, hamarosan pedig dönteni fognak arról, hogy a 2020-2021-es időszakra vonatkozóan elrendeljék-e az ABS beépítését azokba a traktorokra, amelyek képesek a 40-60 km/h sebesség elérésére.
A CEMA szakértői szerint egyértelmű, hogy nem a fékrendszer hiányossága az okozója a traktorbaleseteknek, azok két fő okozója az alacsony sebesség (a többi közúti járművel összehasonlítva) és a rossz látási viszonyok. A korábbi vizsgálatok statisztikai elemzésnek eredményei egyértelműen bizonyították, hogy az ABS nem segíti a közúti közlekedés biztonságának növelését. Ugyanis tényszerűen igazolható, hogy az EU-28 államának 1,7%-os évi traktorcseréjével számolva több mint 20 év kell ahhoz, hogy statisztikai értelemben éreztesse hatását.
A CEMA szerint egy átlagos traktor ABS igényét a közúti üzemideje sem támasztja alá, mivel az jóval kevesebb, mint egy nagy teherbírású járművé, vagy mint egy személykocsié.
Mennyibe kerül egy ABS rendszer a gazdálkodó számára? Tekintettel a szükségszerű adaptációs, és tesztelési követelményekre, egy ABS rendszerrel ellátott traktor vásárlása esetén a tényleges költség elérheti a jármű 2-10 %-át, vagyis 5.000 eurót traktoronként. A mezőgép szövetség véleménye szerint az ABS kötelezővé válása a farmerek többségének elfogadhatatlan, hiszen statisztikailag bizonyított előnyökkel nem járna, a felhasználók költségeit azonban egyértelműen növelné. Csak kipróbált és költséghatékony megoldás fogadható el.
Mindezek alapján az Európai Bizottság tervezetét, amely előírná az ABS rendszer kötelező használatát a 40-60 km/h sebességű traktorokon, a CEMA szerint nem szabad elfogadni.
Forás: CEMA Position paper, Seán Cummins
((Jóri J. István – Agrofórum Online)