A Pöttinger, a John Deere és a ZF közös fejlesztése növeli a szántási teljesítményt, nagyobb munkasebességet tesz lehetővé, csökkenti a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást, valamint kíméli a talajt.
Egy eke hatékony üzemeltetésének feltétele a megfelelő vonóerő, amelynek biztosítását a következő tényezők befolyásolják.
- Traktor: megfelelő tömeg, helyes póttömeg eloszlás, megfelelő kerékméret/abroncsnyomás, elegendő motorteljesítmény, a függesztőmű megfelelő emelőképessége,
- Eke: eketestek száma, megfelelő munkaszélesség/mélység, megfelelő tömeg.
Az optimális minőség és hatékonyság érdekében a gazdálkodók igyekeznek traktorukhoz jó minőségű ekét beszerezni, és megfelelő póttömeg alkalmazásával az optimális kerékcsúszást elérni.
A cél megvalósítása azonban más módon is történhet, például egy ötödik, az ekén elhelyezett és hajtott kerék által, amellyel:
- azonos traktorral, két eketesttel szélesebb eke üzemeltethető, változatlan kerékcsúszással, ezáltal 33%-kal növelt teljesítménnyel (1. ábra),
- a modern common-rail dízel motorok Power-Boost képessége általában nem használható nagy terhelést kívánó, lassú szántóföldi munkákhoz, az ekén lévő hajtott kerékkel viszont mindez megoldható (2.ábra),
- az alacsonyabb póttömeg hatására csökken a talajtömörítés mértéke.
Hogyan lehetséges ez?
A Pöttinger az elmúlt két évben szántóföldi vizsgálatokat folytatott az elképzelés megvalósítása érdekében. A vizsgálati gépcsoport elkészítésében együttműködött a John Deere és a ZF cégekkel. Ennek során a TLT hajtású John Deere „Smart Power Generator Module”-t a traktor homlokfüggesztő berendezésére kapcsolták (3.ábra).
A JD Smart Power Generator jellemzői:
- 100kW folyamatos teljesítmény, 130kW csúcsteljesítmény
- független hűtőrendszer
- ISOBUS kapcsolat
- kétféle szabályzási rendszer
- a traktor szabályozza az eke kerekének meghajtását
- az eke szabályozza a hajtási folyamatot.
A Module az elektromos teljesítmény biztosításán túl, az ekéről az ISOBUS kapcsolaton keresztül érkező információk alapján szabályozza az eke hajtását.
Az eke vontatásának segítésére a ZF Friedrichshafen AG kifejlesztette a ZF’s eTRAC – GPE 50 elektromos kerékhajtó berendezését (4. ábra). A cég szerint az elektromos kerékhajtás más területen, például pótkocsi vagy folyékonytrágya-szállító tartálykocsin szintén eredményesen használható.
A kétfokozatú fogaskerék hajtómű képes a kerékhajtáshoz szükséges teljesítmény biztosítására. A kerékagyba épített 400V AC háromfázisú aszinkron-motorral hajtott robusztus kerék segíti az eke vontatását, és ezzel hozzájárul a talajfelszín megkíméléséhez.
Az eke elektromos hajtásának előnyei:
- szántási teljesítménynövelés
- nagyobb munkasebesség
- kisebb kerékcsúszás és hajtóanyag-fogyasztás
- kisebb emisszió
- kisebb talajtömörítés
- kedvezőtlen talajállapot esetén is megbízható, szántó gépcsoport.
(Megjegyzés: Az ekekerék meghajtásának lehetőségeit Dr. Bánházi János már a múlt század hatvanas éveiben kutatta.)