Agrárközélet

A jövőben több zöldség- és gyümölcsfélét népszerűsít a kamara

Agrofórum Online

A NAK közreműködésével zajló/zajlott szokásos alma- és dinnyefogyasztást ösztönző kampányok kibővültek a gomba népszerűsítésével is. Ezeknek hosszú távon van haszna. Jövőre viszont bővül az akcióba bevonható termékek köre.

Idén a dinnye, az alma és a gomba fogyasztását ösztönözte kampányában a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). Győrffy Balázs elnök szerint ezeket nem más termékekkel szemben kívánják népszerűsíteni, hiszen egészségmegőrzési szempontból minden kertészeti termék fogyasztása fontos. Mivel az utóbbi 15 évben a világban és az EU-ban is csökken a friss kertészeti termékek iránti kereslet, ezért a fogyasztásnépszerűsítő programok célja a folyamat megfordítása – ez ágazati szempontok mellett népegészségügyi érdek is.

A NAK elnöke szerint a három terméknek jelentős gazdasági súlya van, meghatározók a magyar kertészeti termelésben. Fontos a szerepük foglalkoztatásban is: több mint 10 ezer gazdálkodó vesz részt a termelésükben, termelői értékesítési áron számolt értékük meghaladja a 40 milliárd forintot. Az almapiacon jelentős a nemzetközi konkurencia, ezért alapvető érdek a kiváló minőségű magyar gyümölcsök és fajták megismertetése és fogyasztásának ösztönzése. A hazai gombatermelés az elmúlt években újra növekedési pályára állt, s nőtt a hazai fogyasztás. Ugyanakkor míg nálunk 1,5 kilogramm az egy főre jutó éves fogyasztás, az EU-ban 3,5 kilogramm. Bár a fogyasztásösztönző programok eredményeit az évjárathatás és a szezonalitás miatt csak hosszabb távon lehet objektíven értékelni, a korábbi évek népszerűsítő programjainak sikerét a GfK által készített fogyasztási panel adatai visszaigazolták – nőtt ugyanis a programokban szereplő termékek vásárlása.

A dinnyefogyasztás növelésére 2011-ben indult nemzeti program, az akkori adatokhoz képest az egy főre jutó éves dinnyefogyasztás 20 százalékkal, csaknem 15 kilogrammra nőtt. Az EU-szabályozás alapvetően a termelői együttműködések számára biztosít támogatást a piacszervezés és a piaci alkalmazkodás segítésére. A szervezetek olyan közös promóciós programokat is működtethetnek, amelyek egymást erősítik a várt hatások eléréséért.

Jövőre bővül a népszerűsítő kampányba bevonható termékek köre – erre a francia társszervezetekkel közösen a közelmúltban elnyert hároméves promóciós EU-pályázat nagy lehetőséget biztosít a kamara száméra. A programban gyakorlatilag az összes fontos hazai zöldség- és gyümölcsféle szerepet kap majd. A három évre összesen 1,5 millió euró áll rendelkezésre. Az összeg 80 százaléka uniós támogatásból érkezik, 20 százalékot pedig a NAK ad saját hozzájárulásként.

(vg.hu)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Sok a poloska? Térkép készül - segíthet!

2020. szeptember 30. 15:09

Térképre kerülhetnek a poloskák, így kiderülhet, hol és mekkora a fertőzöttség Magyarországon.

A nagy termés ellenére marad a moszkvai exportkvóta

2020. szeptember 29. 10:47

A jó betakarítási kilátások ellenére a gabonaexportra vonatkozó nem vámköteles kontingensek mechanizmusa továbbra is relevánsnak tekinthető.

Stabilak az osztrák mezőgazdasági jövedelmek

2020. szeptember 29. 06:47

Aggasztó a helyzet az osztrák erdőgazdálkodásban, ahol az éghajlatváltozás hatásai új rekordokat okoztak a sérült fák számában és az ezzel járó bevételkiesés tekintetében.

Jelentősen növekszik a mezőgazdasági termékek világkereskedelme

2020. szeptember 28. 11:33

A fejlődés mozgatórugóinak a növekvő jövedelmek, a korábbinál kevesebb kereskedelmi korlátozás és a technológiai fejlődés számítanak.

Tarra rágott bokrok: még rajzik a puszpángmoly

2018. szeptember 19. 10:15

Az elmúlt hét időjárását a csendes, nyugodt nyárvégi napok jellemezték. Eső nem hullott, így semmi sem zavarta a betakarítási és talaj előkészítési munkákat. Az alma és a körte szüretelése javában tart, a szőlőé pedig a finiséhez közelít.

Gyorsan nőtt a lengyel frissen préselt almalétermelés és export

2019. január 22. 08:16

A lengyel szezonális NFC-export a 2014/15-ös szezon óta évente mintegy 40 százalékos növekedési rátát mutatott, ami az elmúlt szezonban közel 180 ezer tonna mennyiséget jelentett.

Nagyon kitettek a gyümölcsösök a károsítóknak, kórokozóknak

2018. május 23. 08:03

Az időjárási körülmények most főként a kártevők szaporodásának kedveznek a kertészeti kultúrákban, de a helyi körülmények néhány kórokozó terjedésének is kedvező feltételeket teremtenek.

Az alma legjava: népszerű a magyar cider

2018. szeptember 18. 08:56

Sok ideig úgy tűnt, hogy a cider és a magyar ember közti fagyos viszonyt nem lehet megtörni, amíg aztán a kétezres évek elején óvatos enyhülés kezdődött, majd egyszer csak megtört a jég, és a forró nyarak elképzelhetetlenné váltak nélküle.