Látszólag már ezer éve letettünk a kalandozásokról, de valójában soha nem szoktunk le róla. Mi egy olyan nemzet vagyunk, amelyik nem tud megülni a fenekén. Ahogy lehet, már mozdulunk is a telekre, az ország másik végébe, külországokba; a tehetősebbek meg még tovább mennek, némelyek különböző kalandokra vágyódva. Most azonban másféle kalandra invitáljuk Olvasóinkat, méghozzá egy „Európai Friss Kalandra”, amelynek mottója: „Fedezd fel a friss zöldségek és gyümölcsök valódi erejét!”
Ez az írás afféle figyelemfelkeltés. Az idők múlásával rendszeresen beszámolunk majd a „zöldség-gyümölcs kampány” eredményeiről. Van idő, hiszen a program három évig tart.
Erről szólt az a teltházas sajtótájékoztató, amelyet a NAK és francia nagykövetség szervezett Budapesten a Francia Intézetben március 27-én.
Mi volt a lényeg?
Kevés zöldséget és gyümölcsöt eszünk, ez számos betegség, elhízás stb. forrása. Ezért már gyermekkorban változtatni kell az étkezési szokásokon, amit ennek a most induló programnak a segítségével kíván a NAK és francia partnere, az Interfel szakmaközi szervezet elérni.
A két szervezet közösen friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás ösztönzésére irányuló európai promóciós programot dolgozott ki. A gyerekek, illetve a családok zöldség- és gyümölcsfogyasztását célzó 2018-2020 közötti időszakra javasolt hároméves programot az Európai Bizottság elfogadta, így a program a megvalósítás szakaszába érkezett. A pályázat magas szakmai színvonalát jól mutatja, hogy az uniós tagországok szakmai szervezetei részéről jelentős túligénylés érkezett a forrásokra, de a francia-magyar kooperáció így is bekerült a kiválasztottak közé. Az összetett program finanszírozását az EU 80 százalékban vállalja, ez a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara esetében 1,2 millió euró támogatást jelent.
A kezdeményezés célja, hogy vonzóvá tegye és növelje a zöldség- és gyümölcsfogyasztást a gyermekek és gyermekes családok körében Magyarországon. Az Európai Friss Kalandok című kampány Frutti és Veggi, a program két figurájának történetén keresztül, játékos módon kívánja felhívni a gyermekes családok figyelmét arra, hogy a zöldségek és a gyümölcsök nemcsak finomak és egészségesek, de fogyasztásuk egyben szórakoztató élmény is.
„Az Európai Friss kalandok kampány elsősorban a 6-14 éves korú gyermekekre fókuszál, ugyanakkor mellettük igyekszünk megszólítani a családokat és az idősebb generációt is, akik még megőrizték a zöldség-gyümölcs fogyasztás és felhasználás hagyományos kultúráját, és képesek azt átadni a jövő generációjának. Arra buzdítjuk a szülőket és a nagyszülőket is, hogy vegyenek részt ebben a kampányban, és osztozzanak gyermekükkel, unokájukkal a zöldség- és gyümölcsfogyasztás élményében” – mondta Győrffy Balázs, a NAK elnöke.
A szervezet a kampánnyal nemcsak a népegészségügyi célokat kívánja támogatni, hanem hazánk agrárgazdasági törekvéseiben is kulcstényező lehet. Ugyanis, ha a jelenlegi napi fogyasztást csak 460 grammra sikerülne emelni, az önmagában 730 ezer tonna termelésbővülésre és több mint 100 milliárd forint új érték előállításra adna lehetőséget a magyar gazdák számára.
A program első számú célkitűzése, hogy a hároméves periódus végére növelje a friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás mértékét. A kampány középtávú célkitűzése, hogy éves szinten 150 ezer gyermekhez és 300 ezer szülőhöz, nagyszülőhöz jusson el a kampány üzenete.