Egyáltalán nincs összefüggésben a Brexittel, hogy Chile új vásárlókat keres citrusféléi számára az Egyesült Királyságban és Európában. Célja jóval inkább az, hogy csökkentse az amerikai piactól való függést - írja a Syngenta blog.
A chilei citrusbizottság június elején londoni Produce Show alkalmával mutatkozott be a brit nagykereskedőknek és üzletláncoknak. Az Egyesült Királyság ugyanis kulcsfontosságú piaci cél az exportőrök számára, akik szeretnék kipróbálni a több lábon állást, hiszen jelenleg az USA a chilei citrusfélék legnagyobb piaca.
Chile Dél-Afrika mögött a déli féltekén a második legnagyobb citrus exportőr. Tavaly rekordmennyiséget, 358 570 tonnát szállított külföldre, ami 32 százalékkal több az előző üzleti év exportszintjénél. Az előrejelzések szerint a 2019-es kivitel várhatóan körülbelül 350 ezer tonna lesz.
„Chile több mint 30 különböző gyümölcsfajt kínál, köztük citromok, klementinek, mandarinok, narancsok és grépfrútok több változatát, amelyek bizonyosan megtalálják vásárlóikat Európában is” – mondta a Chile teljes citrusexportjának 73 kezelő bizottság igazgatója, Monserrat Valenzuela.
Jóllehet felőlünk nézve Chile a világ végén van, Ázsiával viszont szinte szomszédok, hiszen csupán a Csendes-óceán választja el őket. Az ázsiai kapcsolatnak köszönhető, hogy a latin-amerikai ország a tavaszi szeptember 1. és az idei március közepe közötti időszakban exportált 1,348 millió tonna gyümölcs 28,8 százalékát Ázsiába vittek. Ez 13,1 százalékponttal haladta meg az egy évvel korábbi szintet, bár az USA így is vitathatatlanul a legnagyobb vásárló a maga 34,4 százalékával. A chilei gyümölcsexportot a csemegeszőlő uralja 26,7 százalékos részesedéssel a cseresznye (13,4%), az alma (11,7%) az avokádó (10,4%), a szilva (9,3%), valamint a nálunk is kapható kék áfonya (8,2%) előtt.