Egyetlen év alatt az alma átlagára 297 forintról 617 forintra emelkedett, ez 108 százalékos drágulást jelent. Ha csak az idei áremelkedést nézzük, akkor az is 79 százalékos.
A vizsgált élelmiszerek közül egyértelműen kiugrik az alma drágulás, de így sem ritka, hogy egy-egy élelmiszer árának emelkedése két számjegyű. A zöldségek és gyümölcsök mezőnyében a narancs 43, a citrom pedig 42 százalékkal drágult tavaly júliushoz képest, előbbi 723, utóbbi 1040 forintba kerül kilogrammonként. Az idei pluszt nézve a narancs 51, a citrom pedig 43 százalékot szedett magára. Ezek mellett az uborka 15 százalékos éves drágulása szinte eltörpül, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy január óta 34 százalékkal csökkent az ára és az elmúlt havi kilogrammonkénti 548 forintról is 524 forintra mérséklődött az árszint.
A banán január óta 3 százalékkal lett olcsóbb, tavaly júliushoz képest pedig 5 százalékos drágulást jelent a 2020. júliusi 491 forintos átlagár, ami érdemi csökkenés az idén júliusi 528 forinthoz képest – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal fogyasztói árakról szóló gyorstájékoztatójából.
A húskészítmény országos fogyasztói átlagárának változása közül kiemelkedik a párizsi felvágott éves 20 százalékos drágulása, de a gépsonka 19 százalékos és az olasz felvágott 18 százalékos áremelkedése is számottevő. Legkevésbé a csont és bőrnélkóli a csirkemellfilé ára emelkedett az elmúlt egy évben, csupán 1,4 százalékos az áremelkedés.
A csirkecomb 660 forintos kilogrammonkénti ára is csak 4,1 százalékos plusz tavaly júliushoz képest. Tíz százalék alatt maradt a csirkeszárny, a bontott csirke, a rövid karaj és a sertéscomb árának emelkedése is. A januári szinthez képest csak a rostélyos drágult tíz százalék feletti mértékben, pontosan 11,7 százalékkal. Viszont ebben ezen az időtávon a rövidkaraj 3,3, a sertéscomb pedig 5 százalékkal lett olcsóbb.
A vizsgált szeszes italok közül az ízesített szeszes ital 11,2 százalékos drágulás emelkedik ki éves viszonylatban, a többi termék 2 és 4,2 százalék közötti szinten drágult. Januárhoz képest 0,9 és 6 százalék közötti a plusz a termékcsoportban.