Négy napig a népzene, a térségi ízek, a helyi termékek lepik el a HUNGEXPO vásárközpontot. Megnyitotta kapuit az OMÉK!
A nyitónapon a főszervező Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettesét, Giczi Gergelyt kerestem fel, akivel a rendezvény céljairól és jövőjéről is beszélgettem.
A magyar vidék és a magyar agrárium mely arcát szeretnék megmutatni a négy nap folyamán?
Az OMÉK próbál a budapestiek és főváros környékén élők ablaka lenni a vidékre. Fontos küldetésünknek érezzük azt, hogy az agráriummal kapcsolatos, esetenként sztereotip, más esetben akár negatív előjelű véleményeket szertefoszlassuk. Be akarjuk mutatni, hogy az agrárium ma már nemcsak a saras gumicsizmának és a koszos talicskának a szakmája, hanem sokkal inkább egy nagyon profi, nagyon kifinomult ágazat. Szeretnénk bemutatni azt, hogy 2019-ben hol tart az élelmiszeripar és a mezőgazdaság.
Mindez az élelmiszereken keresztül a legegyszerűbb? Hiszen az agrárium végtermékeivel minden nap találkoznak a fogyasztók.
Fontos, hogy az OMÉK-ra érkező vendégeink lássák, hogy pontosan honnan kerül az élelmiszerük az asztalra, milyen körülmények között dolgozzák fel azokat. Szeretnénk bemutatni azt az élelmiszer-biztonságot, ami egyébként Magyarországon világszínvonalú. Meg akarjuk győzni az embereket arról, hogy a magyar termékek választása jó döntés.
Idén először az OMÉK központi rendezvényéről leválasztották a gépes és az állattenyésztési szakmai részt. Ezeket tavasszal Hódmezővásárhelyen, majd szeptemberben Bábolnán rendezték meg. Az első tapasztalatok után ez várható a jövőben is?
Azt gondolom, hogy ez a rendszer fennmarad, hiszen a döntésünk jó volt, amivel a szakma és a politika is egyetértett. Ezeket a szakmai rendezvényeket vidéken kell megtartani. Azt viszont látni kell, hogy az adott évben három-négy agrárkiállítás is van akár a gépesítést, akár az állattenyésztést nézzük. Az, hogy az OMÉK pontosan melyik rendezvénnyel működik együtt, mindig egy előzetes szakmai döntésen alapul. Idén így alakult, meglátjuk, hogy két év múlva mely rendezvények tudnak OMÉK társrendezvényként funkcionálni. Döntéseinknél figyelembe vesszük a világ élelmiszeripari kiállításainak trendjeit, és ezek afelé mutatnak, hogy ne akarjunk mindennel foglalkozni, inkább csak egy valamivel, de azzal nagyon jól. Ezért idén határozottan az élelmiszeripar áll a középpontban.
Az OMÉK idén is helyet ad a legnagyobbaknak, de a legkisebbeknek is. Itt vannak a nagy áruházláncok, de megszámlálhatatlanul sok helyi kistermelő érkezett Budapestre az ország, sőt a Kárpát-medence minden pontjáról. Kinek mit jelent az OMÉK, és milyen lehetőségeket rejt?
Én azt gondolom, hogy az OMÉK mindenkinek mást jelent. Szerintem nagyon jó, hogy vannak kicsik, közepesek és nagyok, hogy itt mindenki otthon érzi magát. A nagy, profi cégeknek, akik nemzetközi szinten is jelen vannak, presztízskérdés ez a rendezvény, illetve szélesebb körben mutathatják meg magukat. A kisebbeknek és a közepes vállalkozásoknak viszont árusítási lehetőségük van a G pavilonban, így ők többek között üzleti szempontból is jönnek, miközben szintén bemutatkozhatnak a potenciális vevőknek. A közepesek számára pedig további lehetőség, hogy részt vehetnek üzleti fórumokon, B2B eseményeken, nemzetközi találkozókon, ami segíti őket a fejlődésben. Tehát azoknak a cégeknek is van lehetőségük a külföldi piac felé elmozdulni, akik eddig ezt nem tudták megtenni.