A kérdést gyakran teszik fel azok, akik mezőgazdasági kiállítást, konferenciát vagy bemutatót szerveznek. Azok fejében is felmerülhet viszont, akik szakmai információszerzés céljából tervezik a részvételt az adott eseményen. Egy rendezvény sikere szempontjából tehát egyáltalán nem mindegy, hogy az helyi, regionális vagy országos.
Fotó: Gribek Dániel – Agrofórum Online
Sok a szakmai érdeklődő vagy kevés, megéri-e a többletráfordítást vagy sem? – mérlegel a szervező. A program hasznos vagy érdektelen, megéri-e a hosszabb utazással járó fáradságot vagy sem? – latolgat a résztvevő. A fenti kérdések megválaszolásához szeretnénk segítséget nyújtani néhány piackutatási adattal.
Az AgroStratéga 2016-ban már ötödik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésben megkérdezett gazdálkodók 73%-a vett részt szántóföldi, kertészeti bemutatón, 83%-uk szakmai kiállításon, vásáron és 65%-uk egyéb szakmai rendezvényen, konferencián. Jellemzően 1-2 alkalommal látogatták meg a különböző típusú szakmai rendezvényeket tavaly, viszont 22–24%-os arányt képviselnek azok, akik három vagy több alkalommal vettek részt ilyen eseményeken típusonként.
Rákérdeztünk arra is, hogy az előző évhez képest változott-e a rendezvények látogatási gyakorisága. A válaszadók kétharmada ugyanannyi szakmai rendezvényen vett részt 2016-ban, mint 2015-ben. A három rendezvénytípus közül a beltéri szakmai rendezvény, konferencia látogatottsága csökkent a leginkább. Jelzésértékű viszont, hogy mindhárom esetben többen voltak azok, akik a látogatási gyakoriság csökkenéséről számoltak be, mint akik a növekedéséről.
A válaszadók 5–18%-a csak helyben megrendezett szakmai programra látogat el, 10–21%-uk viszont külföldre is hajlandó elutazni, ha a szakmai programot hasznosnak ítéli. A három rendezvénytípus közül a szakmai kiállítás, vásár meglátogatása érdekében hajlandók a legmesszebbre elutazni a gazdálkodók. Többségük akár 200 kilométerre is ellátogat, ha a látnivalókat érdekesnek, hasznosnak találja.
A kutatás 79–86%-ban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó; valamint 12–16%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el. Az 1665 fős mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. A felmérés így nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát művelő, egységes agrártámogatási kérelmet benyújtókra nézve reprezentatív. A kérdőívkitöltők által művelt terület nagyságának összege közel háromszázezer hektár, átlagos birtokméretük pedig 176 hektár.
Az országos felmérésnek tavaly is szakmai partnere volt a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (AGRYA) és a Gabonatermesztők Országos Szövetsége (GOSZ). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN Kft., az AGRO.bio Hungary Kft., a Hardi International AS, a RAPOOL Hungária Kft., a SAATEN-UNION Hungária Kft. és a YARA Hungária Kft. is támogatta a kezdeményezést.
Az országos felmérés eredményeit bemutató kiadvány letölthető az alábbi linkről: agrostratega.hu/letoltesek.html
Pólya Árpád – Varanka Mariann
www.agrostratega.blog.hu