2017 októberében a mezőgazdasági termelői árak 7,3%-kal meghaladták az előző év azonos időszakit, ami a növényi termékek árának 8,0, valamint az élő állatok és állati termékek árának 6,2%-os növekedéséből tevődik össze.
- A gabonafélék ára 9,8, ezen belül a búzáé 11, a kukoricáé 9,6, az árpáé 5,5%-kal magasabb lett.
- A gyümölcsök ára 32%-kal – ezen belül az ipari almáé kimagaslóan, 174%-kal, a szőlőé 3,0%-kal – nőtt.
- Az élő állatok termelőiár-szintje 1,5, az állati termékeké 18%-kal emelkedett.
- A vágóbaromfi ára 3,0%-kal nőtt, ezzel szemben a vágósertésé 2,3%-kal csökkent.
- A tej ára 25, a tojásé 4,4%-kal emelkedett. A tej felvásárlási ára utoljára 2014 októberében volt olyan magas, mint jelenleg (102 forint/liter).
2017 január–októberében az előző év azonos időszakához viszonyítva:
- A mezőgazdasági termelői árak 4,5%-kal növekedtek. Ezen belül a növényi termékek ára 1,1, az élő állatok és állati termékeké 10%-kal emelkedett.
- A zöldségfélék ára összességében 0,2%-kal emelkedett. A paradicsom ára 5,2%-kal nőtt, ezzel szemben a sárgarépáé 11, a vöröshagymáé 4,0%-kal csökkent.
- A burgonya ára 9,8%-kal visszaesett.
- A vágósertés ára 15, a tejé 26%-kal növekedett.
Egyed Linda, a FINO-Food Kft. ügyvezető igazgatójának szakmai állásfoglalása a KSH gyorsjelentéséről:
„2016-hoz képest az élő állatok kibocsátása 4,2, az állati termékeké 0,6 százalékkal volt alacsonyabb idén. Mindezzel összefügg a tej árának hónapok óta tartó növekedése, mely továbbra is tettenérhető a termelői és fogyasztói árak változásában egyaránt, 2016 októberéhez képest idén októberben a tej ára 25%-kal növekedett. E tendencia azonban a világpiacon végbemenő folyamatokkal párhuzamos, de hatása késleltetve érezhető a hazai piacon. Úgy gondolom, hogy az európai tejipari szektorban tapasztalható nehézségeket egy stabil, saját termeléssel és haladó, innovatív technológiai gondolkodással rendelkező vállalat tudja megfelelően kezelni. Vállalati tapasztalatunk, hogy a cégeknek saját tejbázisukat szükséges elsősorban stabilizálniuk, ezáltal nagyobb mértékben függetlenednek a régiós és globális folyamatoktól, így stratégiai partnereik folyamatos ellátását hosszú távon is képesek lesznek biztosítani.
Míg a fogyasztók világszerte egyre inkább a globális márkákat preferálják a helyben előállított termékekkel szemben, a magyarok leginkább a tejtermékekből választják a hazait. Mindennek okán mi is az országos disztribúció kiépítésére törekszünk, mert úgy látjuk, ezeknek a termékeknek országszerte minden hálózatban létjogosultságuk van. Mindezen túl érzékeljük azt is, hogy a szektor sokszor lemaradásban van a külföldön már elterjedt, élenjáró technológiák alkalmazását illetően, melyek lehet, hogy magasabb nagyságrendű beruházást igényelnek, de hosszabb távon, az egyre fontosabbá váló élelmiszer biztonság és a fenntartható növekedés szempontjából is kifizetődőek lehetnek. Ilyen például cégcsoportunk jelenlegi újítása, a +30% fehérjével készülő tejtermékcsalád, mely korszerű, ultraszűrő eljárással készül.
Bízunk benne, hogy nemcsak itthon, hanem nemzetközileg is sikerül lendíteni a tejtermékek termelésén és forgalmazásán. Üdvözlendő például az a kezdeményezés, miszerint a Földművelésügyi Minisztérium több éves egyeztetéseinek köszönhetően idén novembertől lehetővé vált 13 magyar létesítmény számára, hogy tejet és tejtermékeket szállítson a Kínai Népköztársaság területére. A tárgyalásoknak, valamint az előző két évben lezajlott sikeres magyarországi helyszíni ellenőrzéseknek köszönhetően ezen túl Kaposvárról is megindulhatnak a kiszállítások.”
(Agrofórum Online)