Szőlő-Bor

Jól fogynak a magyar borok a hazai piacon

Agrofórum Online

Nem kell attól tartaniuk a hazai borászoknak, hogy a pincékben maradnak a kiváló minőségű borok. Az első tíz hónap értékesítési adatai azt mutatják, hogy a korábbinál is több bort fogyasztanak a magyarok, és a külföldi pia­cokon is jól fogynak a honi pincészetek termékei.

Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) jelentése szerint az év első tíz hónapjában a földrajzi jelzés nélküli és az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borokból az előző évinél 12 százalékkal többet értékesítettek belföldön a pincészetek. A statisztika azt mutatja, hogy a fehér és a vörös borok is egyre kedveltebbek, fehérből 11, vörösből 12 százalékkal fogyott több az említett időszakban.

A fogyasztás annak ellenére nőtt, hogy az árak emelkedtek a hazai piacon. Az itthon megtermelt borok ára 7 százalékkal nőtt; a legnagyobb mértékben, 9 százalékkal a fehérborok drágultak, míg a vörös- és rozéborok ára 5 százalékkal emelkedett. Ez utóbbi kategória esetében elmondható, hogy a földrajzi jelzés nélküli, vagyis a folyóborok az egy évvel korábbi szinthez képest is jelentősen drágultak, az árak csaknem 45 százalékkal haladták meg a tavalyi szintet.

A hazai piac mellett külföldön is egyre keresettebbek a magyar borászatok termékei. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az év első nyolc hónapjában a kivitel mennyisége 2 százalékkal, 329 ezer hektoliterre nőtt. Az export értéke ugyanakkor 4 százalékkal, csaknem 13 milliárd forintra csökkent. A külpiacokon értékesített termékek között még mindig az úgynevezett lédig borok dominálnak, ezek a teljes kivitel 67 százalékát teszik ki.

Örvendetes tény ugyanakkor, hogy a palackos borok kiszállítása is folyamatosan nő, az idén augusztus végéig 3 százalékkal több, összesen 160 ezer hektoliter palackos bor került ki hazánkból. A kivitel értéke 5 százalékkal, 8,5 milliárd forintra emelkedett egy év alatt. A nemzetközi pia­con továbbra is a magyar fehérborok a keresettebbek, az export 92 százalékát ezek teszik ki.

A hazai bortermelés szempontjából szintén pozitív hír, hogy folyamatosan csökken a hazánkba érkező importborok mennyisége. Bár a palackos külföldi borból a korábbinál többet szállítottak a magyar boltokba, a lédig termékekből az előző évinél 20 százalékkal kevesebb érkezett az országba. Ez a tendencia egyébként 2011 óta tart. A következetes és szigorú borászati ellenőrzéseknek köszönhetően a nagyon alacsony minőségű borokból egyre kevesebb kerülhet Magyarországra. Az importborok ellenőrzését a hatóságok változatlan szigorral folytatják: az analitikai vagy érzékszervi követelményeknek nem megfelelő borászati termékek nem kerülhetnek a fogyasztók elé.

Az új borok hagyományosan Márton napján kerülnek a fogyasztók asztalára. Ezzel kapcsolatban korábban Czerván György agrárgazdaságért felelős államtitkár elmondta: az idén várhatóan 2,9 millió hektoliter bor kerülhet a pincékbe, amelyek minősége meghaladja az előző évek átlagát.

Az államtitkár szerint a pincészetek munkáját az idén az is segítette, hogy a szaktárca megalkotta a kisüzemi bortermelői regisztert. Az intézkedésnek köszönhetően jelentősen csökkentek az 1000 hektoliternél kevesebb bort előállító üzemek adminisztrációs terhei.

(Magyar Idők)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A Napa-völgy szőlővidéke is lángokban áll Kaliforniában

2020. szeptember 30. 08:18

Az amerikai médiában közvetített riportok tanúsága szerint többen azon gondolkodnak, hogy végleg elköltöznek a vidékről.

Jó minőségű szőlőre számítanak Szekszárdon

2020. szeptember 27. 14:17

Sok lehetőség rejlik az idei szőlőben, könnyedebb és testes vörösborokat is lehet készíteni belőlük.

Még mindig a Lidl a legnagyobb hazai borexportőr - taroltak a saját márkás borok

2020. szeptember 17. 13:52

Egy Champion, három arany és három ezüst díjat nyert a Lidl Magyarország a 21. VinAgora Nemzetközi Borversenyen. Az áruházlánc a 2019-es gazdasági évben több mint 23,7 millió palack bort értékesített a hazai és külpiacokon egyaránt, mellyel megőrizte, sőt tovább növelte piaci részesedését, így a teljes magyar palackos borexport közel 30 százalékát tudhatja magáénak.

Már elérhető a magyar bor hivatalos közösségimédia-oldala

2020. szeptember 15. 08:17

Megszületett a hivatalos Facebook és Instagram oldal Wines of Hungary - Personally név alatt.

Kedvező a termelőknek az új borszabályozás

2020. március 9. 12:02

A piaci és technológiai folyamatok rendkívül felgyorsultak, de a tervezett új borszabályozás jobb feltételeket biztosít az értékesítéshez és csökkenti az adminisztrációs terheket.

Gondolatok a szüretről Szekszárdon - interjú Vesztergombi Csabával

2018. október 25. 03:37

A kialakult időjárási szélsőségek miatt talán nagyobb szerepet kapott idén a szőlők elhelyezkedése, a dűlők. Az biztos azonban, hogy a 2018-as évből lesz lehetőség prémium borok készítésére, akár kadarkából is.

Gazdainfó: uniós intézkedések és halasztott határidők

2020. április 23. 11:13

Az Európai Bizottság legutóbbi ülésén két intézkedést fogadott el az agrár-élelmiszeripar támogatására. A gazdálkodók pénzforgalmának növelése érdekében a Bizottság magasabb kifizetési előlegeket fogadott el a mezőgazdasági termelők számára.

Erősítik az állami bormarketing tevékenységet

2020. január 10. 13:21

A közösségi bormarketing állami feladatainak hatékony ellátása érdekében Magyarország Kormánya 2020 elejétől a magyar bor eladásösztönzését célzó feladatokat az Agrárminisztérium irányítása alatt működő AMC-hez delegálja.