A Lidl Magyarország a hazai dinnyeszezon közepén felelőtlen, árletörő akciót hirdetett, és a dinnyét olcsó, vevőcsalogató reklámeszköznek tekinti - írja közleményében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A Lidlnek más a véleménye, és a gazdálkodók közül is sokan másképp látják a helyzetet.
A NAK álláspontja szerint, a Lidl „bedöntheti a magyar dinnyetermelést és lehetetlenné teszi a minőségi dinnye előállítását”. Közleményükben azt írják, „a szokásoknak megfelelően júliusban elindult a magyar dinnye szezonja, egyre több helyen kezdték el értékesíteni a termelők gyümölcseiket. Így a dinnyék megjelentek több hazai kiskereskedelmi áruházláncban is. A Lidl Magyarország saját közleményében büszkén is hirdette ezt a tényt:
„Megérkeztek az első magyar dinnyeszállítmányok a Lidl Magyarország raktáraiba, mellyel kezdetét veszi az idei magyar dinnye szezon az áruházakban. Az áruházlánc célja, immáron hetedik éve ugyanaz: a lehető legnagyobb mennyiségű kiváló minőségű magyar görögdinnye értékesítése, ezáltal a magyar termelők támogatása a bel- és külpiacokon egyaránt. (…) Az első körben a hazai beszállítók a magvas görögdinnyéket szállítják, majd a következő érési hullámban érkeznek a magszegény, mini és sárga bélű görögdinnyék is.”
A Lidl hangsúlyozta, hogy jelenleg közel 400 hazai beszállítóval – köztük dinnyetermelőkkel – áll kapcsolatban.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara azt írja, „az eljutott jelzések szerint augusztus első hetéig problémamentesen alakult a szezon, minden érintett elégedett volt a piaci folyamatokkal …, de az áruházlánc 99 Ft/kg áron kezdte el árusítani a dinnyét, amelyet így egyszerű marketingeszközként használ arra, hogy becsalogassa boltjaiba a vásárlókat. A NAK álláspontja szerint ugyanis 99 Ft/kg áron nem lehet jó minőségű dinnyét előállítani! A szezonnak ebben a szakaszában – a többéves piaci tapasztalatok alapján – reálisan, a bekerülési költségeket is figyelembe véve, 150 és 200 Ft/kg közötti fogyasztói áron lenne árusítható a gyümölcs!
Ezzel az árletörő akcióval a Lidl mindenkinek kárt okoz: a vásárolókat becsapja, hiszen a reklámmal ellentétben mégsem kapnak minőségi magyar dinnyét, a termelőket pedig ellehetetleníti, mivel ilyen a rendkívül alacsony felvásárlási árral nem hagy náluk elég bevételt a minőségi dinnye termelésének megvalósításához. Továbbá a kamara tapasztalatai szerint egy ilyen lépés a többi kiskereskedelmi láncot is – szintén káros következménnyel járó – árcsökkentésre készteti. A NAK nem először tapasztalja azt, hogy egy-egy áruházlánc visszaél piaci erőfölényével, és szándékait rákényszeríti a hazai termelőkre – ez történt most a Lidl esetében is. A Lidl Magyarország ezzel a számára kizárólag rövid távon hasznos, kapzsi lépésével már a szezon közepén bedöntheti a magyar dinnyepiacot, és azt is kockáztatja, hogy jövőre nem lesz elég hazai dinnye a boltokban” – fogalmaz a NAK.
A kamara álláspontja szerint közép és hosszú távon akkor alakulhat jól a piac a fogyasztók, dinnyetermelők és a forgalmazók számára, ha folyamatosan jó minőségű és elegendő mennyiségű dinnye kerül a boltokba, a piacokra, és a termelés javítására hatalmas összegeket beruházó gazdáknak hosszú távon meg is térül a ráfordításuk.
A dinnye árával kapcsolatban az Agrofórum megkereste a Lidl Magyarországot is. A vállalat kérdésünkre azt írta, a Lidl a dinnyeeladást tekintve is a vásárlói igények maximális kiszolgálására törekszik, ezzel együtt stratégiai döntése, hogy kiemelt hangsúlyt helyez a magyar beszállítók, így a magyar dinnyetermelők támogatására, ezzel is segítve a hazai dinnyeágazat helyzetét.
„A Lidl Magyarország hosszútávú stratégiai együttműködést alakított ki minden magyar beszállító partnerével, akiknek külpiacokon is lehetőséget biztosít termékeik értékesítésére. Az áruházlánc a dinnyeszezonban 100 százalékban magyar beszállítókkal dolgozik együtt, célja immáron hetedik éve ugyanaz, a kiváló minőségű magyar görögdinnye értékesítése, ezáltal a magyar termelők támogatása a bel- és külpiacokon egyaránt.”
A NAK közleményében nem tért ki arra, hogy az elmúlt napokban a Lidl minden dinnyebeszállító partnere arra kérte az áruházláncot, hogy a földeken felhalmozódott dinnyefelesleg értékesítésében nyújtson támogatást, melyhez az akciós és az exporttevékenységet egyaránt támogató átadási áraikat ajánlották fel.
A Lidl Magyarország ez alapján csökkentette a görögdinnye kilogrammonkénti árát 99 forintra, melynek köszönhetően a vállalt beszállító partnerei nagyobb mennyiségben tudtak dinnyét értékesíteni más Lidl országok részére is.
Az áruházlánc válaszában hozzátette, a „a Lidl Magyarország és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara célja közös abban, hogy kiváló minőségű, megfelelő mennyiségű magyar görögdinnye kerüljön hosszútávon a hazai és külföldi áruházakba, így a vásárlók asztalára. Ennek feltétele a korrekt, a fejlődést biztosító megállapodások megkötése a termelőkkel és kereskedőkkel egyaránt, mert ez szolgálja a vásárlók érdekét is.”
A dinnye kiskereskedelmi ára szinte minden évben visszatérő probléma. Nem volt, nincs ez másként idén sem. Azt viszont érdemes megjegyezni, hogy a Lidl akciója előtt már egy héttel panaszkodtak a termelők, hogy a külföldi felvásárlók maximum 28-30 forintot hajlandók fizetni a görögdinnye kilójáért. Sőt, sokan közülük az első osztályút, saját árusító helyeiken 89-100 forintért kínálták eladásra kiskereskedelmi forgalomban. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara – tudomásunk és visszajelzéseink szerint – ez ellen nem emelte fel szavát, ellenben a Lidllel szemben már sajtókampányba is kezdett, amelyben – a többi között – azt írják: „99 forintért nincs minőségi magyar dinnye”.